На практиці багато організацій керуються уявленнями про так званого ідеального керівника.
Планування й ухвалення рішень
Лідер зобов'язаний знати, що він знає, і бути здатним зробити так, щоб це було зрозуміло оточуючим.
1.Фінансове планування:
— збирання, аналіз та ефективне використання фінансових даних;
— правильність висновків з аналізу фінансової інформації;
— застосування фінансових та бухгалтерських принципів при складанні планів і вирішенні проблем;
— розробка реальних бюджетів організації;
— уміння створити ресурсний потенціал організації.
2.Стратегічне мислення:
— прогноз довгострокового розвитку ситуації з урахуванням усіх факторів впливу;
— визначення ступеня потенційного впливу зовнішніх факторів на діяльність організації;
— узагальнення й оцінювання альтернатив стратегії розвитку організації;
— здатність виробити стратегію змін.
Діяльність організації
1. Розподіл ресурсів і контроль за витрачанням їх:
— забезпечення працівників організації ресурсами й повноваженнями, необхідними для досягнення наміченої мети;
— розробка механізму ефективного контролю;
— проведення порівняльного аналізу досягнутих результатів і намічених планів.
2. Рівень організованості:
— поєднання особистих пріоритетів і мети із завданнями організації;
— раціональний розподіл робочого часу;
— творча робота з документами й ефективне розв'язання адміністративних питань;
— оптимізація обробки інформації;
— висока працездатність;
— здатність сформувати команду.
Комунікабельність
1. Увага:
— уміння вислуховувати й аналізувати повідомлення та інформацію.
2. Виступи:
— високий рівень підготовки виступів.
Підвищення професійного рівня підлеглих
"Потрібно, щоб умови, а не керівники примушували людей працювати * (Руїті Хасімото).
1.Підвищення професійного рівня працівників:
— розвиток кваліфікації працівників відповідно до необхідних професійних потреб;
— постановка й контроль за виконанням складних професійних завдань;
— створення ситуацій, які сприяють розвитку рис наставника у ставленні до працівників організації, і надання співробітникам можливості брати на себе велику відповідальність;
— здатність утримати добрих працівників.
2.Мотивація працівників:
— створення обстановки, що стимулює розвиток особистих здібностей і досягнення результатів;
— заохочення ініціативи, діловитості, відданості, довіри й прагнення до досконалості.
Зовнішні контакти
1.Управління діловими взаємовідносинами:
— розвиток і підтримання конструктивних відносин із зовнішніми та внутрішніми клієнтами й іншими представниками державних і недержавних організацій;
— вияв особливої уваги до клієнтів та їхніх представників;
— пунктуальність в обіцянках і зобов'язаннях.
2.Представництво організації:
— уміння гідно представляти організацію на всіх рівнях;
— розуміння впливу організації на суспільство, економіку й споживача;
— постійне піклування про репутацію організації.
Навики спілкування
1. Здатність до спілкування:
— ефективна взаємодія з оточуючими;
— одержання підтримки на будь-якому організаційному рівні;
— уміння показати себе.
2. Управління конфліктами:
— уміння розібратися в різних поглядах;
— контроль за стресовими й кризовими ситуаціями в організації;
— уміння розв'язувати конфлікти й усувати непорозуміння.
Риси лідера
Справжній лідер знає дорогу, показує дорогу і йде нею.
1. Критерії рис:
— постійний вияв уваги й заохочення до якісного виконання роботи на всіх ієрархічних рівнях організації, а також за її межами;
— критичне ставлення до результатів.
2. Досягнення результатів:
— реалізація поставленої мети;
— відповідальність за результати виконаної роботи.
Управління за умов змін
1. Здатність до адаптації:
— ефективна робота в будь-яких умовах, під час виконання різноманітних завдань і при різних ступенях відповідальності;
— уміння правильно і впевнено розв'язувати професійні завдання за умов змін, невідомості, несприятливої ситуації або в іншій кризовій обстановці;
— вияв гнучкості з метою здійснення потрібних змін.
2. Ризик:
— здатність аналізувати ситуацію і діяти, поєднуючи ефективність вирішення з мінімальним ступенем ризику в інтересах організації.
Організовувати — це спочатку оцінити ситуацію, а вже потім поставити завдання.
Наведений портрет керівника не є догмою, а залежить як від характеристик оточення, так і від індивідуальності керівника. Тому надання портретові керівника рис, які відображають специфіку організації, є суттєвим із погляду відповідності особистості керівника принципам філософії та етики організації [58].
Добрий керівник робить зауваження в міру виявлення недоліків у роботі підлеглого, поганий накопичує їх для публічного розносу.
При плануванні кар'єри керівників визначаються етапи їхньої функціональної та організаційної підготовки, оскільки вони потребують різнобічного досвіду в багатьох сферах управління. У багатьох організаціях практикується поетапне просування працівника в рамках функціональних служб відповідно до стажу роботи на певному етапі. Працівник, який не зумів до обумовленого строку досягти необхідних вимог чергового етапу, зазвичай позбавляється подальших можливостей просування.
Розробка етапів кар'єри проводиться за такими напрямами:
— вивчення змісту роботи на окремих етапах службового просування;
— визначення початкових і кінцевих параметрів на кожному етапі;
— деталізація вимог для переходу до наступного рівня освіти, кваліфікація, вік та ін.;
— визначення ділового досвіду і ступеня результативності роботи для переходу до наступного етапу.
Гнучкіший підхід до вимог етапів кар'єри включає:
— надання реальних можливостей для просування, не пов'язаних з обов'язковою вислугою років або технічною спеціалізацією;
— зміщення акцентів на еволюцію змісту робіт, нові пріоритети, організаційні моделі та всілякі потреби управління;
— гнучку оцінку працівника з урахуванням компенсації його недоліків перевагами;
— деталізацію навиків, необхідних на кожному етапі кар'єри.
У сфері функцій управління керівники мають володіти достатніми знаннями методів аналізу, комп'ютерних систем, засобів і способів комунікації, методів планування та прогнозування, організації документообігу, мотивації персоналу, методів управління, основ статистики й психології.
У сфері виробництва їм необхідні знання маркетингу, управління фінансами, технології. Крім цього, вимагається достатній рівень підготовки з питань економіки, політики, соціології, трудового й господарського права [59].
Тест на визначення здатності стати керівником подано в дод. 3.
3.9. Рекомендації щодо створення команди
3.10. Первинний добір працівників
3.11. Типи співбесід
3.12. Визначення типу темпераменту
3.13. Процес співбесіди
3.14. Вибір кандидата
3.15. Рекомендації з проведення співбесіди
3.16. Проведення конкурсу на заміщення вакантної посади
3.17. Інтеграція працівника в організацію