Оптовий продаж товарів здійснюють оптові торгові підприємства, а також виробничі підприємства, які реалізують свою продукцію оптовим і роздрібним торговельним підприємствам та організаціям на основі укладених між ними договорів.
Економічна сутність оптового продажу товарів народного споживання, на відміну від роздрібного, полягає в тому, що товари продаються не для особистого споживання, а для подальшого перепродажу у сфері обігу. Оптовий продаж товарів спрямований на виконання основної функції оптової торгівлі — організацію постачання роздрібної торгівлі потрібними товарами. Продаж товарів має бути організований так, щоб забезпечити своєчасне постачання роздрібних торгових підприємств товарами, сприяти прискоренню товарообігу і зниженню витрат обігу.
Оптовий продаж товарів має ті самі організаційні форми (ярмаркову, позаярмаркову), що й оптові закупівлі товарів, оскільки операціям закупівлі товарів, що здійснюються однією стороною, відповідають операції продажу, які здійснюються другою стороною. Однак, на відміну від оптових закупівель, оптовий продаж товарів здійснюється, як правило, тільки оптовими підприємствами й організаціями та промисловими підприємствами, що реалізують вироблену продукцію, тому що роздрібним підприємствам не властиві операції з оптового продажу товарів. Проте роздрібні підприємства можуть здійснювати продаж товарів дрібним оптом.
Відмінною рисою господарської діяльності оптових торгових і постачальницько-збутових підприємств та організацій є те, що вони є одночасно і покупцями, і постачальниками товарів. Відповідно до цього, у процесі оптового продажу встановлюються господарські зв'язки між оптовими і роздрібними торговими організаціями і підприємствами, між самими організаціями й підприємствами оптової торгівлі, а також між промисловими підприємствами і торговими підприємствами.
Для правильної організації оптового продажу товарів важливе значення має його оперативне планування, для чого оптові бази розробляють оперативні плани, в яких зазначають за кожною товарною групою загальну суму постачання, у тому числі продаж зі складу і транзитом (див. розд. 2, 3), строки укладання договорів, видачі рознарядок посадових осіб, відповідальних за організацію продажу. Такі плани дають змогу успішно виконувати свої договірні зобов'язання, маневрувати товарними ресурсами, ритмічно постачати товари оптовим покупцям.
Організація транзитного продажу (товароруху).
Операції з організації транзитного продажу здійснюють торгові відділи оптових підприємств. Керуючись договорами постачання, укладеними з постачальниками і покупцями, оптові торговці визначають кількість, асортимент, строки транзитного відвантаження, порядок розрахунків.
У зв'язку з тим, що за транзитного обігу товари відвантажуються або відпускаються організаціям і підприємствам, яких немає в договірних відносинах з підприємствами-постачальниками, оптовий торговець, виступаючи як покупець за договором, надсилає останнім розпорядницькі документи на відвантаження чи відпуск товарів. Такими розпорядницькими документами є рознарядки, де зазначаються найменування, кількість, асортимент і строки відвантаження товарів, номер і дата договору постачання; передбачаються поштові реквізити (повне найменування одержувача, його поштова й телеграфна адреси, найменування та місцезнаходження банку, що його обслуговує, номер рахунку в банку). У потрібних випадках сторони можуть обумовити в договорі додаткові реквізити, що мають міститися в рознарядках. Порядок і строки подання рознарядок, а також внесення до них змін установлюються договорами.
Від своєчасності подання рознарядок багато в чому залежить своєчасне постачання товарів роздрібним торговим організаціям і підприємствам. За несвоєчасне подання рознарядки па всю кількість товарів, що мають бути поставлені протягом кварталу, оптовий торговець - покупець сплачує постачальникові штраф.
Оптовий торговець не може обмежити свою роботу під час транзитного обігу тільки складанням рознарядок. Вій зобов'язаний здійснювати систематичний контроль за процесом транзитних відвантажень товарів і вживати заходи стосовно забезпечення своєчасного постачання товарів у потрібних кількості й асортименті роздрібним підприємствам, що є покупцями оптового торговця. За виконання цих зобов'язань оптовик несе майнову відповідальність перед своїми покупцями.
Організація продажу товарів зі складу.
Організація дрібнооптового продажу товарів.
Запитання і завдання для самоконтролю
Розділ 6. РОЗДРІБНА ТОРГІВЛЯ У КАНАЛАХ РОЗПОДІЛУ
6.1. Поняття, склад і функції роздрібної торгівлі
6.2. Фактори розвитку роздрібної торгової мережі, її роль та значення
6.3. Організація постачання товарів підприємств роздрібної торгівлі
Фактори виливу та основні вимоги організації процесу товаропостачання.
Принципи організації товаропостачання.