До завдань порядку перевірки відображення в обліку капітальних інвестицій відносять:
o виявлення державних і недержавних капітальних інвестицій;
o виявлення нового будівництва, розширення діючих підприємств, реконструкцію і технічне переоснащення діючих підприємств;
o вивчення підрядного і господарського способу будівництва;
o вивчення порядку документального оформлення капітальних укладень;
o вивчення порядку складання господарських операцій.
Під час перевірки встановлюють джерела фінансування. За джерелом фінансування визначають вид капітального вкладення. Якщо капітальні вкладення здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету, державних підприємств, місцевих бюджетів, то їх відносять до державних. Якщо капітальні вкладення здійснюються за рахунок коштів інвесторів, то їх відносять до недержавних.
При проведенні перевірки необхідно визначити:
- законність виділення інвестицій;
- повноту використання виділених джерел;
- цільове використання інвестицій;
- достатність інвестицій для завершення будівництва об'єкта;
- законність виділених інвестицій за формами: позикові і власні фінансові ресурси інвесторів, кошти іноземних інвесторів та ін.
Перевірка нового будівництва починається з розгляду:
o наявності проектно-кошторисної документації;
o правильності планування обсягів проектно-кошторисних робіт;
o відповідності обсягів виконаних робіт обсягам, які відображені у звітній документації;
o порядку витрачання заробітної плати;
o порядку нарахувань зборів та внесків на соціальні заходи;
o порядку відображення сум податкового кредиту по ПДВ;
o порядку відображення нарахування амортизації на необоротні активи, що використовуються при будівництві об'єктів;
o своєчасності введення об'єктів у дію.
Аналогічно здійснюється перевірка розширення діючих підприємств, реконструкції і технічного переобладнання діючих підприємств.
При вивченні підрядного способу будівництва застосовують методи перевірки:
- вивчення документів;
- порядок списання будівельних та інших матеріалів і нарахування заробітної плати;
- порівняння;
- зустрічної перевірки;
- математичного моделювання.
До завдань перевірки підрядного способу будівництва включають:
o виявлення наявності та вивчення проектно-кошторисної документації;
o вивчення цільового використання будівельних матеріалів;
o вивчення виконання обсягів установлених кошторисом робіт;
o вивчення відповідності обсягів виконаних робіт обсягам, відображеним у документації;
o вивчення порядку відображення витрат на проектні та будівельно-монтажні роботи;
o вивчення порядку відображення сум податкового кредиту по ПДВ у складі вартості проектних, будівельно-монтажних робіт;
o виявлення своєчасності введення об'єктів у дію. Завданнями перевірки капітальних інвестицій при господарському
способі являється перевірка:
- наявності проектно-кошторисної документації;
- наявності джерел фінансування. Виділення оборотних засобів на капітальне будівництво негативно впливає на результати діяльності підприємства. У цьому випадку прискорене введення в дію основних засобів може вивести підприємство з неліквідного стану. Тому ще перед початком будівництва об'єкта необхідно знати, які резерви будуть використані на будівництво і як це вплине на платоспроможність підприємства;
- дотримання термінів введення об'єктів у дію;
- цільового використання будівельних матеріалів;
- правильності проведення оплати будівельно-монтажних робіт;
- правильності нарахування зборів та внесків на соціальні заходи;
- правильності відображення вартості обсягів робіт, виконаних сторонніми організаціями;
- правильності відображення суми податкового кредиту по ПДВ;
- порядку оплати робіт, виконаних сторонніми організаціями;
- правильності нарахування амортизації на необоротні активи, що використовуються при капітальному будівництві;
- правильності відображення в обліку інших господарських операцій при капітальних інвестиціях.
Порядок перевірки документального оформлення капітальних інвестицій починається з вивчення первинної документації, яку використовують підприємства при будівництві і його завершенні. Сюди можна віднести:
o Акти приймання виконаних робіт (ф. № КБ-26).
o Довідки про вартість виконаних підрядних робіт (ф. № КБ-3).
o Акти приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (ф. ОЗСГ-1).
o Акти приймання-здачі відремонтованих і реконструйованих (модернізованих) об'єктів (ф. ОЗСГ-2).
o Лімітно-забірні картки (ф. № М-8, М-9).
o Наряди на відрядну роботу (ф. № ПСГ-5).
o Облікові листи тракториста-машиніста (ф. № ПСГ-3).
o Відомості нарахування амортизації.
o Подорожні листи вантажного автомобіля (ф. № 2).
o Рахунки-фактури.
o Товарно-транспортні накладні.
o Звіти про використання коштів, наданих на відрядження або підзвіт.
Під час перевірки порядку складання господарських операцій вивчають балансовий рахунок 15 "Капітальні інвестиції". При віднесенні матеріальних цінностей на будівництво об'єкта дебетують рахунок 151 "Капітальне будівництво" і кредитують рахунки 20 "Виробничі запаси", 22 "Малоцінні та швидкозношувані предмети" та ін. При нарахуванні заробітної плати працівникам по будівництву об'єкта кредитують рахунок 66 "Розрахунки за виплатами працівникам". При нарахуванні зборів та внесків на соціальні заходи на фонд оплати праці кредитують рахунок 65 "Розрахунки за страхуванням".
Після закінчення будівництва виконується введення об'єкта до необоротних активів. При цьому робиться запис зі списання витрат з кредиту субрахунка 151 "Капітальне будівництво" і дебетують субрахунок 103 "Будинки та споруди".
7.4.8. Методика аудиту порядку відображення ремонту основних засобів
7.4.9. Методика аудиту порядку оренди основних засобів та інших необоротних матеріальних активів
7.4.10. Методика аудиту операцій при виникненні гудвілу
7.4.11. Методика документування аудиту необоротних матеріальних активів
7.5. Методика аудиту біологічних активів
7.6. Методика аудиту запасів і витрат діяльності: основного, промислового, допоміжного та інших
7.6.1. Методика аудиту запасів
7.6.2. Завдання, об'єкти, джерела, послідовність аудиту запасів
7.6.3. Методика документування аудиту виробничої діяльності