Правоохоронні органи, здійснюючи запобігання професійній злочинності, діють у межах своєї компетенції. Особливо це стосується органів внутрішніх справ. Вони зосереджують свої зусилля на виявленні, нейтралізації, усуненні причин та умов злочинних посягань, а головним чином - на виявленні осіб, що замислюють зазначені діяння, готують їх на запобігання і припинення злочину. Останнє певною мірою є сферою оперативно-розшукової профілактики. Окреслені положення треба розглядати в єдиній системі запобігання злочинності.
Основою цієї системи є організація, оскільки вона відіграє найважливішу роль у діяльності із запобігання професійній злочинності.
Система запобігання професійній злочинності (як й інших видів злочинності) для забезпечення активного впливу повинна бути відповідним чином забезпечена. Вона має відповідати певним умовам, що передбачають: правове регулювання, матеріально-технічне та кадрове забезпечення, інформаційне забезпечення, наукове забезпечення, забезпечення взаємодії всіх суб'єктів попереджувальної діяльності і т. ін.
Слід зауважити, що запобігання професійній злочинності лише тоді ефективне і дає необхідний результат, коли воно закріплене законодавчо, і відповідна діяльність базується на міцній організаційній та науковій основі.
Відомо, що будь-яка організаторська діяльність спрямована на створення оптимальних умов для здійснення тих чи інших видів робіт. Вирішальною ланкою будь якої діяльності є організаційні заходи. Це стосується всіх сфер діяльності, в тому числі і тієї, до якої належать органи внутрішніх справ. Діяльність органів внутрішніх справ щодо запобігання професійній злочинності включає в себе такі організаційні елементи: інформаційне забезпечення; кримінологічне прогнозування; кримінологічне планування; координацію, взаємодію і контроль; матеріально-технічне і кадрове забезпечення.
Ці елементи не вичерпують в повному обсязі структуру організаційної роботи органів внутрішніх справ щодо запобігання діяльності професійних злочинців. Але у своїй сукупності вони становлять основу побудови і здійснення діяльності органів щодо запобігання даним злочинам.
Інформаційне забезпечення є необхідною умовою для успішної діяльності будь-якого роду. Воно становить собою цілеспрямовану діяльність по збору, переробці, зберіганню та створенню умов для використання інформації, необхідної для ефективного функціонування профілактичної системи. Головне призначення інформаційного забезпечення полягає в тому, щоб з найбільшою вірогідністю і повнотою відображати об'єкт попереджувального впливу і зміни, що відбуваються в ньому. Це також передбачає необхідність отримання інформації і про самого суб'єкта запобігання, включаючи ступінь його організованості і координування роботи його ланок; наявності необхідних сил та засобів; розробку наукових рекомендацій і оволодіння ними. Таке інформаційне забезпечення необхідне і для запобігання окремим видам злочинності, в тому числі і професійної.
Кримінологічна інформація, крім вимог необхідності і достатності, повноти та достовірності, повинна також задовольняти вимогам сучасності, доступності та безперервності. Безпосереднє практичне значення має також сукупність найбільш зручних тактичних засобів та організаційних форм для кожної системи інформації, що відповідають науковій організації праці та прикладному призначенню системи.
Кримінологічна інформація, що використовується в діяльності органів внутрішніх справ щодо запобігання професійній злочинності, несе певний зміст. Найбільш значущою для ефективного запобігання професійній злочинності є інформація про:
o попередню протиправну і злочинну поведінку професійного злочинця;
o причини і умови, що сприяють учиненню таких злочинів;
o соціально-демографічні, морально-психологічні та кримінально-правові характеристики професійного злочинця;
o оточення зазначеної категорії осіб і виконувані ними соціальні ролі;
o джерела можливого справляння позитивного впливу з метою переорієнтації антигромадської спрямованості професійного злочинця.
Збір інформації не є самоціллю для органів внутрішніх справ, що проводять роботу із запобігання професійній злочинності. Інформація про професійних злочинців має бути орієнтована на конкретну й дієву профілактичну діяльність. Отримані відомості підлягають глибокому вивченню та аналізу.
Вчені вважають, що важливим елементом запобігання злочинам є планування попереджувальної діяльності. Воно застосовується на всіх рівнях організації роботи органів внутрішніх справ. Головним завданням кримінологічного планування є координація зусиль відповідних державних органів, а також громадських організацій для досягнення цілей боротьби зі злочинністю щодо того чи іншого конкретного періоду. Завдяки плануванню забезпечується раціональна послідовність у вирішенні завдань практичної боротьби зі злочинністю, гармонійний розвиток усіх органів і служб, що ведуть цю боротьбу.
