Як тип державності виникла близько середини І тис. н. е. внаслідок складного і тривалого процесу соціально-економічного розвитку та політичної консолідації східнослов'янських племен. У різних формах (Києво-Руської, Галицько-Волинської та Литовсько-Руської держав) і на різних рівнях (піднесення і згортання державницької активності) руська державність проіснувала до середини XVI ст.
Києво-Руська держава і право
Виникнення державності у східних слов'ян
Початок українському державотворенню поклали союзи (об'єднання) східнослов'янських племен, хоча предки українців цього часу ще не цілком диференціювалися з комплексу східнослов'янського етнополітичного масиву. Сучасна наука трактує такі утворення, як перед -, або протодержави. Вони виникли наприкінці епохи, яку Л. Морган назвав епохою військової демократії. Передумовою появи протодержавних утворень був розклад родового ладу, спричинений соціальною диференціацією східнослов'янської спільноти. У межах сучасної України відомо про декілька таких міжплемінних об'єднань. З II 1-ІV ст. на території між Дніпром і Дністром були зафіксовані політичні структури Антського міжплемінного союзу. (За М. Грушевським, анти - найдавніші генетичні предки українського народу). Крім Антського союзу, на території України існував також союз склавинів (Прокопій Кесарійський). Дослідження останніх років (Д. Козак) доходять висновку, що в умовах військового протистояння з германцями у другій половині IV ст. у Подністров'ї сформувалося міжплемінне об'єднання, яке з письмових джерел відоме як "дуліби".
Основними елементами державності протодержавних міжплемінних об'єднань східних слов'ян на кшталт Антського були територія та поділ населення за територіальною ознакою. Це був союз осіб і родів (сімей), що жили на одному місці, пов'язані не кровною єдністю, а насамперед зв'язками економічними й територіальними. Елементом тогочасної слов'янської державності був також прообраз апарату для стягування данини та органи публічної влади, вождь, рада старійшин, народні збори (віче), народне ополчення. Правління було громадським. Попри великий вплив вождів -родоначальників, вони не володіли монархічною владою, а вища політична влада зосереджувалась у руках народних зборів - віча.
Наступна стадія формування української державності припала на VI-VII ст. її основним змістом стала трансформація союзів племен у племінні княжіння. Останні були, власне, союзами об'єднаних однією династією кількох племен і більш відомі нам як "літописні племена" - поляни, дуліби, дреговичі, сіверяни тощо. У Східній Європі таких племінних угруповань зафіксовано близько півтора десятка.
Окремі дослідники (Я. Толочко) вважають, що на Русі племінні княжіння стали межею переростання протодержавного періоду в державний і започаткували руську державність. У рамках племінних княжінь складались окремі елементи державної структури Русі, які остаточно оформились у пізніші часи. Зокрема: а) на чолі племінних княжінь стояли князі; б) складався інститут спадкоємницької князівської влади; в) могутність і влада зверхників племінних княжінь ґрунтувалася на розгалуженій системі укріплених поселень - градів. Гради були центрами політичного й торгового життя; г) княжіння мали свою визначену територію; д) у племінних княжіннях зберігалась особлива десяткова військова організація територіально-адміністративної структури. Згідно з нею, група поселень виставляла сто, плем'я - тисячу, а союз племен - тьму (десять тисяч, безліч) вільних мужів-воїнів на чолі з десяцькими, соцькими й тисяцькими. Елементи цієї архаїчної системи існували в суспільно-політичному житті ранньої Києво-Руської держави; е) кожне з княжінь було окремою етносоціальною групою з властивими тільки їй елементами матеріальної культури, побуту й звичаїв.
На VIII-IX ст. у процесі формування державності у східних слов'ян припала якісно нова стадія. Головний її зміст полягав у підкоренні одних племінних княжінь іншими. Однією з причин цього явища стала нерівномірність розвитку процесу феодалізації східнослов'янського суспільства, яка зумовлювала одночасне співіснування різних за територіальними розмірами і ступенем соціально-політичної організації державних утворень. У цей час виникають кілька ранньодержавних утворень - північне з центром у Новгороді, де жили ільменські словени, та південне з центром у полянському граді Києві. Арабський географ Джейхані називав їх Куявією та Славією. Згадував ще про Артанію. Щодо останньої в науці існують суперечки стосовно її розміщення: одні вбачали в ній то Рязань, то Тмутаракань, то Чернігів, то Білоозеро, то Ростов Ярославський, хоч найвірогіднішою є думка, за якою Артанія - це Ростово-Суздальська земля разом із землею, що тяжіла до Білоозера. З виникненням Подніпровського ранньодержавного утворення, що дістало назву "Русь" - "Руська земля", завершується процес формування державності у східних слов'ян.
"Русь" стала тим територіальним і політичним ядром, навколо якого зростала давньоруська, або Києво-Руська, держава. На чолі Руської землі стояла місцева, полянська правляча династія її умовно ще називали Київським князівством Аскольда. За правління цього князя про державу "рос", "рус" були згадки у візантійських та арабських джерелах. Це свідчить про помітний вплив Києва на тогочасне міжнародне життя. Однак політика Аскольда була перервана його вбивством (882 р.) новгородським князем Олегом, який, захопивши в такий спосіб Київ, об'єднав його з Новгородом і прийняв титул "князя Руського". За усталеною в історіографії традицією цей акт багато вчених вважають початком відліку києво-руської державності. Хоча інші (Михайло Брайчевський, Леонід Залізняк) трактують його як зміну династій. Цим актом на київському престолі було започатковано династію Рюриковичів.
Теорії походження Київської Русі
Суспільний лад
Державний лад
Форма держави
Органи влади
Органи управління
Руська православна церква в політичній системі держави
Судоустрій
Становлення руського права