Управління персоналом неможливе без технологій та інструментарію, завдяки яким здійснюються дуже тонкі процедури відбору, конкурсів, атестацій тощо. Найбільш важливими із них є критерії відбору та оцінки персоналу.
Звичайно, що для всіх категорій посад не може бути єдиних критеріїв, єдиної системи оцінки, але враховуючи зміст критеріїв, обумовлених спеціалізацією посад, можуть для керівників і спеціалістів бути визначені приблизно однакові їх групи (індикатори оцінки) і система оцінки.
Такими критеріями можуть бути:
o професійні;
o ділові;
o морально-психологічні;
o інтегральні.
Професійні критерії - це характеристики професійних знань, умінь, навичок, професійного досвіду працівника, його кваліфікації, результатів праці тощо.
Ділові критерії характеризують організованість, відповідальність, ініціативність, підприємливість, ефективність діяльності персоналу та ін.
Морально-психологічні критерії розривають такі особливості працівника, як здатність до самооцінки, чесність, справедливість, психологічна стійкість.
Інтегральні критерії - це характеристики, які одержують на основі багатьох інших притаманних працівнику якостей і показують на його авторитет, стан здоров' я, загальну культуру, культуру мислення, мови.
Зміст кожної групи критеріїв якостей залежить від займаної посади працівника, і кожна з них може мати свій набір критеріїв, які слід встановлювати та оцінювати в залежності від спеціалізації посади.
Для прикладу можна навести наступні якості оцінки: спеціалістів організації; менеджерів; керівників, які здійснюють адміністративні функції, і керівників, які не здійснюють адміністративних функцій в організації.
Якості оцінки спеціалістів організації
1. Професійні якості:
1.1. Професійні знання;
1.2. Професійні уміння та навички;
1.3. Знання документів, які регламентують службову діяльність;
1.4. Здатність до накопичення та оновлення професійного досвіду;
1.5. Сутність реалізації досвіду на займаній посаді;
1.6. Здатність до творчого використання професійного досвіду.
2. Ділові якості:
2.1. Організованість у практичній діяльності;
2.2. Відповідальність та виконавчість;
2.3. Ініціатива та підприємливість;
2.4. Самостійність рішень та дій;
2.5. Якість кінцевого результату діяльності.
3. Морально психологічні якості:
3.1. Гуманність;
3.2. Здатність до самооцінки:
3.3. Етика поведінки;
3.4. Стиль спілкування;
3.5. Дисциплінованість;
3.6. Справедливість;
3.7. Чесність;
3.8. Здатність адаптуватись до нових умов;
3.9. Лідерство.
4. Інтегральні якості:
4.1. Авторитарність;
4.2. Інтенсивність (працездатність);
4.3. Культура мислення і мови;
4.4. Комунікативність;
4.5. Загальна культура;
4.6. Культура роботи з документами.
Оціночні якості менеджерів
1. Моральні якості:
1.1. Ставить інтереси організації вище особистих;
1.2. Моральна стійкість;
1.3. Почуття відповідальності за доручену справу;
1.4. Здатність створювати добрі відносини зі всіма працівниками;
1.5. Прагнення підвищувати свій рівень знань та умінь;
1.6. Самолюбивість;
1.7. Самоповага;
1.8. Уміння відкрито визнати свою помилку та виправити її;
1.9. Бережливе ставлення до власності.
2. Уміння керувати колективом та окремими виконавцями:
2.1. Бажання радитись з підлеглими при вирішенні важливих питань життєдіяльності колективу;
2.2. Уміння розподіляти завдання за здібностями виконавців;
2.3. Уміння бачити нове у своїй та інших організаціях;
2.4. Уміння підтримувати дисципліну;
2.5. Уміння переконувати у правильності прийнятих рішень;
2.6. Здатність здійснювати індивідуальний підхід в залежності від становища підлеглих;
2.7. Уміння надавати свободу творчості;
2.8. Здатність "заряджати" енергією та мобілізувати підлеглих власним прикладом;
2.9. Здатність у тактичній формі вимагати виконання посадового завдання;
2.10. Здатність чуйно відноситись ставитись до підлеглих;
2.11. Здатність аналізувати дії підлеглих;
2.12. Пам' ять на підлеглих, їхні справи та вчинки;
2.13. Інтерес до підлеглих, прагнення до спілкування з ними;
2.14. Уміння привабити до себе підлеглих та виховувати у них високі ділові та моральні якості;
2.15. Уміння контролювати роботу підлеглих;
2.16. Прагнення виховувати підлеглих, здатних змінити менеджера.
3. Уміння організовувати свою працю:
3.1. Здатність оперативно приймати правильне рішення;
3.2. Здатність самостійно відповідати за прийняті рішення;
3.3. Уміння планувати свою роботу;
3.4. Уміння доводити справу до кінця;
3.5. Вимогливість до себе;
3.6. Уміння давати тільки реальні обіцянки та виконувати їх;
3.7. Здатність аналізувати свої дії;
3.8. Здатність діяти з деяким ризиком, не чекаючи вказівок вищого керівництва;
3.9. Здатність не виявляти незадоволення, добросовісно виконувати небажані доручення;
3.10. Уміння висловлювати свою думку чітко, ясно та у доступній формі;
3.11. Здатність швидко переключати увагу з одного об'єкта на інший.
4. Знання:
4.1. Прагнення підвищувати свою професійну кваліфікацію;
4.2. Здатність надавати корисні поради з технічних та технологічних питань;
4.3. Здатність надавати корисні поради з економічних питань;
4.4. Здатність надавати корисні поради з питань організації праці;
4.5. Здатність надавати поради з питань менеджменту персоналу;
4.6. Знання підлеглих та особливостей їх характеру.
Оціночні якості менеджерів
Оціночні якості керівників, які здійснюють адміністративні функції
Оціночні якості керівників, які не здійснюють адміністративних функцій в організації
Хто оцінює працівника?
9.3. Методи оцінки персоналу
Коментарі працівника (для заповнення самим працівником)
Типова графічна шкала рейтингу
Приклад однієї із характеристик інженерної праці
Проведення бесіди оцінки праці персоналу