Відповідно до Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" Президент указом постановив утворити Національну службу посередництва і примирення (НСПП).
Національна служба посередництва і примирення – постійно діючий державний орган, створений Президентом України для сприяння врегулюванню колективних трудових спорів (конфліктів).
НСПП у своїй діяльності керується Конституцією України, Законом України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів), іншими законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, а також положенням.
Основними завданнями НСПП є:
– сприяння взаємодії сторін соціально-трудових відносин у процесі врегулювання колективних трудових спорів (конфліктів), що виникли між ними;
– прогнозування виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) та сприяння їх своєчасному вирішенню;
– здійснення посередництва і примирення під час з'ясування колективних трудових спорів (конфліктів).
НСПП відповідно до покладених на неї завдань:
1) вивчає та узагальнює причини виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) і можливі їх наслідки на національному, територіальному і галузевому рівнях, виробляє пропозиції щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів;
2) здійснює реєстрацію висунутих працівниками вимог та колективних трудових спорів (конфліктів);
3) аналізує висунуті працівниками вимоги та оцінює їх обґрунтування;
4) сприяє встановленню контактів між сторонами колективного трудового спору (конфлікту);
5) за потреби перевіряє повноваження представників сторін колективного трудового спору (конфлікту);
6) консультує сторони колективного трудового спору (конфлікту) з питань: компетенції органів стосовно задоволення вимог, які є предметом колективного трудового спору (конфлікту) чи виконання яких сприятиме його вирішенню; застосування нормативно-правових актів для вирішення колективного трудового спору (конфлікту);
7) розглядає за зверненням сторін (сторони) колективного трудового спору (конфлікту) матеріали щодо спору (конфлікту) з метою його вирішення;
8) у випадках, передбачених ст. 24 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" і коли рекомендації Національної служби посередництва і примирення стосовно вирішення колективного трудового спору (конфлікту) не враховано, звертається із заявою про з'ясування спору (конфлікту) до Верховного Суду Автономної Республіки Крим, обласного, Київського і Севастопольського міських судів;
9) формує списки незалежних посередників та арбітрів;
10) на прохання сторін колективного трудового спору (конфлікту) пропонує їм кандидатури незалежних посередників та членів трудового арбітражу для залучення у примирних процедурах;
11) вивчає, узагальнює і поширює вітчизняний та іноземний досвід роботи для запобігання та врегулювання колективних трудових спорів (конфліктів);
12) за потреби залучає до участі у примирних процедурах народних депутатів України, представників державної влади, органів місцевого самоврядування та інших осіб;
13) забезпечує підготовку і підвищення кваліфікації незалежних посередників, арбітрів, які спеціалізуються на розгляді колективних трудових спорів (конфліктів);
14) узагальнює та вносить в установленому порядку пропозиції щодо вдосконалення законодавства з питань вирішення колективних трудових спорів (конфліктів);
15) у межах своєї компетенції розробляє і затверджує положення, інструкції та інші нормативні акти щодо діяльності НСПП та здійснення процедур примирення;
16) здійснює організаційно-методичне забезпечення діяльності регіональних відділень;
17) взаємодіє у межах своєї компетенції з Адміністрацією Президента України, Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, міністерствами та іншими центральними і місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, об'єднаннями роботодавців, профспілок, підприємствами, установами й організаціями;
18) координує вирішення сторонами колективного трудового спору (конфлікту) питань щодо організаційного, матеріально-технічного і фінансового забезпечення роботи незалежних посередників, членів комісій примирення і трудового арбітражу;
19) інформує громадськість про свою діяльність через засоби масової інформації.
НСПП має право:
– брати участь у розв'язанні колективного трудового спору (конфлікту) на всіх його стадіях;
– координувати діяльність трудового арбітражу, направляти своїх спеціалістів, експертів для участі у роботі органів примирення;
– безоплатно отримувати від органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, профспілок, роботодавців та їх об'єднань, сторін колективного трудового спору (конфлікту) інформацію, необхідну для використання під час проведення процедур примирення;
– попереджати сторони про порушення ними вимог чинного законодавства під час розгляду колективного трудового спору (конфлікту) та можливі наслідки таких порушень;
– надсилати органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування рекомендації щодо вжиття заходів для вирішення колективного трудового спору (конфлікту), реалізація яких належить до їх компетенції.
НСПП у межах своїх повноважень приймає рішення рекомендаційного характеру, які мають розглядатися сторонами колективного трудового спору (конфлікту), відповідними центральними або місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування.
НСПП очолює голова, якого призначає та звільняє з посади Президент України.
У європейських країнах особливого розмаху профспілковий рух набув у 60-ті роки XX ст. Одним із його результатів було прийняття в Греції, Іспанії, Франції та деяких інших країнах законів, що значно розширили права профспілок на підприємствах, у тому числі пов'язували наймання на роботу із членством у профспілці (принцип "закритого цеху"), надавали право автоматичного відрахування підприємством профспілкових внесків із зарплати працюючих та ін.
На початку 80-х pp. помітний спад профспілкового руху та страйкової боротьби у розвинутих країнах, що супроводжувалося зниженням значення колективних договорів і профспілок.
Наприклад, у Канаді профспілки нині об'єднують майже третину зайнятих у несільскогосподарському секторі, а в США – 15–17 %. Пов'язано це зі вступом найрозвинутіших країн в епоху інформатизації, що спричинює структурну перебудову економіки (перехід робочої сили з виробничої сфери у невиробничу, зменшення потреби в некваліфікованій і малокваліфікованій праці), впровадження унікальних новітніх технологій, поширює негативне ставлення до колективних договорів висококваліфікованих робітників і фахівців, які прагнуть працювати за індивідуальними контрактами. Крім того, у фірмах особлива увага приділяється мотиваціям праці й упровадженню нових систем цінностей; окреслилася перевага зростання кількості робочих місць у сфері малого бізнесу, де немає профспілок.
Аналогічні тенденції простежуються і в українській економіці, особливо у приватному секторі.
В умовах зменшення значення профспілкового руху відбулися зміни й у законодавстві. Наприклад, у сучасному законодавстві Франції, Бельгії, Іспанії з'явилися норми, що забороняють антипрофспілкову дискримінацію, а також закріплюють негативне право на об'єднання – право не вступати у профспілки.
Створення організації роботодавців
Права організацій роботодавців та їх об'єднань щодо захисту прав і законних інтересів своїх членів
3.3. Торгово-промислові палати
Цілі торгово-промислових палат
Принципи створення торгово-промислових палат
Порядок створення торгово-промислової палати
Діяльність Торгово-промислової палати України
Розділ 4. МОЛОДІЖНІ, ДИТЯЧІ ТА ЖІНОЧІ ОРГАНІЗАЦІЇ
4.1. Молодіжні та дитячі організації