Профілактика злочинів - Джужа О.М. - 18.4. Роль органів внутрішніх справ у профілактиці нелегальної міграції

Незважаючи на значну розгалуженість та значну кількість суб'єктів профілактики нелегальної міграції, все-таки основний тягар з протидії нелегальній міграції лягає на органи внутрішніх справ, а саме: у їх системі на підрозділи кримінальної міліції, міліції громадської безпеки, державної автомобільної інспекції, транспортної міліції, підрозділи по боротьбі зі злочинами, пов'язаними з торгівлею людьми, а також підрозділи громадянства, міграції та реєстрації фізичних осіб. Згідно з наказом МВС України № 829 "Про затвердження Основних напрямків службової діяльності структурних підрозділів апарату МВС України та відповідних органів і підрозділів ГУ МВС, УМВС, УМВСТ, внутрішніх військ МВС України по протидії незаконній міграції" від 31.07.2003 року, протидія незаконній міграції покладена на всі структурні підрозділи МВС. Так, якщо детальніше охарактеризувати діяльність окремих підрозділів ОВС з профілактики нелегальної міграції, то до основних заходів слід віднести:

Штаби МВС, ГУМВС, УМВС:

- проведення аналізу, комплексної оцінки оперативної обстановки, пов'язаної з процесами міграції;

- підготовка матеріалів та проектів рішень на засідання колегії з цих питань.

Підрозділи по боротьбі з організованою злочинністю:

- організація взаємодії з органами СБУ, Державною прикордонною службою з питань запобігання, припинення та розкриття злочинів, пов'язаних з нелегальною міграцією;

- перекриття транснаціональних шляхів нелегальної міграції;

- виявлення та притягнення до відповідальності осіб, які займаються організацією нелегальної міграції;

- недопущення проникнення та перебування на території України бойовиків та екстремістських угруповань.

Підрозділи карного розшуку:

- виявлення та розкриття злочинів, що скоюються іноземцями на території України;

- внутрішньо-камерна розробка затриманих іноземців та проведення оперативно-розшукових заходів у місцях перебування іноземців;

- реалізація оперативних заходів у місцях компактного проживання іноземців з метою виявлення осіб, причетних до нелегальної міграції;

- виявлення тенденцій криміногенного характеру в місцях компактного проживання іноземців.

Підрозділи по боротьбі з економічною злочинністю:

виявлення економічних злочинів, пов'язаних з іноземцями та нелегальною міграцією;

забезпечення оперативного контролю за туристичними фірмами та агенціями, які займаються наданням дозволів на в'їзд іноземців;

забезпечення оперативного контролю за підприємствами, які займаються працевлаштуванням іноземців.

Підрозділи громадянства, міграційна реєстрації фізичних осіб:

- узагальнення інформації та підготовка їх на колегії щодо потоків іноземців в Україні, нелегальної міграції, стану боротьби з нею;

- організація реєстраційної роботи іноземців;

- збір інформації щодо протиправної діяльності іноземців;

- виявлення осіб, які нелегально перебувають на території України;

- виявлення підприємств, які порушують правила перебування іноземців на території України та вжиття до них відповідних заходів.

Підрозділи міліції громадської безпеки:

- перевірка документів іноземців;

- доставлення порушників-іноземців до відповідних приймальників-розподільників;

- конвоювання та супроводження нелегальних мігрантів. Підрозділи ДАІ:

- виявлення та перекриття автотранспортних шляхів переправки нелегальних мігрантів;

- посилення контролю за водіями, які на автотранспорті тривалий час, систематично перетинають державний кордон України;

- виявлення на автотранспорті схованок для перевезення нелегалів.

Підрозділи Кримінальної міліції у справах дітей:

- виявлення неповнолітніх нелегалів, поміщення їх у притулки;

- перевірка навчальних закладів та гуртожитків з метою виявлення неповнолітніх нелегальних мігрантів.

Профілактика нелегальної міграції потребує відповідного інформаційного забезпечення. Вирішальна роль належить інформації про причини й умови, що сприяють її існуванню. Основними її джерелами є: заяви-пояснення нелегальних мігрантів; матеріали контрольних перевірок підприємств та організацій, які приймають або забезпечують обслуговування іноземних громадян; звіти про рейдові перевірки; результати наукових досліджень, аналіз відповідної діяльності органів внутрішніх справ. Важлива інформація про причини й умови, що сприяють нелегальній міграції, може бути отримана в результаті вивчення конкретних справ.

Профілактична діяльність ОВС у сфері нелегальних міграційних відносинах складається із загальної та індивідуальної профілактики. Мету загальної профілактики можна визначити як усунення причин і умов, що сприяють появі нелегальної міграції. В органах внутрішніх справ загальну профілактику в розглядуваній сфері здійснюють різні галузеві служби.

Спеціалізована діяльність і координація їх зусиль здійснюється відділами віз і реєстрацій. Основні загальнопрофілактичні функції вони реалізують здебільшого за тісної взаємодії з дільничними інспекторами міліції. Важливим елементом змісту загальнопрофілактичної діяльності ОВС є реалізація у її процесі управлінських функцій: прогнозування, планування, координація, контроль.

