Педагогіка - Пальчевський С.С. - ІІ. Ланка осмислення і розуміння.

І. Ланка сприймання.

1. Намагання формувати образи вивчених об'єктів із використанням можливо більшої кількості складових вищого рівня відображення дійсності - слухових, зорових, дотикових, нюхових, смакових відчуттів.

2. Здійснювати різнобічний огляд об'єкта вивчення.

3. Сукупність усіх ознак об'єкта виявляти в процесі дій.

4. Формувати уяву про нього спочатку на основі цілісного розгляду, єдності всіх його рис, а вже згодом - на основі окремих фрагментів, загалом дотримуючись такої логіки пізнання: первинний синтез - аналіз - вторинний синтез.

5. Структурувати об'єкт вивчення, зважаючи на те, що чим простішою г структура, тим швидше відбувається процес ідентифікації та розпізнавання.

6. Для виховання структурності об'єкта виявляти, що в його образі є центральною частиною, а що периферійною - тлом, зважаючи на те, що тло завжди менш структуроване.

7. Розвивати уяву школярів для "домальовування" образів виучуваних об'єктів, сформованих на основі спрощених схем та моделей.

8. З метою коригування результатів сприймання об'єкта вивчення у бік стабільності створювати його еталонний образ на основі найтиповіших рис.

9. Новостворені образи об'єктів та предметів вивчення співвідносити з відповідним класом еталонних образів, які несуть у собі досвід людської діяльності. Надзвичайно важливо при цьому спиратися на досвід самої дитини.

10. Розгортати передавання від педагога до учня особистісних смислів понять у відповідно створеній естетичній атмосфері, яка забезпечує емоційну присутність.

ІІ. Ланка осмислення і розуміння.

1. Збагачення первинних образів об'єктів навчального пізнання за рахунок розкриття їхніх істотних ознак, якостей, рис у процесі переходу від розгляду у компонентно-структурній площині до розгляду у функціональній площині.

III. Ланка узагальнення

1. На основі збагачених цілісних образів розпочинати формулювання теоретичних понять, ідей, законів, теорій, закономірностей.

2. Поглиблювати розуміння об'єкта навчального пізнання на основі встановлення його зв'язків з навколишніми фрагментами реальної дійсності та із загальним образом світу, використовуючи історичну площину розгляду (генстично-прогиостзгіного аналізу).

3. Визначити синергетичні особливості динаміки об'єкта за умови, якщо він розвивається як нестабільна складно-організована система.

4. Дотримування такої послідовності узагальнень: локальні - часткові - поурочні - тематичні, підсумкові - міжпредметиі.

IV. Ланка закріплення.

1. Первинне, поточне та узагальнювальне повторення.

2. Використання здобутих знань на практиці та у творчих завданнях.

3. Ініціювання вчителем процесів відтворювання та згадування об'єктів навчального пізнання за рахунок відновлення місця вивченого в системі смислових зв'язків пам'яті учня та за рахунок створення ситуацій, у яких здобуті учнями знання стають покликаними новими мотивами, цілями, операціями їхньої діяльності.

Запитання та завдання для самоперевірки

1. Які два взаємозв'язані види діяльності об'єднує процес навчання? Обґрунтуйте їхній взаємозв'язок.

2. Назвіть та охарактеризуйте компоненти процесу навчання.

3. Відтворіть схему процесу навчання.

4. Визначте стратегію організації процесу навчання.

5. Які ви знаєте рушійні сили навчального процесу?

6. Розкрийте суть основних функцій процесу навчання.

7. Формування яких умінь передбачає розумовий розвиток учня?

8. Визначте методологічні засади процесу навчання.

9. Розкрийте внутрішній процес засвоєння знань та його структуру.

10. Висвітліть шляхи мимовільного та довільного запам'ятовування навчального матеріалу.

11. У чому полягає стратегія протидії забуванню?

12. Відтворіть стратегію діяльності вчителя, спрямовану на дотримання під час навчання закономірностей внутрішнього процесу засвоєння знань учнями.

13. Змоделюйте на практичних заняттях застосування цієї стратегії під час підготовки конкретного навчального заняття.

Завдання для самостійної роботи

1. Опрацюйте працю В.О.Сухомлинського "Розмова з молодим директором" (Див.: Сухомлинський В.О. Вибрані твори: В 5 т. - Т.4. -К.: Рад. школа, 1976).

2. Складіть конспект найважливіших умінь і навичок, якими необхідно оволодіти учням у школі. Для цього детально опрацюйте текст на ст. 234-236 з книги Педагогіка: Хрестоматія. - К., 2003.

Рекомендована література

1. Волкова НЛ. Педагогіка. - К., 2003. - С 261-268.

2. Галузинський В.М., Євтух М.Б. Педагогіка: теорія та історія. - К., 1995.-С. 154-156.

3. Гринькова М.В. Саморегуляція навчальної діяльності школярів. - Харків, 1997.

4. Дидактика современной школы І Под ред. В.А.Онищука. - Киев, 1987.-С. 34-90.

5. Ильясов И.И. Структура процесса учения. - М, 1986.

6. Малафіїк І.В. Дидактика. - К., 2005. - С. 40-90.

7. Мойсенюк Н.Є. Педагогіка. - К., 2003. - С. 186-221.

8. Паламарчук В.ф. Як виростити інтелектуала. - Тернопіль, 2000. -С. 74-146.

9. Фіцула М.М. Педагогіка. - К., 2000. - С. 79-92.

III. Ланка узагальнення
IV. Ланка закріплення.
3.3. Зміст освіти як вихідна ланка процесу навчання
Поняття про зміст загальної середньої освіти та його структуру.
Навички та вміння.
Проблеми реалізації компонентів змісту шкільної освіти.
Історичний аспект формування змісту шкільної освіти.
Нормативні основи реалізації змісту загальної середньої освіти в сучасній школі.
Наукові вимоги до формування змісту освіти:
Стратегія відбору та структурування змісту освіти під час підготовки вчителя до уроку:
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru