Детермінанти злочинів, пов'язаних з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів та прекурсорів, є похідними від загальних причин злочинності у нашій країні та взаємопов'язані з економічними, політичними, ідеологічними, морально-психологічними, демографічним процесами у державі. Вивчення причин злочинів, пов'язаних з незаконним обігом наркотиків, має важливе значення не тільки для глибокого пізнання об'єктивних джерел відповідного кримінального явища, а й для розроблення запобіжних заходів протидії цим злочинам. Враховуючи глобальні перетворення у державі, можна виділити цілу низку детермінант, особливо значущих для існування, розповсюдження і самовідтворення злочинності, пов'язаної з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів та прекурсорів.
Економічні детермінанти:
- системна економічна криза, яка є наслідком майже повної трансформації легальної економіки у тіньову з відсутністю ефективного контролю за залученням у неї надприбутків, отриманих у результаті незаконного обігу наркотиків;
- загрозливо високий рівень безробіття, що продукує для значної частини населення відсутність легальних альтернатив заробітку та схиляння до заняття наркобізнесом;
- суттєве перевищення доходів від наркобізнесу над легальним сектором економіки;
- нестабільна економічна ситуація в державі та нерозвиненість малого і середнього бізнесу;
- відсутність з боку Національного банку України ефективного контролю над комерційними банками щодо утримування на рахунках, з подальшою легалізацією, коштів, отриманих від незаконного обігу наркотиків; неефективне або ситуативне проведення економічних реформ, що призводить до зубожіння населення та схиляння його до заняття наркобізнесом, тощо.
Серед соціальних передумов існування незаконного обігу наркотичних засобів необхідно виокремити відсутність дієвої системи соціального, насамперед громадського, контролю, зокрема за діяльністю органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб, політичних та громадських діячів, що робить таку діяльність непрозорою.
Політичні детермінанти:
- прорахунки в політиці реформування Української держави і суспільства (помилкова ідеологія реформ);
- гальмування назрілих політичних процесів, що призвело до незавершеності формування політичної системи, повільного розвитку політичної структури та свідомості суспільства;
- політична нестабільність, яка, зокрема, виявляється у нестабільності існуючих політичних інститутів;
- розгалуженість політичної системи та наявність великої кількості політичних партій і, відповідно, слабкість місцевого самоврядування;
- дисбаланс функцій та повноважень гілок влади, який породжує викривлення суспільних відносин у функціонуванні владних структур, що не може негативно не позначитися на виконанні владними інститутами своїх функцій, а зрештою - і на результатах їх діяльності. Така ситуація, крім всього іншого, створює сприятливі умови для зловживання владою, прийняття неправових і незаконних рішень та породженню наркобізнесу;
- нерішучість і непослідовність у проведенні суспільних перетворень, безсистемне і нерішуче впровадження демократичних засад у різні сфери суспільного життя;
- відсутність ефективного парламентського та громадського контролю за діяльністю вищих посадових осіб виконавчої гілки влади, у тому числі керівників правоохоронних структур, що здійснюють контроль за обігом наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів та прекурсорів;
- відсутність належної політичної волі щодо системної протидії злочинам, пов'язаним з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів та прекурсорів, яка виявляється, зокрема, у безсистемному підході до створення законодавчої бази, допущення недоліків у формуванні та реалізації антинаркотичної політики;
- недостатня визначеність, непослідовність і неналежна наукова обґрунтованість здійснюваної антинаркотичної політики.
Організаційно-управлінські детермінанти:
- недосконала система організації влади, неефективна система державного управління, гіпертрофовані повноваження бюрократичного апарату;
- неефективність державного управління як один з основних факторів криміналізації суспільства;
- поширеність у кадровій політиці випадків заміщення посад працівників правоохоронних органів не на підставі їх ділових і моральних якостей, а через знайомство за колишньою роботою, особисту відданість, близькість політичних уподобань;
- відсутність порядку спеціальної перевірки, тестування на відповідність професійним та моральним якостям, періодичної ротації, однорівневого переміщення всіх працівників правоохоронних органів;
- низька виконавча дисципліна, відсутність належної відповідальності за доручену ділянку роботи та результати діяльності;
- низька якість, необґрунтованість багатьох управлінських рішень;
- низький престиж професії правоохоронця;
- непрозорий характер кадрової політики, особливо щодо зайняття вищих посад;
- недостатня взаємодія між правоохоронними структурами щодо протидії наркобізнесу; недостатня робота з громадськістю; відсутність упорядкованої системи правоохоронних органів, що організовують та здійснюють у повному обсязі виявлення, запобігання та розкриття злочинів, пов'язаних з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів та прекурсорів.
Правові детермінанти:
- неналежне забезпечення реалізації у діяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших інститутів держави та суспільства принципів верховенства права та законності;
- поширений правовий нігілізм як з боку публічних посадових та службових осіб, так і з боку інших суб'єктів правовідносин, включаючи громадян;
- безсистемна, у багатьох випадках науково необґрунтована, зміна законодавства, а в деяких випадках, навіть, прийняття законів та інших актів законодавства для задоволення особистого чи корпоративного інтересу;
- фактичне зниження ефективності правозастосовної практики в цілому і самого механізму кримінального переслідування.
Морально-психологічні детермінанти:
- втрати моральних засад переважною більшістю суспільства, що призводить до деморалізації суспільства, девальвації моральних цінностей;
- соціально-економічна і політична нестабільність суспільства, яка породжує у громадян почуття невизначеності і невпевненості у завтрашньому дні;
- невизнання значною частиною населення наркобізнесу соціальним злом, нерозумінням його суспільної небезпеки для суспільства, держави чи окремої особи;
- корінні зміни світогляду, ідеологічних орієнтацій громадян нашої держави;
- втрата соціальної надії і орієнтирів значними групами населення, зокрема неповнолітніми і молоддю, у зв'язку із невизначеністю перспектив навчання, працевлаштування тощо. Інші детермінанти:
- географічне розміщення України, що робить її транзитною країною постачання наркотиків у Західну Європу;
- збільшення частки психічно хворих і маргінальних осіб;
- поширення засобами масової інформації так званої наркотичної ідеології, включаючи пропаганду вживання збудливих і одурманюючих засобів як нібито невід'ємного атрибуту сучасної молодіжної субкультури;
- демонстрація розпусти у кінофільмах, відеофільмах, телевізійних передачах, що нейтралізують негативне ставлення до наркотиків у масової аудиторії та, навпаки, що штучно розпалюють інтерес до них;
- наслідування певної частини молоді західним рухам анархічного протесту (хіпі, рокери тощо), у середовищі яких споживання наркотиків є складовою повсякденного способу життя;
- активізація зусиль злочинного середовища щодо втягнення у нього неповнолітніх і осіб молодого віку, зокрема шляхом схиляння до традиційного вживання наркотиків;
- послаблення системи контролю над незаконним обігом наркотиків на території пострадянського простору, поява "прозорих кордонів" тощо;
- втрата культу сім'ї, наслідком чого є неналежне виховання неповнолітніх, насильство у сім'ї тощо;
- недоліки у діяльності правоохоронних органів, зокрема омолодження кадрів, непрофесійність, ослаблення системно спрямованого напряму профілактики, що призводить до різкого зниження контролю над середовищем наркоманів тощо;
- відсутність ефективної системи виявлення споживачів наркотиків на ранніх стадіях захворювання на наркоманію;
- наявність високого попиту на наркотики з боку молодіжних, богемних і навіть маргінальних груп населення, що втратили в перехідний період соціальну орієнтацію або перспективу, або стали жертвою цілеспрямованої пропаганди;
- тощо.
Вивчення факторного комплексу наркозлочинності дозволяє краг ще усвідомити соціальну небезпеку цього явища, а також розробити профілактичні заходи адекватного реагування на злочини цієї спрямованості.
15.4. Роль органів внутрішніх справ у профілактиці злочинів, пов'язаних із незаконним обігом наркотиків
Розділ 16. Екологічна злочинність та її профілактика
16.1. Стан і тенденції екологічної злочинності
16.2. Детермінанти екологічної злочинності
16.3. Профілактика екологічної злочинності
16.4. Профілактика екологічних злочинів органами внутрішніх справ
Розділ 17. Профілактика необережної злочинності
17.1. Рівень, структура, динаміка необережної злочинності
17.2. Причини та умови необережної злочинності