Особливе значення у профілактичній діяльності ОВС має прогнозування, яке дає можливість виробити об'єктивний аналіз на передбачувані зміни у динаміці правопорушень, ефективність та дієвість реалізованих заходів.

Загальнопрофілактична діяльність щодо протидії явищу нелегальної міграції знаходить відображення насамперед у планах роботи ОВС. Плануються рейди за місцями проживання іноземних громадян з метою: виявлення нелегалів, зустрічі працівників органів внутрішніх справ з адміністрацією міністерств, відомств, організацій, що приймають іноземців в Україні, перевірки дотримання правил проживання посадовими особами організацій, які приймають іноземців, а саме забезпечується проведення таких цільових профілактичних заходів: "Кордон", "Рубіж", "Підприємець", "Іноземець", "Мігрант", "Студент", "Турист" та ін.

Необхідною передумовою успішної загальнопрофілактичної протидії нелегальній міграції є узгодження дій різних суб'єктів. Нині координаційна функція реалізується на внутрішньовідомчому і міжвідомчому рівнях. Деякі загальнопрофілактичні заходи, що мають міжвідомчий характер, за пропозиціями ОВС включаються до відповідних розділів регіональних комплексних планів профілактики правопорушень. Вони передбачають: розгляд на нарадах з відповідальними по роботі з іноземними громадянами у вузах стану і вжитих заходів для скорочення порушень правил перебування іноземців, виявлення нелегальних мігрантів, звіт керівників організацій, що мають у штаті своєї фірми іноземців, питання підвищення ефективності засобів масової інформації у запобіганні правопорушенням і протидії поширенню нелегальної міграції.

Важливою формою загальнопрофілактичної діяльності є безпосередні зустрічі співробітників ОВС з колективами підприємств, організацій, де працюють іноземні громадяни. Працівники міліції роз'яснюють норми чинного законодавства, що регулюють правовий статус іноземців, дають пропозиції адміністрації підприємств з питань поліпшення забезпечення дотримання ними правил перебування в Україні .

Окремо слід висвітлити питання взаємодії ОВС із іншими органами з профілактики нелегальної міграції. Наприклад, співпраця Державного департаменту у справах громадянства, імміграції та реєстрації фізичних осіб МВС України з Міжнародною організацією з міграції базується на виконанні положень Угоди "Про співробітництво між Міністерством внутрішніх справ і Міжнародною організацією з міграції", яка підписана 14 вересня 2005 року у м. Києві.

У рамках взаємодії МВС здійснювалось вивчення міжнародного досвіду щодо реалізації програми добровільного повернення затриманих іноземців до країн походження, а також можливість запровадження такої програми в Україні, яка сприяла би збільшенню кількості повернених іноземців, затриманих на території України за порушення законодавства про правовий статус іноземців та осіб без громадянства, до країн походження. Також МВС України вивчає та опрацьовує рекомендації MOM та зразки найкращих практик для пунктів тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, аналізується прогалини українського законодавства у сфері виявлення, затримання та утримання нелегальних мігрантів, про що свідчить Наказ МВС України № 390 від 16 жовтня 2007 року "Про затвердження Положення про пункт тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні".

Важливі профілактичні завдання розв'язуються органами внутрішніх справ у процесі проведення рейдів з дотримання встановлених правил реєстрації адміністрацією готелів, гуртожитків, санаторіїв чи будинків відпочинку, що обслуговують іноземних громадян.

Одним з дієвих засобів профілактики правопорушень і виявлення розшукуваних осіб є комплексні відпрацювання з виявлення нелегальних мігрантів у обласних центрах, а також великих промислових містах із складною оперативною обстановкою.

Міністерство внутрішніх справ приділяє постійну увагу організації профілактичної роботи, особливе значення надається підвищенню ролі у цій важливій справі дільничних інспекторів міліції. У всіх областях з цією категорією працівників проводяться заняття з вивчення нормативних актів, що регламентують міграційні відносини. Працівники підрозділів громадянства міграції та реєстрації фізичних осіб, регулярно відвідуючи громадські пункти охорони порядку, адміністративні дільниці, подають теоретичну і практичну допомогу дільничним інспекторам у проведенні заходів щодо виявлення нелегальних мігрантів. Так, ГУ МВС України в м. Києві організовує і проводить спеціальні операції: "Навчальні заклади", "Мігрант", "Відпрацювання туристичних фірм" та "Іноземець", спрямовані на профілактику правопорушень у сфері міграційних відносин. Зокрема, службами Головного управління в 2009 році здійснено перевірку понад 12,2 тис. об'єктів можливого перебування іноземців, а також майже 9,1 тис. квартир і приватних будинків. Виявлено 2264 нелегальних мігранти, у тому числі 60 осіб у складі 4 організованих груп нелегалів. Видворено за межі держави 2405 іноземців, 3613-м - скорочено термін перебування в Україні. За порушення міграційного законодавства до адміністративної відповідальності притягнуто 9507 осіб, з яких 8167 іноземців та 1340 громадян України, у тому числі 266 посадових осіб .