Необхідно констатувати, що в планах найбільш чітко проглядається тісний взаємозв'язок усіх елементів організаційної основи щодо запобігання злочинам. У них присутній і збір інформації, і розстановка сил і засобів, і забезпечення взаємодії та контролю. Мають бути відображені особливості, пов'язані зі специфікою професійної злочинності, мотивацією діянь та особливостями професійних злочинців.
Істотне значення в діяльності органів внутрішніх справ щодо запобігання професійній злочинності має і прогнозування, особливо прогнозування тенденцій учинення професійними злочинцями злочинів і передбачення індивідуальної злочинної поведінки.
Базою для вирішення таких завдань є: певні закономірності злочинності як соціального явища; статистичні дані про угруповання, ментальність особистості; визначення ступеня криміногенності тієї чи іншої категорії осіб. Глибоке і всебічне вивчення особистості професійного злочинця, механізму його злочинної поведінки, а також аналіз деяких інших факторів дозволяє передбачити можливу поведінку таких осіб у майбутньому.
Виконання органами внутрішніх справ завдань із запобігання професійній злочинності залежить від чіткого визначення функцій, прав і обов'язків кожного підрозділу і служби, а також від узгодженості їх дій. Необхідна координація та взаємодія в роботі органів внутрішніх справ щодо запобігання злочинності та контроль за її здійсненням.
Під координацією розуміється узгодженість дій підрозділів і служб органів внутрішніх справ у боротьбі з правопорушеннями (мається на увазі внутрішня координація). Необхідна й зовнішня координація. У цьому випадку органи внутрішніх справ погоджують свої дії з іншими державними органами і громадськими організаціями, які проводять попереджувальну діяльність.
Для успішної організації запобігання професійній злочинності велике значення має правильно налагоджена взаємодія, а найголовніше - чітке правове регулювання всіх видів і форм запобігання.
Взаємодія в системі заходів боротьби з професійною злочинністю має бути, передусім, спрямована на таке запобігання, яке тісно пов'язане із запобіганням і припиненням цих злочинів, їх розкриттям та забезпеченням невідворотності покарання. Це - комплексне завдання. Воно пов'язано з внутрішньою взаємодією і здійснюється в рамках одного відомства. Безумовно, важливе значення має і зовнішня взаємодія, коли в єдину правоохоронну систему входять прокуратура і суди, органи юстиції та внутрішніх справ і т. ін. Але навіть у рамках одного відомства важко вести роботу із запобігання професійній злочинності без об'єднання зусиль усіх зацікавлених служб і підрозділів. Аналіз практичної роботи показує, що необхідна узгодженість при збереженні цих служб і підрозділів, потрібен обмін інформацією. Необхідно підкреслити важливість координації діяльності всіх взаємодіючих служб та підрозділів органів внутрішніх справ.
Взаємодія підрозділів та служб органів внутрішніх справ щодо запобігання професійній злочинності здійснюється в різних формах і видах: повсякчасне планування, обмін інформацією, створення груп працівників органів внутрішніх справ з різних служб для вирішення будь-якого конкретного завдання і т. ін.
Зрозуміло, що відповідальне керівництво діяльністю із запобігання злочинам і відповідальність виконавців також повинні включатися в систему організації роботи. Ця сфера діяльності має регулюватися нормами права.
Особливу увагу слід звернути на необхідність оснащення зазначеної діяльності зв'язком і технікою на високому рівні, а також на необхідність серйозної професійної підготовки працівників органів внутрішніх справ, що займаються питаннями профілактики та запобігання злочинності, на стабільність їх складу.
Працівникам правоохоронних органів вкрай необхідно володіти спеціальними знаннями. Ведучи спеціальну роботу із запобігання злочинам, необхідно мати саме спеціальну підготовку. Але ж усі злочини - різні, як і особи, що їх учиняють. У кожному випадку потрібні спеціальні конкретні знання. Це ж, звичайно, стосується і організації запобігання професійній злочинності.
Важливим елементом організації запобігання професійній злочинності є контроль за даного роду діяльністю, який можна вважати однією з форм керівництва. Він нерідко сприяє виявленню недоліків у профілактичній діяльності.
13.1. Поняття, стан і тенденції організованої злочинності
13.2. Причини та умови організованої злочинності
13.3. Заходи профілактики організованої злочинності
13.4. Роль органів внутрішніх справ у профілактиці організованої злочинності
Розділ 14. Профілактика економічної злочинності
14.1. Сутність, стан і тенденції економічної злочинності
14.2. Причини та умови економічної злочинності
Соціально-економічні детермінанти
Нормативно-правові детермінанти