Профілактика злочинів - Джужа О.М. - 15.3. Заходи профілактики злочинів, пов'язаних із незаконним обігом наркотиків

Профілактика злочинів у сфері незаконного обігу наркотиків дасть змогу знизити не тільки їх рівень, а й рівень смертності та хвороб населення, оптимізувати соціальну ситуацію у суспільстві, підвищити авторитет держави у світі. Саме тому держава зосереджує зусилля на профілактиці незаконного обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів та прекурсорів, покаранні осіб, винних у вчиненні таких злочинів, лікуванні та реабілітації наркоманів.

Насамперед, щоб розкрити сутність профілактики злочинів, пов'язаних з незаконним обігом наркотиків, варто визначити її правову основу.

Правовою основою профілактики є: Конституція України, Конвенції, угоди та декларації ООН (Єдина Конвенція ООН про наркотичні засоби (1961 р.); Конвенція ООН про психотропні речовини (1971 р.); Конвенція ООН про боротьбу проти незаконного обігу наркотичних засобів і психотропних речовин (1988 р.); Конвенція ООН проти застосування допінгу (1989 р.); Угода про незаконний обіг на морі, укладена на виконання статті 17 Конвенції ООН про боротьбу проти незаконного обігу наркотичних засобів і психотропних речовин (1995 р.); Конвенція ООН проти транснаціональної організованої злочинності (2000 р.); Політична декларація двадцятої спеціальної сесії Генеральної Асамблеї ООН, що присвячена спільній боротьбі зі світовою проблемою наркотиків (1998 р.) та інші), закони України ("Про наркотичні засоби, психотропні речовини та прекурсори" (1995 р.); "Про внесення змін до Закону України "Про обіг в Україні наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів" (2006 р.); "Про заходи протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживанню ними" (1995 р.); "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю" (1993 р.);

"Про оперативно-розшукову діяльність" (1992 р.); "Про адміністративний нагляд за особами, звільненими з місць позбавлення волі" (1994 р.); "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" (2000 р.); "Про лікарські засоби" (1996 р.); "Про державний кордон України" (1991 р.)і "Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей" (1995 р.); "Про захист суспільної моралі" (2003 р.); "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" (2000 р.); "Про міліцію" (1990 р.); "Про Службу безпеки України" (1992 р.); "Про прокуратуру" (1991 р.) та ціла низка інших); постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України ("Про затвердження Порядку провадження діяльності, пов'язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, та контролю за їх обігом" (ПКМУ-2009 р. № 589); "Про Комітет з контролю за наркотиками" (ПКМУ-2003 р. № 1446); "Про затвердження Комплексної програми профілактики правопорушень на 2007-2009 роки" (ПКМУ-2006 р. № 1767); "Про затвердження Програми реалізації державної політики у сфері боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів на 2003-2010 роки" (ПКМУ-2003 р. № 877); "Про Концепцію реалізації державної політики у сфері боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів на 2002-2010 роки" (РКМУ-2002 р. № 26-р. та інші); укази Президента, кодекси України (Кримінальний кодекс України (2001 р.); Кодекс України про адміністративні правопорушення (1984 р.) та інші), постанови Пленуму Верховного Суду України "Про судову практику в справах про злочини у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів" (2002 р. № 4); "Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил" (2005 р. № 8); "Про практику розгляду судами кримінальних справ про злочини, вчинені стійкими злочинними об'єднаннями" (2005 р. № 13)), відомчі накази (Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства охорони здоров'я України, Державної митної служби та інших) та інші нормативно-правові акти України.

Визначивши правову основу профілактики, необхідно зазначити, що абсолютно всі профілактичні заходи регламентовані вищезазначеними нормативно-правовими актами. Профілактичну діяльність у сфері незаконного обігу наркотиків варто поділити на два рівні:

1) загальна профілактика, основним напрямом якої є заходи щодо усунення причин і умов, що сприяють як наркотизації населення, так і вчиненню злочинів, пов'язаних з незаконним обігом наркотичних засобів;

2) індивідуальна профілактика щодо конкретних осіб, які зловживають наркотичними засобами та на цьому грунті схильні до вчинення злочинів.

Загальна профілактика полягає у виявленні специфічних криміногенних детермінант, що сприяють втягненню населення у немедичне вживання наркотичних засобів, і здійсненні заходів щодо припинення, усунення або нейтралізації цих детермінант. Основними завданнями профілактичної діяльності на загальному рівні є формування у населення стійкої суспільної позиції щодо негативного ставлення до наркотичних засобів; переконання тих громадян, які вже вживають наркотики, відмовитися від них.

Загальна профілактична діяльність здійснюється за трьома такими напрямами: виявлення, усунення або нейтралізація причин та умов, що детермінують вчинення злочинів, пов'язаних з наркотиками; формування у населення стійкої суспільної позиції щодо негативного ставлення до наркотичних засобів; здійснення контролю над процесами законного обігу, щоб виключити їх використання у немедичних цілях.