Найпоширенішими формами індивідуальної профілактичної і кінної ті ОВС г контроль за поведінкою і взяття на облік іноземців-правопорушників, проведення кой і рольних перевірок і бесід з іноземними громадянами та їх родинами, які мають намір виїхати у країни Західної Європи будь-яким шляхом, хоча уданий час не порушують законодавства України.

Проте вказані заходи, на жаль, не можуть значно вплинути па стан нелегальної міграції в Україні, про що свідчить стабільна кількість виявлених нелегальних мігрантів. Саме тому й пропонується низка додаткових заходів профілактики, які мають здійснювати ОВС, а саме:

1. У ході контролю щодо дотримання іноземцями та особами без громадянства встановлених правил в'їзду в Україну, виїзду, перебування в Україні і транзитного проїзду через її територію дільничні інспектори та інші співробітники міліції повинні проводити бесіди з іноземцями та особами без громадянства з метою перевірки наміру їх подальших планів на життя і перебування в Україні. Незважаючи на те, що документи, які подає особа, можуть бути у порядку, існує можливість, що справжні наміри особи відрізняються від тих, які записано у візі або заявляються опитаними. Якщо в результаті опитування виявиться, що в останніх немає підстав для подальшого перебування в країні, вони мають бути видворені з неї, бажано добровільно. Це необхідно для того, аби застерегти іноземців від спроб транзитного перетинання України. Доведення того, що успішний в'їзд в Україну не є ознакою безперешкодного подолання одного з етапів просування на Захід, можливо, зупинить такі спроби. Цей захід профілактики потребує уважного, зацікавленого і дуже ретельного підходу співробітників ОВС до осіб, з якими вони проводять бесіди. При опитуванні необхідна обізнаність щодо психології іноземних громадян, яка пов'язана з особливостями їх менталітету, віросповідання, рівня виховання й освіти.

2. Одночасно з виступами у пресі, на радіо, телебаченні необхідно впровадити такі форми роботи, як підготовка і поширення серед іноземців видань з викладом норм чинного законодавства, що регулює основні права й обов'язки іноземних громадян н Україні. Слід проводити бесіди з іноземцями про необхідність суворого дотримання законодавства.

3. Профілактично-виховні заходи повинні здійснюватися на комплексній основі разом з організаціями і установами, що приймають іноземних громадян в Україні До їх проведення доцільно залучати також існуючі об'єднання іноземних громадян.

4.Для протидії нелегальній міграції необхідне створення національної комп'ютерної бази даних з відповідними показниками на усіх власників документів.

5. Для одержання повніших статистичних даних щодо роботи з виявлення нелегальних мігрантів варто до статистичних звітів про роботу дільничних інспекторів вносити додаткові показники, що сприяло б відображенню реальної картини зростання або спаду нелегальної міграції на місцях, а також виявленню ефективності тих чи інших видів протидії цьому явищу .

Більш ефективній діяльності ОВС у сфері нелегальної міграції сприятиме ухвалення Закону України "Про профілактику правопорушень", норми якого повинні визначити коло суб'єктів профілактичної діяльності, їх обов'язки та права, форми й методи такої діяльності, порядок планування і здійснення профілактичних заходів державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, об'єднаннями громадян, окремими громадянами, а також інші аспекти запобігання правопорушенням.

Отже, зрозуміло, що основним підрозділом у системі МВС України, що опікується вивченням населення і проведенням індивідуально-профілактичної роботи з особами, схильними до вчинення злочинів і правопорушень, є служба дільничних інспекторів міліції. Найважливіша умова її ефективної індивідуально-профілактичної роботи - це залучення різних громадських формувань, населення та інших добровільних помічників, а також налагодження співробітництва правоохоронних органів із вказаними суб'єктами щодо виявлення фактів нелегальної міграції, шляхом запровадження системи заохочення населення за надання об'єктивної інформації про такі факти.

Підсумовуючи викладене, зауважимо, що правоохоронна діяльність ОВС у сфері нелегальної міграції повинна бути спрямована на зменшення державного репресивного впливу, поступову заміну його механізмами саморегуляції конфліктів шляхом примирення, поширення участі населення в профілактичній діяльності тощо.

Першочерговим завданням і головною функцією ОВС має стати надання допомоги людині та її захист, що не виключає в необхідних випадках і на законних підставах припинення правопорушень та притягнення до відповідальності винних осіб.

Розділ 19. Профілактика злочинів в установах виконання покарань
19.1. Стан злочинності та оперативної обстановки в установах виконання покарань, типологія засуджених
19.2. Причини та умови злочинів в установах виконання покарань
19.3. Поняття, зміст та організаційні засади профілактики злочинів в установах виконання покарань
1. Спеціально-кримінологічні запобіжні заходи
2. Кримінально-виконавчі заходи профілактики
19.4. Загальна та індивідуальна профілактика злочинів в установах виконання покарань
1. Організаційно-управлінські заходи профілактики злочинів та інших правопорушень в УВП
2. Оперативно-режимні заходи профілактики злочинів в УВП
3. Профілактичні заходи виховного впливу
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru