Референдне право України - Погорілко В.Ф. - 1.2. Система референдного права України

Референдне право України, будучи інститутом національного конституційного права, складається з інститутів норм права, що утворюють певну мікросистему по відношенню до системи конституційного права України. Ця система має назву системи референдного права України.

Із давньогрецької термін "система" означає "утворення, складення" і розуміється як сукупність певних частин, об'єднаних спільною функцією. Система референдного права України також складається із певних елементів - інститутів (субінститутів) референдного права, об'єднаних основною спільною функцією - регулюванням суспільних відносин, пов'язаних із ініціюванням, організацією та проведенням всеукраїнського та місцевих референдумів і реалізацією їх рішень та норм референдного права - формально визначених загальнообов'язкових правил поведінки або діяльності уповноважених суб'єктів референдного права щодо ініціювання, організації та проведення всеукраїнського та місцевих референдумів, а також реалізації їх рішень.

Система референдного права України - це сукупність інститутів (субінститутів) і норм референдного права, які регулюють правовідносини, пов'язані з ініціюванням, організацією та проведенням всеукраїнського та місцевих референдумів і реалізацією їх рішень.

Системі референдного права України властиві юридичні ознаки, що визначають її сутність і зміст. Зазначені ознаки дозволяють визначити особливості системи референдного права, структуру цієї системи, її роль і місце в системі конституційного права України.

Найбільш характерними ознаками системи референдного права є те, що, по-перше, система референдного права України є спільнотою інститутів і норм конституційного та інших галузей права, що регулюють референдні правовідносини.

По-друге, система референдного права має комплексний характер і включає норми конституційного, адміністративного, кримінального, інформаційного, фінансового та інших галузей права, що регулюють суспільні відносини, які є предметом референдного права. Комплексний характер системи референдного права знаходить свій прояв насамперед у комплексних інститутах референдного права (інститут інформаційного забезпечення референдумів, інститут фінансового забезпечення референдумів, інститут юридичної відповідальності за порушення законодавства про референдуми тощо).

По-третє, система референдного права має цілісний органічний характер. її структурні елементи - інститути і норми - перебувають між собою у стійких правових зв'язках. Водночас інститути і норми референдного права диференціюються відповідно до предмета правового регулювання, їх нормативного вмісту, призначення у системі референдного права.

По-четверте, система референдного права має динамічний характер. Не дивлячись на стійкі взаємозв'язки, елементи системи референдного права перебувають у постійному розвитку. Вони зароджуються, розвиваються, змінюються та втрачають свою правову силу. За відносно сталої системи інститутів референдного права з'являються нові інститути, натомість застарілі втрачають свою юридичну силу.

По-п'яте, система референдного права містить у своєму складі інститути, які містять як матеріальні, так і процесуальні норми референдного права. Сукупність інститутів референдного права, що регулюють правовідносини пов'язані з ініціюванням, організацією та проведенням всеукраїнського й місцевих інститутів, а також реалізацією їх рішень об'єднуються, в межах системи референдного права, у рефе-рендний процес, що виступає правовим інструментарієм реалізації матеріальних норм референдного права.

По-шосте, система референдного права, її інститути та норми об'єк-тивізуються в системі чинного законодавства України, а саме в Конституції України, законах України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми", "Про Центральну виборчу комісію", "Про місцеве самоврядування в Україні" та інших чинних нормативно-правових актах.

По-сьоме, система референдного права України є складовим елементом системи форм безпосередньої демократії та системи конституційного права України в цілому.

Як уже зазначалося, система референдного права України має власну структуру, під якою слід розуміти внутрішню побудову системи референдного права. Структура референдного права представлена інститутами і нормами референдного права України.

Важливим елементом референдного права України є інститути (субінститути) референдного права, що об'єднують відповідні нормативні спільноти, які регулюють референдні правовідносини. Інститути референдного права є інститутами публічного права, що нормативно визначають право громадян України на участь у всеукраїнському та місцевих референдумах і форми його реалізації.

Основними інститутами (субінститутами) референдного права України є:

1) інститут ініціювання всеукраїнського та місцевих референдумів;

2) інститут призначення та проголошення референдумів;

3) інститут територіальної організації референдумів;

4) інститут складання списків громадян, які мають право брати участь у референдумі;

5) інститут органів, шо організовують та проводять референдуми;

6) інститут фінансового забезпечення референдумів;

7) інститут інформаційного забезпечення референдумів;

8) інститут агітації з приводу референдуму;

9) інститут голосування під час референдуму;

10) інститут встановлення результатів референдуму;

11) інститут опублікування, введення в дію, зміни або скасування рішень, прийнятих референдумом;

12) інститут гарантій референдуму.

Можна виділяти й інші, більш дрібні інститути референдного права -інститут реєстрації ініціативних груп референдуму, інститут Центральної виборчої комісії та комісій з референдуму, інститут оскарження неправильностей у списку громадян, які мають право брати участь у референдумі, інститут бюлетеня для голосування на референдумі інститут повторних референдумів та ін. Ці інститути, як правило, є одноелементними, тобто містять у своєму складі одну-дві норми і часто мають факультативний характер.