Виявлення причин і умов, що сприяють розвитку попиту на наркотики та вчиненню під їх дією різного виду злочинів, досягається спеціальними дослідженнями, копіткою аналітичною роботою, що дозволяє виділити типові кримінологічні детермінанти. Така діяльність правоохоронних і інших державних органів та недержавних структур забезпечує інформаційну базу для загальнопрофілактичних заходів економічного, організаційно-управлінського, соціального, виховного, правового та іншого характеру.

Формування у населення антинаркотичної позиції потребує системної широкомасштабної роз'яснювальної роботи щодо небезпеки для життя і здоров'я наслідків зловживання наркотиками; щодо правових наслідків за зловживання наркотиками; щодо можливих шляхів лікування від наркотичної залежності; щодо профілактичної роботи з населенням, яка спрямована на усунення умов, що сприяють втягуванню громадян до вживання наркотиків. Роз'яснювальна робота з населенням, що пропагує здоровий спосіб життя та відмову від вживання наркотичних засобів, включає: регулярні зустрічі та бесіди з різними групами населення фахівців, що здійснюють протидію поширенню наркотиків, або забезпечують лікування; спеціалізовані теле- і радіопрограми, рубрики, виступи у засобах масової інформації про шкоду незаконного обігу та вживання наркотичних засобів; поширення різноманітних предметів агітаційного характеру (рекламок, буклетів, листівок тощо); проведення системної і ціленаправленої профілактичної роботи з окремими категоріями громадян, що перебувають у "зоні ризику" (неповнолітніми і молоддю, маргіналами та ін.); забезпечення погоджених зусиль суб'єктів, на яких покладено функції щодо запобігання та протидії незаконному обігу наркотиків і боротьби зі злочинністю;

усунення джерел і сировинних можливостей для незаконного виготовлення і поширення наркотичних засобів та прекурсорів .

Важливе значення у профілактиці незаконного обігу наркотиків має здійснення контролю над законним обігом наркотиків у фармацевтичних і медичних установах. Працівники цих установ іноді вступають у злочинні змови з наркоманами, викрадають наркотичні засоби. Майже третина виявлених наркоманів діставала наркотики і їх аналоги у лікарнях і аптеках.

Концепція реалізації державної політики у сфері боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів на 2002-2010 рр. спрямована на вирішення таких основних завдань: скорочення обсягів незаконного обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зниження рівня незаконного вживання наркотичних засобів та психотропних речовин; формування у суспільстві, насамперед у молоді, неприйнятного ставлення до наркоманії як явища та підвищення ефективності існуючого механізму боротьби з її розповсюдженням; створення цілісної системи діяльності державних органів, підприємств, установ, організацій та громадських об'єднань у сфері боротьби з поширенням наркоманії, незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та превентивних заходів, які здійснюються (або необхідно здійснити) на національному і міждержавному рівнях; поглиблення міжнародного співробітництва державних органів у сфері боротьби з поширенням наркоманії та незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів.

На виконання цих завдань передбачені такі загальнопрофілактичні заходи:

o правового характеру: щодо врегулювання нормативно-правових питань: удосконалення порядку вилучення і конфіскації коштів та майна, отриманих унаслідок незаконного обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів; установлення відповідальності посадових осіб фінансових та інших установ, підприємств та організацій за неналежне виконання вимог статті 7 Закону України "Про заходи протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживанню ними"; запровадження методу контрольованого збуту наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів в оперативно-розшуковій діяльності; вдосконалення порядку провадження діяльності, пов'язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, в окремих галузях; установлення правил допуску осіб до роботи з наркотичними засобами і психотропними речовинами; встановлення правил знищення конфіскованого або вилученого обладнання, яке використовувалося для незаконного виробництва чи виготовлення наркотичних засобів та психотропних речовин та (або) подальше використання якого визнано недоцільним; установлення правил перевезення, ввезення на митну територію України та вивезення за її межі наркотичних (психотропних) лікарських засобів хворими; вдосконалення порядку транзиту через територію України наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів; створення єдиної загальнодержавної системи обліку осіб, хворих на наркоманію; соціально-медичної реабілітації осіб, хворих на наркоманію;

o організаційного характеру: проведення постійного моніторингу та аналізу стану і фактичного поширення наркоманії та незаконного обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та пов'язаних з цим втрат суспільства, а також коригування на основі цього моніторингу та аналізу програм протидії поширенню наркоманії і злочинності, пов'язаної з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, на національному і регіональному рівнях; створення єдиної інформаційної мережі обліку злочинів, пов'язаних із незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, на базі міжвідомчого автоматизованого банку даних "Наркобізнес" при МВС; створення міжвідомчої лабораторії з метою дослідження та систематизації відомості про синтетичні та напівсинтетичні наркотичні засоби і психотропні речовини, прекурсори, вилучені з незаконного обігу, накопичення інформації про технологічні процеси, які застосовуються в підпільних нарколабораторіях, і про результати перевірок хіміко-фармацевтичних та сільськогосподарських підприємств, діяльність яких пов'язана з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів чи культивуванням наркотиковмісних рослин; створення міжвідомчого інформаційно-аналітичного центру дослідження проблем поширення наркоманії та злочинності на її грунті; створення позабюджетного державного фонду протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживанню ними;

o управлінського характеру щодо забезпечення: підвищення рівня кваліфікації працівників правоохоронних органів, які ведуть боротьбу з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів; збільшення в межах визначеної загальної чисельності працівників відповідних правоохоронних органів штатної чисельності працівників підрозділів, які безпосередньо ведуть боротьбу з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів; удосконалення механізму міжвідомчого співробітництва у сфері протидії поширенню наркоманії шляхом обміну інформацією, досвідом роботи, проведення спільних заходів, участь в науково-дослідних розробках та дослідженнях; проведення кримінологічних та інших досліджень з даних питань.

Пріоритетними напрямами боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів с: максимальне вилучення з незаконного обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, перекриття каналів та джерел їх надходження; припинення діяльності злочинних угруповань, особливо з ознаками організованості, причетних до незаконних операцій з наркотичними засобами, психотропними речовинами і прекурсорами; своєчасне реагування на факти схиляння до незаконного вживання наркотичних засобів або психотропних речовин інших осіб; взаємодія з відповідними органами зарубіжних країн у сфері боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів; запобігання порушенням законодавства та їх виявлення у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, боротьба з корупцією у цій сфері, запобігання надходженню в незаконний обіг наркотичних (психотропних) лікарських засобів та прекурсорів з хіміко-фармацевтичних та хімічних підприємств, а також недопущення використання обладнання підприємств, установ та організацій для незаконного виготовлення наркотичних засобів або психотропних речовин; викриття та ліквідація осередків незаконного виготовлення чи вживання наркотичних засобів або психотропних речовин; перекриття каналів контрабандного переміщення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів через державний кордон; запобігання і викриття злочинів, пов'язаних з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, а також злочинів, учинених на фунті наркоманії; впровадження у практичну діяльність правоохоронних органів нових сучасних методів ведення оперативно-розшукової діяльності у сфері боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів; розроблення та застосування нових методів виявлення наркотичних засобів, психотропних речовин під час проведення митного огляду; удосконалення системи збирання інформації про фізичних та юридичних осіб, причетних до незаконного обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів; постійний моніторинг сучасної наркотичної ситуації і розроблення на його основі відповідних превентивних заходів та коригування тактики їх реалізації, удосконалення інформаційно-аналітичної роботи, профілактики та підвищення ефективності боротьби із злочинами, пов'язаними з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів.

Пріоритетними напрямами роботи у сфері міжнародного співробітництва щодо протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів є: укладення міжнародних договорів у сфері боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів; приведення законодавства України у відповідність з міжнародним, адаптація національного законодавства до законодавства Європейського Союзу, що регулює відносини у сфері боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів; налагодження взаємодії з відповідними органами інших країн, міжнародними організаціями для проведення спільних операцій, вжиття інших заходів у сфері боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів; інтеграція України у світовий інформаційний простір, обмін інформацією з питань боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів; впровадження у разі потреби інституту офіцерів зв'язку з питань боротьби з транснаціональною злочинністю, пов'язаною з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів.

Індивідуальна профілактика незаконного обігу наркотиків та злочинів, з ним пов'язаних, здійснюється у таких напрямах: виявлення осіб, що зловживають наркотиками та, на цьому грунті, схильні до вчинення злочинів; усунення причин і умов індивідуальної антигромадської або протиправної поведінки; усунення конкретних обставин, що спричиняють вживання наркотиків; здійснення спостереження та забезпечення іншого соціального контролю щодо поведінки і способу життя осіб, які зловживають наркотиками та, на цьому грунті, схильні до правопорушень; здійснення щодо зазначених вище осіб заходів виховного, медичного, правового та іншого характеру з метою недопущення криміналізації.

Таким чином, профілактика злочинів у сфері незаконного обігу наркотиків - важлива складова у діяльності державних структур, адже, повторимо, дає змогу знизити не тільки рівень їх виявів, а й рівень смертності та хвороб населення, оптимізувати соціальну ситуацію у суспільстві, підвищити авторитет нашої держави у світі. Саме тому держава зосереджує зусилля як на профілактиці й протидії незаконному обігу наркотиків, покаранні осіб, винних у вчиненні злочинів у даній сфері, так і на лікуванні наркоманів, застосуванні реабілітаційних заходів.

15.4. Роль органів внутрішніх справ у профілактиці злочинів, пов'язаних із незаконним обігом наркотиків
Розділ 16. Екологічна злочинність та її профілактика
16.1. Стан і тенденції екологічної злочинності
16.2. Детермінанти екологічної злочинності
16.3. Профілактика екологічної злочинності
16.4. Профілактика екологічних злочинів органами внутрішніх справ
Розділ 17. Профілактика необережної злочинності
17.1. Рівень, структура, динаміка необережної злочинності
17.2. Причини та умови необережної злочинності
17.3. Заходи профілактики необережної злочинності
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru