Функція управління трудовими ресурсами розглядається з позицій соціотехнічної системи та провідної ідеї менеджменту організацій — мотиваційного механізму. Дана функція різниться від кадрового менеджменту за своєю ієрархією і статусом в організації: кадровий менеджмент як проблемний функціональний менеджмент на рівні всього підприємства відповідає за його кадрову політику, а управління трудовими ресурсами (підлеглими) діє на рівні операційного менеджменту з позицій "кожний лінійний керівник — керівник відділу кадрів". Основне завдання на цьому рівні — чітке розуміння мотиваційного механізму активізації індивідуальної та групової економічної поведінки членів трудового колективу на підставі їх самоорганізації.
За умов ринкової економіки, коли робітники чимраз ближчі до результатів своєї праці, особливу роль відіграють економічні методи мотивації, але необхідно також пам'ятати, що ефективно діють і такі методи управління, як соціальні, психологічні, організаційні та правові. Побудова та дія мотиваційного механізму операційного менеджменту засновується на комплексному застосуванні методів управління, необхідності створення умов для обмеження негативної поведінки, орієнтації управлінських дій на усунення наслідків негативної поведінки, її профілактику та мотивування поведінки працівників.
Безпосередня залежність матеріальної забезпеченості людини від результатів її праці — основа системи ефективних економічних методів мотивації. Ця система має найбільше поширення за умов ринкової економіки. Водночас організаційні методи (організаційно-адміністративні) сприяють оздоровленню економіки в цілому, тому що передбачають чіткі функції, структуру, права та обов'язки, положення про підрозділи, трудову дисципліну, компетенцію керівників і спеціалістів. Побудувати мотиваційний механізм менеджменту сучасного підприємства можна, застосовуючи принципи самоорганізації індивідуальної та групової поведінки працівників у процесі їхньої спільної діяльності.
Організація операційної системи являє собою двоєдине завдання для керівника. Організаційна діяльність поєднує функції з організації виробничої системи та ролі організатора роботи колективу. Основною ознакою визначення рівня управління є ступінь наближення до управлінських процесів виробництва. На низовому рівні управління процесом виробництва здійснюється через безпосередніх виконавців, на середньому — через підлеглих керівників та за допомогою спеціалістів, на вищому — через лінійних керівників та за допомогою функціональних ланок управління (функціональних менеджментів).
Системний підхід потребує виконання трьох основних організаційних функцій:
• встановлення внутрішньо-системних і зовнішніх зв'язків;
• управління процесом реалізації зв'язків;
• управління організаційним розвитком системи.
Реалізація організаційних функцій зумовлює встановлення певних вимог до рівня професіоналізму менеджера. Йому необхідні практичні знання, пов'язані з об'єктом управління. Зміст цих знань динамічний, що вимагає безперервного оновлення знань. Операційний менеджер повинен приділяти більше уваги роботі, пов'язаній з тлумаченням, інструктажем підлеглих. Важливо, щоб менеджер умів дати правильну установку, правильно зорієнтувати виконавців, пробудити заінтересованість та ініціативу, добрати форму спілкування та психологічні дії на підлеглих, сформувати у них правильну соціальну позицію, засновану на економічному мисленні.
Пізнаючи структуру технологічних, коопераційних, економічних зв'язків, які поєднують членів колективу, кожний із виконавців отримує можливість зрозуміти й відчути механізм поєднання його особистих інтересів з інтересами організації. Загальною умовою до керівника, врахуванням усіх організаційних завдань, є вміння приймати обґрунтовані та ефективні рішення, володіння механізмом їх формування та прийняття. Від керівника вимагається вміти аналізувати ситуацію, правильно формулювати головну проблему, ставити мету й визначати її місце в "дереві" цілей загальної системи менеджменту, визначати вимоги до рішення та основні критерії ефективності, прогнозувати сценарії можливих наслідків рішень, що приймаються.
У процесі управління операційною системою менеджер повинен уміти користуватися даними аналізу, підготовленими фахівцями. Важливо також бути здатним до організаційно-економічного мислення, вирізняти істотні чинники та зв'язки, що впливають на результат. Окрім цього, необхідно знати життєвий цикл організаційного розвитку й методологію системного управління розвитком виробничої системи. Слід уміти розпізнавати проблеми інноваційного процесу, володіти навичками впровадження нових ідей.
Операційний менеджер повинен мати підготовку в галузі організації виробничих систем у цілому, організації технологічної частини виробництв, технології прийняття рішень, застосування програмно-цільових методів в управлінні розвитком виробничої системи й управлінні інноваційними процесами, управління персоналом в умовах організаційної перебудови.
Соціологічні дослідження, проведені на промислових підприємствах, дали змогу вирізнити фактори, які, на гадку працівників, впливають на привабливість їхньої роботи:
• робота без великого напруження та стресів (61 % респондентів);
• зручне розташування місця роботи (40 %);
• достатня поінформованість про стан справ на підприємстві (49 %);
• несталий темп роботи (49 %);
• гнучкий час роботи (49 %);
• додаткові пільги (45 %);
• чистота й порядок у робочих приміщеннях (56 %);
• справедливий розподіл обсягів роботи (45 %);
• доброзичливі стосунки між людьми (54 %);
• добрі відносини з безпосереднім керівником (52 %).
Водночас були названі чинники підвищення продуктивності праці
(з погляду примусу працювати більш інтенсивно та створення умов до збільшення ступеня привабливості самої роботи як такої):
• шанси просування по службі;
• достатній заробіток;
• визнання та схвалення виконаної роботи;
• можливість розвивати свої здібності;
• сприяння самостійному прийняттю рішень і застосуванню творчого підходу.
Такі висновки вказують на бажання людей працювати за принципами сучасного менеджменту, коли працівники — це співробітники, "команда" однодумців, сама робота — цікава "гра" за цивілізованими правилами; керівник — "один із нас", який упроваджує демократичні методи управління, мотиваційний механізм, започаткований на економічних та правових засадах (рис. 69).
Під час роботи члени колективу формують свою організаційну культуру, мають шанси реалізувати свій творчий потенціал і задовольнити конкретні потреби в процесі виконання поставленої мети організації. На жаль, на більшості вітчизняних підприємств такі побажання працівників залишаються лише побажаннями. Наслідки кризи виробництва, викликаної як об'єктивними причинами (на ранніх її етапах), так і суб'єктивними (передусім, відсутністю кваліфікованих сучасних керівників-менеджерів, а не автократів), вносять дезорганізацію в роботу, спричинюють відчай, втрату кваліфікації, нерозуміння своєї ролі та місця на даному підприємстві.
Тільки економічна стабільність, застосування економічних методів мотивації спроможні змусити людей продуктивно працювати. Створення підприємств з високою інноваційною культурою забезпечить конкурентоспроможність, неперервне економічне зростання і на цій основі задоволення особистих і колективних інтересів своїх працівників.
Ідеальний стан — коли спеціаліст високого класу має солідну заробітну плату й регулярно її отримує. До цього стану повинні постійно наближатися керівники. За умов нестабільної ринкової ситуації з метою збереження високопрофесійних кадрів необхідно застосовувати такі засоби:
• дії, спрямовані на соціальний захист висококваліфікованих спеціалістів;
• конкретні дії на підтримку авторитету чи статусу висококваліфікованих спеціалістів.
Доцільним може бути застосування концепції "якості робочого життя", досить поширеної на провідних зарубіжних підприємствах. Ця концепція спрямована на створення умов, які перешкоджають втраті привабливості праці, на відтворення цілісності праці та культури, підвищення статусу людини як творчої особистості.
Основні критерії якості трудового життя:
• справедлива й належна винагорода за працю;
• безпечні та здорові умови праці;
• безпосередня можливість використовувати й розвивати свої здібності;
• трудова демократія та правова захищеність працівника;
• гідне місце роботи в житті людини;
• соціальна корисність роботи.
Методи підвищення якості трудового життя:
• ротація роботи — чергування робочих місць знижує монотонність роботи, психологічну стомленість;
• подовження робочого циклу — досягається за рахунок горизонтального групування робочих операцій;
• розширення сфери праці — дає змогу посилити її творчий та змістовий характер у результаті вертикального групування робочих функцій;
• організація автономних робочих бригад — спільне виконання всіх функцій з управління роботою;
• використання гнучких графіків робочого часу — робітники самі встановлюють початок і кінець робочого дня;
• стимулювання праці.
Цілі програми підвищення якості трудового життя:
• гуманізація праці, збагачення її змісту;
• вдосконалення організації та управління;
• розвиток моральних форм стимулювання, робочої демократії;
• розширення участі робітників у прийнятті виробничих рішень.
Дослідження свідчать, що впровадження програм підвищення якості трудового життя сприяє скороченню коефіцієнта виробничого травматизму на 60 %, кількості випадків тривалої відсутності на роботі через хворобу — на 16; збільшенню виробітку на одного робітника на — 25; скороченню браку на — 39 %. Праця стає більш безпечною та гарантованою. Кількість зайнятих збільшується майже в 1,5 рази, звільнення за власним бажанням скоротились на 72 %, а з ініціативи адміністрації — майже в 2 рази.
Впровадження програм підвищення якості трудового життя стають важливими чинниками соціально-економічного розвитку організацій.
Контрольні запитання й завдання
1. Назвіть складові операційного менеджменту.
2. Як вибудовується ієрархія цілей оперативного управління?
3. В чому полягає суть комерційної логістики на виробничому підприємстві?
4. Назвіть фактори, що впливають на побудову логістичної моделі.
5. Які умови підвищення продуктивності операційної системи?
6. Охарактеризуйте вимоги до якості на етапах "петлі якості".
7. Назвіть класифікацію витрат на забезпечення якості.
8. Чим визначається сутність управління конкурентоспроможністю продукції?
9. В чому полягає мотиваційний механізм менеджменту виробничого підприємства?
10. Назвіть методи підвищення якості робочого життя на підприємстві.
|
Рекомендована література
Виссемо X. Менеджмент в подразделениях фирмы / Пер. с англ. М., 1996.
Дункан У. Дж. Основополагающие идеи в менеджменте / Пер. с англ. М., 1996.
Курочкин А. С. Операционный менеджмент. К., 2000.
Макаренко М. В., Махалина О. Лі. Производственный менеджмент. М., 1998. Менеджмент, предпринимательская деятельность в рыночной экономике / Д. Борман, Р. Федерманн, Л. Воротима. Гамбург, 1992.
Мескон М., Альберт М., Хедоури Р. Основы менеджмента / Пер. с англ. М., 1992.
Неруш Ю. М. Коммерческая логистика. М., 1997.
Оучи У. Методы организации производства (американский и японский подходы). М, 1994.
Ревентлоу Р. Экономика фирмы. М., 1995.
Саломатин Н. А. Управление производством: системное представление. М." 1993.
Скотт Синк Д. Управление производительностью. М., 1989.
Теория и практика управления персоналом / Авт.-сост. Г. В. Щекин. К., 1998. Управление организацией / Под ред. А. Г. Поршнева, 3. П. Румянцевой, И. А. Саломатина. М., 1999.
Фатхутдинов Р. А. Производственный менеджмент. М., 1997.
Фатхутдинов Р. А. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление. М., 2000.
Федулова Л. 1. Організаційно-економічні моделі багатофункціонального управління виробничою діяльністю на основі сучасного менеджменту. Миколаїв, 1997.
Федулова Л. І., Сіренко І. В. Організаційно-методологічні підходи до створення системи управління матеріальними та інформаційними потоками промислового підприємства на основі логістичного підходу. К., 2001.
11.1. Сучасна екологічна ситуація в Україні
11.2. Суть екологічного менеджменту
11.3. Стандарти й міжнародні рекомендації в галузі систем екологічного менеджменту
Британський стандарт у галузі систем екологічного менеджменту BS 7750.
Серія міжнародних стандартів системи екологічного менеджменту ISO 14000.
11.4. Роль екологічного менеджменту у формуванні конкурентоспроможності
11.5. Шляхи формування екологічного менеджменту в Україні
11.6. Впровадження системи екологічного менеджменту на підприємстві
11.7. Екологічна паспортизація підприємств