Актуальність теми. Фізичний розвиток є одним з інтегративних показників стану здоров'я дитини, біологічної зрілості всіх систем організму. Основні методи дослідження фізичного розвитку прості у виконанні для дітей будь-якого віку, що обумовлює широке використання їх у педіатрії.
Мета заняття. Оволодіти методикою основних антропометричних вимірювань у дітей різного віку, вміти дати оцінку фізичному розвитку дитини, використовуючи різні методи, виявити причини відхилень.
Унаслідок самостійної підготовки студент повинен знати:
1. Методику основних антропометричних вимірювань та необхідні для цього прилади.
2. Показники фізичного розвитку доношеної новонародженої дитини.
3. Закономірність збільшення маси та довжини тіла, обводу грудної клітки та голови в різні вікові періоди.
4. Фактори, що впливають на фізичний розвиток дітей.
5. Семіотику порушень фізичного розвитку.
6. Поняття про акселерацію та децелерацію.
Унаслідок вивчення теми студент повинен уміти:
1. Вимірювати довжину та масу тіла, обводу голови та грудної клітки.
2. Провести орієнтовний розрахунок основних антропометричних показників для дитини будь-якого віку.
3. Дати оцінку фізичного розвитку дитини, використовуючи таблиці центильних та сигмальних стандартів.
Основна література
Чеботарьова В.Д., Майданник В.Т. Пропедевтична педіатрія. – К.: Б. в., 1999. – С. 50-90.
Мазурин А.В., Воронцов И.М. Пропедевтика детских болезней. – СПб.: "ИздательствоФолиант", 2001. – С. 82-134.
Додаткова література
Медицина дитинства / За ред. П.С. Мощича: У 4 т. – К.: Здоров'я, 1994. – Т. 1. – С. 189-201.
Доскин В.А., Келлер X., Мураенко Н.М., Тонкова-Ямпольская P.M. Морфофункциональные константы детского организма: Справочник. – М.: Медицина, 1997. – С. 37-79.
Допоміжні матеріали
1. Визначення та сутність оцінки фізичного розвитку.
2. Закономірності збільшення основних антропометричних показників у дітей.
3. Методи оцінки фізичного розвитку дітей.
4. Шкала оцінки фізичного розвитку дітей за різними методами, б. Семіотика порушень фізичного розвитку дітей.
Визначення та сутність оцінки фізичного розвитку
Фізичний розвиток – це сукупність морфологічних і функціональних ознак організму, що характеризують процеси його росту та біологічного дозрівання, запас фізичних сил.
Комплексна оцінка фізичного розвитку включає:
1. Оцінку результатів антропометрії та соматоскопії. Антропометрія – уніфікована методика вимірювання людського тіла та його частин. Соматоскопія – огляд і опис ознак пропорцій тіла та зовнішнього вигляду.
2. Оцінку функціонального стану різних систем організму. Традиційно проводять динамометрію (вимірювання сили м'язів кисті), спірометрію (функціональне дослідження системи дихання) та функціональні проби серцево-судинної системи.
3. Визначення біологічного віку дитини (найчастіше визначають кістковий вік за рентгенограмою кисті)..
Така комплексна оцінка показників фізичного розвитку проводиться при значному відхиленні дитини у фізичному розвитку та підозрі на ендокринні, генетичні та деякі інші захворювання, або в дитячих колективах за спеціальними завданнями. У практиці дільничного педіатра найчастіше обмежуються тільки оцінкою антропометричних даних.
Закономірності збільшення основних антропометричних показників у дітей
Закономірність збільшення довжини тіла. Середня довжина тіла доношеної новонародженої дитини становить 51-54 см. На 1-му році життя швидкість росту дитини змінюється щоквартально: у першому кварталі зріст збільшується на 3 см щомісяця, у другому – на 2,5 см щомісяця, у третьому – на 2 см щомісяця, у четвертому – на 1 см щомісяця. Упродовж перших 2-4 років життя довжина тіла збільшується на 8 см щорічно і до кінця 4-го року становить 100 см. З 5-го року і до початку періоду статевого дозрівання довжина тіла збільшується в середньому на 6 см, а в пубертатний період – на 8-12 см за рік.
Закономірність збільшення маси тіла. Середня маса тіла доношеної новонародженої дитини становить 3100-3500 г. Протягом першого півріччя життя середньомісячне збільшення маси тіла становить 800 г, другого півріччя – 400 г. До кінця 1-го року життя маса тіла дитини сягає 10 кг. На 2-му році життя вона прибавляє 3-3,5 кг, а з 3-го року і до 10-го – по 2 кг щорічно. Таким чином, у віці 5 років маса тіла дитини становить 20 кг, у 10 років – 30 кг. У пубертатний період маса тіла збільшується на 4-б кг щорічно.
Закономірність збільшення обводу грудної клітки. На час народження доношеної дитини обвід грудної клітки становить 32-34 см, протягом першого півріччя збільшується на 2 см щомісяця, другого півріччя – на 0,5 см щомісяця. У віці 2-10 років цей показник збільшується на 1,5 см щорічно, у пубертатний період – на 3 см за рік. Таким чином, обвід грудної клітки становить: у віці б міс – 45 см, 1 року – 48 см, 5 років – 55 см, 10 років – 63 см.
Закономірність збільшення обводу голови. У доношеної новонародженої дитини обвід голови в середньому становить 34-86 см. У першому півріччі обвід голови збільшується на 1,6 см щомісяця, у другому – на 0,5 см щомісяця. У дітей віком від 1 до 10 років обвід голови збільшується на 1 см щорічно. Таким чином, обвід голови у дітей у віці 6 міс становить 43 см, 1 року – 46 см, 5 років – 50 см, 10 років – 55 см.
Методи оцінки фізичного розвитку дітей
Семіотика порушень фізичного розвитку дітей
Анатомо-фізіологічні особливості нервової системи в дітей. Нервово-психічний розвиток дитини. Методика дослідження. Семіотика уражень
Анатомічно-фізіологічні особливості нервової системи в дітей раннього віку
Методика дослідження нервової системи в дітей
ТРАНЗИТОРНІ РУДИМЕНТАРНІ РЕФЛЕКСИ
МЕНІНГЕАЛЬНІ ЗНАКИ, РЕФЛЕКСИ
Основні симптоми та синдроми ураження нервової системи в дітей раннього віку
Анатомо-фізіологічні особливості шкіри та підшкірної жирової клітковини в дітей. Методика дослідження. Семіотика уражень