Менеджмент організацій - Федулова Л. І. - 5.6. Управління реалізацією стратегії

Управління реалізацією стратегії передбачає визначення завдань, встановлення їх пріоритетності відповідно до значущості для реалізації стратегії, строків їх здійснення, відповідальних виконавців із зазначенням їхніх прав та повноважень, контрольних показників та форм контролю.

Для досягнення встановлених стратегічних цілей необхідно мати достатній обсяг функцій, чітко визначені права та обов'язки підрозділів організації.

Це передбачає підготовку та організацію робіт за такими напрямами:

• розподіл робіт у підрозділах;

• визначення необхідного потенціалу підрозділів для якісного та своєчасного виконання робіт;

• забезпечення інформацією, технікою та кадрами.

Процес реалізації стратегії передбачає постійний моніторинг результатів реалізації стратегії, а також гнучку та своєчасну її корекцію, тобто впровадження адекватних і своєчасних змін.

У процесі реалізації стратегії відбувається створення всіх умов для здійснення цієї стратегії. Реалізація розробленої стратегії — це водночас початок процесу формування наступної стратегії організації, оскільки її реалізацією організація завершує цикл стратегічного розвитку, і водночас — це є початком іншого циклу такого розвитку.

Умовами успішної реалізації стратегії є:

■ Наявність у менеджерів організації розробленої стратегії у вигляді чітких стратегічних вказівок та їх впровадження в життя відповідно до поточного оперативного плану реалізації стратегічних змін.

■ Забезпечення менеджерами надходження всіх необхідних ресурсів для даного процесу.

■ Супровід топ-менеджерами процесу реалізації шляхом контролю всіх організаційних цілей і прийняття адекватних гнучких рішень, спрямованих на практичне досягнення цих цілей.

■ Відповідність стратегії критеріям її ефективності.

■ Стратегія має передбачати достатню мотивацію та стимули для персоналу організації.

Реалізація стратегії охоплює певні етапи:

■ Початок дій (запуск).

■ Впровадження основних стратегічних змін.

■ Завершення стратегії.

Проектування організації, здатної здійснити стратегію, охоплює:

• розробку організаційної структури, що відповідає вимогам стратегії;

• утворення переваг організації, на яких базується стратегія;

• добір кадрів на ключові позиції.

Розробка бюджету, необхідного для реалізації стратегії, передбачає:

• отримання кожною одиницею організації бюджету, що забезпечує виконання нею дій згідно зі стратегією;

• контроль за ефективним використанням ресурсів.

Перевага бюджетів полягає в тому, що вони не лише відповідають на запитання, які ресурси необхідні і в якому обсязі, а й називають джерела їх поповнення. Найчастіше бюджети розробляються та оцінюються у вартісних показниках. За допомогою кількісних показників бюджету керівник може оцінити, порівняти та скоординувати різні аспекти роботи організації.

Реалізація стратегії неможлива без відповідних змін в організаційній культурі, яка важко змінюється, водночас вона є основою. Відсутність або низький рівень організаційної культури може стати причиною провалу. Культура відображає місію фірми і проявляється у вигляді "цінностей, що поділяються".

У разі несумісності стратегії та організаційної культури можливі такі підходи до розв'язання цієї проблеми:

• ігнорування культури, що заважає впровадженню стратегії;

• підстроювання системи управління під наявну культуру шляхом пошуку способів нейтралізації та уникнення перепон без змін стратегії;

• зміна культури під вибрану стратегію;

• зміна стратегії з метою пристосування до наявної культури. Перед впровадженням змін в організаційну структуру необхідно

з'ясувати, якою мірою чинна організаційна структура може сприяти або заважати реалізації стратегії організації.

Характеристики організаційних структур управління та можливі реакції, на які вони здатні, пов'язані між собою певним чином.

Реакція — це якість і типи поведінки, зміни, зумовлені потенціалом організації, що охоплює певний вид структури. Кожну реакцію можна визначити за діями, які відбуваються в межах організаційної структури. Розрізняють виробничу, конкурентну, стратегічну, інноваційну, підприємницьку, адміністративну реакцію.

Виробнича реакція організації спрямована на зниження витрат, мінімізацію чисельності, удосконалення технології, ефективне використання виробничого потенціалу, при цьому застосовується стимулювання за зниження собівартості.

Конкурентна реакція прагне оптимізувати прибуток у короткостроковій перспективі, використовуючи довгострокове планування й стимулюючи підвищення рентабельності.

Стратегічна реакція спрямовується на забезпечення прибутків у довгостроковій перспективі, самооновлення на основі передбачення та формування майбутнього.

Інноваційна реакція впливає на оптимізацію розробки нової продукції, досягнення довгострокової прибутковості, зростання. Вона забезпечує швидку реакцію на підвищення рівня змін, передбачає винагороду за новаторство.

Підприємницька реакція створює умови для довгострокового зростання організації. Балансуючи набором стратегічних зон господарювання, сфер стратегічних ресурсів та груп впливу, передбачає винагороду за підприємництво.

Адміністративна реакція передбачає потреби в нових потужностях для підприємництва, швидку адаптацію до зовнішнього середовища, розширення сфери впливу організації.

Кожний тип організаційної структури оптимізує певні типи реакції організації:

функціональний — виробничу,

дивізіональний — конкурентну,

матричний — інноваційну,

багатонаціональна матриця — стратегічну,

мережний, горизонтальний множинний тип структури — адміністративну реакцію.

Для запровадження необхідних змін в організаційній структурі визначають наявний тип реакції, що здійснює організація нині. На основі аналізу зовнішнього середовища й вибраного варіанта стратегії встановлюють необхідний для організації тип реакції та організаційну структуру, яка оптимізує Його реалізацію. Порівнюючи наявну та бажану (необхідну) організаційну структуру, визначають необхідні зміни, в тому числі й у функціях вищого керівництва організацією.

Відомі різні підходи до реалізації стратегічних змін. Зокрема, консалтингова фірма ADL, беручи за основу управлінський стиль лідера або команди топ-менеджерів організації, вирізняє п'ять підходів, наведених у таблиці 14.

Таблиця 14/ Підходи до управління реалізацією стратегічних змін

НазваГоловне стратегічне запитання для лідераПровідна роль менеджерів організації
Командир

(авторитарний підхід)
Як формується стратегія організації?Спеціалісти в галузі стратегічного планування
Контролер

(контролюючий підхід)
Як прослідкувати за реалізацією стратегії організації?Контроль за реалізацією в усій структурі
Партнер (підхід шляхом співпраці)Як залучити менеджерів до стратегічного планування, щоб вони відповідали за реалізацію стратегії з моменту запровадження?Координатори

Закінчення табл. 14

НазваГоловне стратегічне запитання для лідераПровідна роль менеджерів організації
Культурний лідер (підхід шляхом змін корпоративної культури)Як можна залучити до процесу реалізації стратегії персонал організації?Тренери, що навчають
Вихователь чемпіонів (чемпіонський підхід)Як необхідно спонукати менеджерів, щоб вони стали першими в бізнесі шляхом реалізації ефективної стратегії?Встановлення стартових умов та арбітраж переможців

Розглянемо переваги й недоліки методів впровадження змін у процесі реалізації стратегії (табл. 15).

Таблиця 15.Методи впровадження змін в організації

МетодУмови застосуванняПеревагиНедоліки
ПримушуванняТерміновість впровадження змінШвидкість змінВеликий опір
АдаптаціяНевелика терміновість впровадження змінСлабкий опірПовільне досягнення результатів
КризовийЗагроза існуванню організаціїСлабкий опірДефіцит часу
Управління опоромСередня терміновість впровадження змінСлабкий опір, комплексні зміниРизик невдачі, складність, необхідність особливої компетенції

Контрольні запитання й завдання

1. Обгрунтуйте необхідність застосування стратегічного управління в практичній діяльності українських підприємств.

2. Визначте місце стратегічного управління в системі управління організації.

3. Назвіть відмінності стратегічного та оперативного управління.

4. Які об'єкти стратегічного управління організацією вам відомі?

5. Наведіть приклади стратегічних рішень та їхніх особливостей.

6. Дайте порівняльну характеристику систем управління організацією в контексті їхньої еволюції.

7. В чому полягає сутність стратегії організації? Як класифікують стратегії організації?

8. Які чинники необхідно враховувати під час вибору стратегії конкурентоспроможності? Назвіть конкурентні переваги організації, з діяльністю якої Ви знайомі.

9. На основі яких чинників можна визначити конкурентний статус організації?

10. Визначте стратегічні альтернативи для реалізації стратегії зростання, стабілізації, реструктуризації, скорочення.

11. Що, на Ваш погляд, є найбільш важливим для успішної реалізації стратегії організації?

12. Яких типів стратегічних змін потребує організація, з діяльністю якої Ви знайомі?

13. З яким опором стикається організація у процесі реалізації стратегії?

14. Охарактеризуйте підходи до управління реалізацією стратегічних змін в організації.

15. Порівняйте відомі методи впровадження змін в організацію в процесі реалізації стратегії.

Рекомендована література

Ансофф И. Новая корпоративная стратегия. СПб., 1999. Ансофф И. Стратегическое управление. М., 1989.

Виханский О. С. Стратегическое управление. 2-е изд., перераб. и доп. М., 2001.

Виханский О. С, Наумов А. И. Менеджмент. 3-е изд. М., 2001.

Володькина М. В. Стратегический менеджмент. К., 2002.

Дойль П. Менеджмент: стратегия и тактика. СПб., 1999.

Економіка підприємства / За заг. ред. С. Ф. Покропивного. К., 2001.

Ламбен Ж. Ж. Стратегический маркетинг: европейская перспектива / Пер. с фр. СПб., 1996.

Маркова В. Д., Кузнецова С. А. Стратегический менеджмент. М.; Новосибирск, 2001.

Мшщберг Г., Альшрэнд Б., Лэмпел Дж. Школы стратегий. СПб., 2000.

Немцов В. Д., Довгань Л. Є. Стратегічний менеджмент. К., 2001.

Попов С. А. Стратегическое управление. М., 1999.

Портер М. Стратегія конкуренції / Пер. з англ. К., 1997.

Томпсон А. А., Стрикленд А. Дж. Стратегический менеджмент: Искусство разработки и реализации стратегии / Пер. с англ. М., 1998.

Шершиньова 3. Е., Оборська С. В. Стратегічне управління. К., 1999.

Экономическая стратегия фирмы / Под ред. А. П. Градова. СПб., 1995.

Розділ 6. МАРКЕТИНГ-МЕНЕДЖМЕНТ
6.1. Роль маркетингу в управлінні організацією
6.2. Організаційні принципи управління маркетингом
6.3. Управління за цілями в системі маркетинг-менеджменту
6.4. Інформаційне забезпечення маркетингу
6.5. Організація маркетингу
6.6. Контроль маркетингу
6.7. Система інтегрованого маркетингу
Розділ 7. ІННОВАЦІЙНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ
7.1. Завдання інноваційного менеджменту в системі управління організацією
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru