Громадські об’єднання в Україні - Бесчастний В.М. - Система профспілок

З метою виконання своїх статутних завдань профспілки ма­ють право на добровільних засадах створювати об'єднання (асо­ціації, ради, федерації, конфедерації тощо) за галузевими, те­риторіальними або іншими ознаками, а також входити до скла­ду об'єднань та вільно виходити з них.

Профспілки, які бажають створити об'єднання профспілок, укладають відповідну угоду та затверджують статут (положен­ня) об'єднання.

Права об'єднань профспілок визначаються профспілками, які їх створили, відповідно до закону, а також їх статутами (положеннями). Статус об'єднань профспілок визначається за статусом членів, яких вони об'єднують.

Профспілки та їх об'єднання відповідно до своїх статутних цілей і завдань мають право вступати до міжнародних проф­спілкових та інших міжнародних організацій та об'єднань, які представляють інтереси працівників, і брати участь в їх діяль­ності, співпрацювати з профспілками інших країн, здійснювати іншу діяльність, яка не суперечить законодавству України.

Профспілки можуть мати статус місцевих, обласних, регіо­нальних, республіканських, всеукраїнських.

Статус місцевих мають профспілки, до складу яких входить не менше трьох первинних організацій, що діють на підприєм­ствах, в установах або організаціях однієї адміністративно-те­риторіальної одиниці (міста, району, села), чи об'єднують не мен­ше дев'ятьох членів профспілки, які працюють на різних підпри­ємствах, в установах або організаціях.

Статус обласних мають профспілки, організаційні ланки яких є в більшості адміністративно-територіальних одиниць однієї області, міст Києва та Севастополя, де розташовані підпри­ємства, установи або організації певної галузі і які об'єднують більшість членів профспілки, які працюють за певною профе­сією чи фахом в області, містах Києві та Севастополі.

Статус регіональних мають профспілки, організаційні ланки яких є в більшості адміністративно-територіальних одиниць двох або більше областей.

Статус всеукраїнських профспілок визначається за однією з таких ознак:

1) наявність організаційних ланок профспілки у більшості адміністративно-територіальних одиниць України, визначених частиною другою ст. 133 Конституції України;

2) наявність організаційних ланок профспілки у більшості з тих адміністративно-територіальних одиниць України, де роз­ташовані підприємства, установи або організації певної галузі, та які об'єднують не менше третини членів профспілок цієї га­лузі або членів профспілки певного фаху, професії;

3) об'єднання в профспілці більшості членів профспілки, котрі працюють за певною професією чи фахом в Україні.

Статус республіканських профспілок Автономної Республіки Крим визначається за ознаками всеукраїнських профспілок стосовно території Автономної Республіки Крим.

Всеукраїнські профспілки можуть без спеціального дозволу використовувати у своєму найменуванні слово "Україна" та похідні від нього.

Професійні спілки, їх об'єднання у діяльності незалежні від органів державної влади та органів місцевого самоврядування, роботодавців, інших громадських організацій, політичних пар­тій, їм не підзвітні і не контролюються ними.

Забороняється втручання органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у діяльність проф­спілок, їх організацій та об'єднань, яке може спричинити обме­ження прав профспілок або перешкодити законному здійсненню їх статутної діяльності.

Статути (положення) профспілок приймаються на з'їздах, конференціях, установчих або загальних зборах членів проф­спілки відповідного рівня і не мають суперечити законодавству України.

У статуті профспілки має зазначатися:

1) статус та повна назва профспілки, її скорочена назва (за наявності), місцезнаходження її керівних органів (юридична адреса);

2) мета і завдання профспілки;

3) умови й порядок прийняття у члени профспілки та вибут­тя з неї;

4) права, обов'язки членів профспілки, умови, порядок та підстави виключення із членів профспілки;

5) територіальна, галузева або фахова сфери діяльності;

6) організаційна структура профспілки, повноваження її організаційних ланок та керівних органів профспілки, порядок формування їх складу;

7) умови, терміни, порядок скликання з'їздів, конференцій чи загальних зборів членів профспілки та порядок прийняття ними рішень;

8) порядок і терміни звітності виборних органів профспілки перед членами профспілки, контроль за діяльністю виборних органів профспілки;

9) джерела надходження (формування) коштів профспілки та напрями їх використання;

10) порядок здійснення господарської діяльності, необхідної
для виконання статутних завдань профспілки;

11) порядок внесення змін до статуту профспілки;

12) умови та порядок припинення діяльності профспілки і вирішення майнових питань.

У статуті профспілки можуть бути передбачені й інші поло­ження, що стосуються особливостей створення та функціону­вання певної профспілки, якщо це не суперечить закону. У ме­жах повноважень, передбачених статутом, вищі за статусом профспілкові органи можуть затверджувати положення про відповідні організаційні ланки профспілки.

Легалізація (офіційне визнання) профспілок, їх об'єднань є обов'язковою та здійснюється шляхом їх реєстрації.

Всеукраїнські профспілки, їх об'єднання реєструє Міністер­ство юстиції України, інші профспілки, їх об'єднання – від­повідно Головне управління юстиції Міністерства юстиції Украї­ни в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севас­топольське міські, районні, міські (міст обласного значення) – управління юстиції.

Для реєстрації профспілок, об'єднань профспілок їх заснов­ники або керівники виборних органів подають заяву.

До заяви додаються статут (положення), протокол з'їзду, конференції, установчих або загальних зборів членів профспіл­ки з рішенням про його затвердження, відомості про керівні органи, організаційні ланки або засновників об'єднань, а для фахових профспілок – також відомості про чисельність членів профспілки.

Заява про реєстрацію має бути розглянута в місячний термін із дня надходження документів. Орган, що здійснює легалізацію протягом зазначеного терміну, проводить перевірку на відпо­відність статусу, визначеного законом, вносить організацію у Реєстр об'єднань громадян України та видає посвідчення вста­новленого зразка.

У разі невідповідності поданих документів профспілок, їх об'єднань зазначеному статусу орган, що здійснює легалізацію, відмовляє в реєстрації.

Профспілки можуть мати і використовувати власну символі* ку. Символіка профспілок, їх об'єднань затверджується їх ви­щими органами відповідно до статутів і реєструється у порядку, передбаченому законодавством України. Символіка профспілок, їх об'єднань не має відтворювати державні чи релігійні символи або символіку інших об'єднань громадян чи юридичних осіб.

Припинення діяльності профспілок
Права та обов'язки профспілок, їх об'єднань
Гарантії прав профспілок
Взаємодія профспілок і держави у вирішенні колективних трудових спорів
3.2. Організації роботодавців
Створення організації роботодавців
Права організацій роботодавців та їх об'єднань щодо захисту прав і законних інтересів своїх членів
3.3. Торгово-промислові палати
Цілі торгово-промислових палат
Принципи створення торгово-промислових палат
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru