Адміністративна відповідальність у сфері науки - це специфічне реагування держави на вчинене адміністративне правопорушення в сфері науки та наукової діяльності, що полягає в застосуванні уповноваженим органом або посадовою особою передбаченого законом стягнення до суб'єкта правопорушення.
Варто зазначити, що базовий Закон України "Про наукову та науково-технічну діяльність" передбачає настання адміністративної відповідальності за порушення права інтелектуальної власності. У разі порушення права інтелектуальної власності його захист здійснюється в порядку, встановленому адміністративним, цивільним і кримінальним законодавством (ст. 42 Закону),
У Законі України "Про наукову та науково-технічну експертизу" визначено, що правопорушеннями у сфері наукової і науково-технічної експертизи вважаються:
1) невиконання вимог даного Закону та умов договору щодо проведення наукової і науково-технічної експертизи;
2) проведення наукової і науково-технічної експертизи всупереч її основному цільовому призначенню, визначеному в договорі на проведення експертизи;
3) фальсифікація висновків наукової і науково-технічної експертизи;
4) прийняття рішень без проведення наукової і науково-технічної експертизи у випадках, коли законодавством встановлено, що проведення такої експертизи є обов'язковим;
5) надання платних послуг у галузі наукової і науково-технічної експертизи підприємствами, установами, організаціями, тимчасовими експертними колективами, статутами яких така діяльність не передбачається;
6) вчинення дій, що перешкоджають організації та проведенню наукової і науково-технічної експертизи, або незаконна відмова в наданні експертним установам, організаціям і тимчасовим експертним колективам необхідної інформації та матеріалів;
7) невиконання умов договору або доручення на проведення наукової і науково-технічної експертизи;
8) умисне примушування або створення для експертів і експертних комісій обставин, які зумовлюють незаконне чи необ'єктивне проведення наукової і науково-технічної експертизи або підготовку необгрунтованих чи свідомо недостовірних висновків;
9) дискредитація або переслідування експертів за підготовлені ними висновки, несприятливі для особи чи організації, які їх дискредитують або переслідують;
10) залучення до проведення наукової і науково-технічної експертизи науково-дослідних робіт і науково-технічних розробок посадових осіб та фахівців, які є їх авторами або безпосередньо заінтересованими особами;
11) порушення суб'єктами експертизи авторського права і прав на об'єкти промислової власності стосовно об'єкта експертизи, результатів експертизи, порушення умов конфіденційності щодо інформації, отриманої експертом у процесі експертної роботи.
Особи, винні у вчиненні зазначених правопорушень у сфері наукової і науково-технічної експертизи, притягаються до дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної та кримінальної відповідальності.
Беручи до уваги зазначені види правопорушень у сфері наукової та науково-технічної діяльності та наукової та науково-технічної експертизи, а також норми Кодексу України про адміністративні правопорушення, адміністративна відповідальність у сфері науки може наставати, зокрема, в таких випадках.
1. Порушення прав на об'єкт права інтелектуальної власності (ст. 51 КУпАП);
2. Невиконання вимог екологічної безпеки у процесі впровадження відкриттів, винаходів, корисних моделей, промислових зразків, раціоналізаторських пропозицій, нової техніки, технологій і систем, речовин і матеріалів (ст. 91і КУпАП);
3. Порушення законодавства про здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти (ст. 164" КУпАП);
4. Порушення обмежень щодо використання службового становища (ст. 172а КУпАП);
5. Порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності (ст. 1724 КУпАП);
6. Незаконне використання інформації, що стала відома особі у зв'язку з виконанням службових повноважень (ст. 1728 КУпАП);
7. Порушення порядку подання або використання даних державних статистичних спостережень (ст. 1863 КУпАП).
1. Культура як об'єкт публічного адміністрування
2. Суб'єкти публічного адміністрування у сфері культури
3. Адміністративні послуги, що надаються у сфері культури
4. Адміністративна відповідальність у сфері культури
Тема 29. Публічне адміністрування у сфері охорони здоров'я
1. Охорона здоров'я як об'єкт публічного адміністрування
2. Суб'єкти публічного адміністрування у сфері охорони здоров'я
3. Адміністративні послуги в сфері охорони здоров'я
4. Адміністративна відповідальність у сфері охорони здоров'я