Наступним елементом системи референдного права є норми референдного права, що складають основу цього інституту. Під нормами референдного права слід розуміти формально визначене загальнообов'язкове, встановлене або санкціоноване народом і державою правило поведінки або діяльності уповноважених суб'єктів референдного права щодо ініціювання, організації та проведення референдумів і реалізації їх рішень.

Нормам референдного права властиві такі самі кваліфікуючі ознаки, як і нормам конституційного права, а саме вони: 1) є пріоритетними в системі національного права за характером вираженої (об'єктивованої) в них волі; 2) за своїм змістом наділені вищою юридичною спілою, а деякі з них (норми Конституції України, Декларації про державний суверенітет України, Акта проголошення незалежності України, актів всеукраїнського референдуму) і найвищою юридичною силою; 3) за способом регулювання суспільних відносин у своїй переважній більшості мають імперативний, категоричний характер; 4) за формою вираження представлені розгалуженою системою джерел конституційного права як на загальнодержавному, так і на місцевому (локальному) рівнях; 5) мають нетипову структуру, за якої санкції, за незначним виключенням, відсутні; 6) мають інтегративний і системотворчий характер, оскільки їх зміст сприяє формуванню інших галузевих норм права; 7) мають складне подвійне функціональне навантаження; 8) є найбільш стабільними, що обумовлюється найбільш загальним і фундаментальним характером суспільних відносин, котрі є предметом конституційно-правового регулювання; 9) наділені спеціальним механізмом правореалізації; 10) забезпечені спеціальними юридичними механізмами захисту.

Норми референдного права України є досить різноманітними. їх можна класифікувати за такими критеріями: предмет правового регулювання; метод правового регулювання; призначення у механізмі правового регулювання; юридична сила; ступінь конкретизації правового припису; характер диспозиції; характер санкції; суб'єкти нормотворення; походження (джерело) норми; дія за колом суб'єктів; територія дії; час дії; гарантованість дії.

Основні критерії класифікації норм референдного права дають підстави норми референдного права, виходячи зі змісту цих критеріїв: предмет правового регулювання (розподіл норм референдного права за основними галузями права - конституційні, адміністративні, кримінальні, фінансові, інформаційні та інші норми права); метод правового регулювання (імперативні та диспозитивні норми референдного права); призначення у механізмі правового регулювання (матеріальні та процесуальні норми референдного права); юридична сила (норми Конституції України та актів всеукраїнського референдуму конституційного характеру; законів України; нормативних актів Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України та інших органів виконавчої влади, Конституційного Суду України, органів судової влади; суб'єктів місцевого самоврядування); ступінь конкретизації правового припису (норми референдного права загального та конкретного змісту); характер диспозиції (уповноважуючі, установчі, забов'язуючі та установчі норми референдного права); характер санкції (норми референдного права, шо містять прямі, бланкетні та солідарні санкції); суб'єкти нормотворення (норми референдного права, прийняті Українським народом; державою в особі Верховної Ради України, Президента України, Конституційного Суду України; суб'єктами місцевого самоврядування; громадськими об'єднаннями; Трудовими колективами); походження (джерело) (конституційно-правові норми, прийняті Українським народом, державою та суб'єктами місцевого самоврядування); дія за колом суб'єктів (загальні, спеціальні та виключні норми референдного права); територія дії (норми всеукраїнського референдуму та норми місцевих референдумів, утому числі й норми республіканського (місцевого референдуму Автономної Республіки Крим); час дії (постійні та тимчасові норми референдного права); гарантованість (норми референдного права, забезпечені загальними гарантіями і норми референдного права, забезпечені спеціальними гарантіями).

Норми референдного права мають свою структуру, під якою розуміють їх логічно з'ясовану внутрішню побудова, обумовлену об'єктивними чинниками правового буття і представлену взаємопов'язаними й взаємозумовленими елементами (гіпотеза, санкція, диспозиція) у їх інваріативній модифікації. Під структурою норми референдного права слід розуміти її внутрішній склад, взаємозв'язок трьох її елементів: гіпотези, диспозиції та санкції в їх трьох модифікаціях: "гіпотеза - диспозиція - санкція", "гіпотеза - диспозиція", "гіпотеза".

Гіпотеза норми референдного права - це елемент структури норми, шо визначає зміст правила поведінки, яке виражається в мірі дозволеної й належної поведінки суб'єктів референдного права. Диспозиція норми референдного права - це елемент її структури, шо визначає саму модель правила поведінки і містить правовий припис про дії суб'єктів референдного права в умовах, що передбачені гіпотезою. Санкція норми референдного права - це елемент її структури, що визначає міру конституційної, адміністративної, кримінальної та дисциплінарної відповідальності за порушення деліктоздатними суб'єктами референдного права законодавства про референдуми.

1.3. Джерела референдного права
1.4. Функції референдного права
1.5. Референдні правовідносини
Розділ 2. Нарис історії референдумів
2.1. Передумови виникнення референдумів
2.2. Основні етапи становлення і розвитку референдумів
Розділ 3. Референдум як форма безпосереднього народовладдя
3.1. Поняття всеукраїнського та місцевих референдумів
3.2. Принципи референдумів
3.3. Види референдумів в Україні
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru