Менеджмент (від англ. management) у перекладі означає "управління", "організація". Управління (процес управління) — це організація дій, спрямованих на досягнення мети. Менеджмент — це сфера людської діяльності і відповідна галузь знань, до якої як обов'язковий елемент входить управління людьми або організаціями. Як наука менеджмент виник близько 100 років тому. Виділяють такі основні напрями (школи) менеджменту:
— школа наукового управління Тейлора, Гілберта та ін. (1885—1920), головна ідея якої полягає у ствердженні, що раціоналізація праці на виробництві і матеріальна зацікавленість робітників підвищують продуктивність праці;
— адміністративна (класична) школа Файоля, Вебера та ін. (1920—1950). Її головна ідея полягає в тому, що є універсальні принципи управління, застосування яких гарантує успіх у будь-якій організації;
— школа людських стосунків Маслоу та ін. (1930—1950), яка акцентує увагу на тому, що для ефективного досягнення мети організації необхідно й достатньо налагодити міжособистісні стосунки між працівниками;
— школа поведінки Арджиріса, Лайкерта (від 1950 p.), представники якої стверджують, що ефективність досягнення мети організації вимагає максимального використання людського потенціалу на основі даних психології і соціології;
— кількісна школа Вінера, Акоффа (від 1950 p.), представники якої вважають, що оптимальні управлінські рішення отримуються за допомогою комп'ютерів на основі використання математичних моделей ситуації.
У науці сучасного менеджменту виділяють такі властивості: системний підхід до управління, ситуаційний принцип управління, визначальна роль організаційної культури, механізація й автоматизація управлінських процесів, демократизація управління, інтернаціоналізація менеджменту.
Комплекс менеджменту складається з таких напрямів: стратегічний менеджмент, управління персоналом (кадровий менеджмент), управління технологічними процесами та операціями, управління фінансами (фінансовий менеджмент), управління матеріально-технічним постачанням, управління збутом продукції, управління нерухомістю, інноваційний менеджмент (управління розвитком), управління якістю продукції або послуг.
Стратегічний менеджмент базується на постановці й досягненні головних стратегічних завдань. До нього належать: вибір місії, ситуаційний аналіз, стратегічний маркетинг, стратегічне планування діяльності, створення і корекція організаційних структур, управління реалізацією стратегії.
Управління персоналом орієнтує на те, що кожна мета організації досягається людьми — найважливішою складовою менеджменту.
Управління технологічними процесами та операціями здійснюється людьми за допомогою машин, механізмів, апаратури та пристосувань, у тому числі комп'ютерів та інших спеціальних пристроїв.
Управління фінансами відбувається шляхом розподілу фінансів, а їхня динаміка регулюється виробничо-господарською діяльністю організації з метою забезпечення її ефективності.
Управління матеріально-технічним постачанням реалізується шляхом забезпечення поставок сировини, матеріалів, обладнання, інструментів тощо.
Управління збутом здійснюється на основі маркетингової діяльності, до якої входить моніторинг навколишнього середовища.
Управління нерухомістю відбувається шляхом експлуатації, купівлі, продажу, обміну, оренди та інших дій з нерухомістю.
Інноваційний менеджмент необхідний для збереження і підвищення ефективності організації в умовах, що змінюються. При цьому нововведення плануються, організуються, мотивуються і контролюються.
Управління якістю є обов'язковим для підтримки конкурентоспроможності фірми за умови ринкової конкуренції.
1.1. Розвиток організації
1.2. Філософія й етика організації
1.3. Рекомендації з виховання у персоналу почуття гордості за організацію
1.4. Мета й обмеження організації
1.5. Моделі політики зайнятості
1.6. Структура організації
Розділ 2 ОСНОВИ МЕНЕДЖМЕНТУ ПЕРСОНАЛУ
2.1. Функції управління
2.2. Лідерство