План
1. Поняття, ознаки та види правотворчості.
2. Поняття та стадії правотворчого процесу.
3. Поняття та види джерела (форми) права.
4. Поняття та види нормативноправових актів.
1. Поняття, ознаки та види правотворчості
Правоутворення відображає процес формування права як результат соціального розвитку суспільства і складається з трьох етапів:
1) гносеологічного, який відображає процес виникнення і становлення права у формі правосвідомості;
2) матеріального, який виражає формування права у вигляді конкретних правовідносин;
3) інституціонального, який відображає існування права як системи правових норм, тобто цей етап і є правотворчістю. Правотворчість — це правова форма діяльності держави та
уповноважених організацій, яка спрямована на прийняття, зміну, призупинення чи скасування правових норм.
Правотворчість є результатом об'єктивного розвитку суспільних відносин, безпосередньо спрямованих на їх врегулювання. Правотворчість — це особлива функція держави та її уповноважених суб'єктів, правова форма їх діяльності.
Метою правотворчості є створення єдиної, внутрішньоузгодженої системи правових норм, яка регулює різноманітні за змістом суспільні відносини; розвиток і вдосконалення національного права; утвердження принципу верховенства права. Зміст і значення правотворчості полягає у тому, щоб вибрати такий варіант врегулювання суспільних відносин, який би повною мірою відповідав поставленій меті.
Правотворчість характеризується такими ознаками:
1) здійснюється передусім державою, а також народом (шляхом референдуму) чи уповноваженими організаціями (органи місцевого самоврядування, профспілки тощо);
2) відображується у створенні нових норм права, зміні або скасуванні чинних правових норм;
3) здійснюється у межах, встановлених процесуальними нормами (процедурами);
4) має організаційну спрямованість.
Правотворчість здійснюється на основі принципів, додержання яких допомагає уникати помилок та створення неефективних правових норм, сприяє підвищенню правової культури фізичних та юридичних осіб тощо.
Принципи правотворчості — це основоположні ідеї, керівні основи діяльності, пов'язаної з прийняттям, зміною або скасуванням норм права.
Основними принципами правотворчості є:
1) гуманізм, тобто формування нормативноправових актів повинно здійснюватися на основі загальнолюдських цінностей та природних прав людини, які мають бути спрямованні на захист прав і свобод громадян, задоволення їх інтересів і потреб;
2) демократизм, тобто участь народу (безпосередньо на референдумі) і недержавних організацій у процесі підготовки та прийняття нормативноправових актів, врахування суспільної думки й інтересів різних соціальних груп;
3) гласність, тобто відкритість правотворчого процесу на всіх його етапах для широкої громадськості, інформування громадян про прийняті нормативноправові акти та їх реалізацію;
4) законність, тобто правотворча діяльність повинна здійснюватись у відповідності до Конституції та чинного законодавства країни, відповідати загальним принципам міжнародного права, дотримання встановленої правової процедури підготовки, прийняття і опублікування нормативноправових актів, компетенції суб'єктів правотворчості;
5) науковість, тобто використання результатів сучасних досягнень юридичної та інших наук при підготовці нормативноправових актів, залучення до їх розроблення науковців, фахівців відповідної галузі права чи господарства, використання вітчизняного та зарубіжного досвіду, врахування правил законодавчої техніки. Залучення насамперед ученихюристів до правотворчої діяльності, забезпечує об'єктивну оцінку положень проектів нормативноправових актів;
6) професіоналізм, тобто участь у правотворчій діяльності професійно підготовлених, компетентних, кваліфікованих фахівців відповідних галузей науки (юристів, управлінців, економістів та інші), що забезпечить високий рівень прийнятих нормативноправових актів.
7) системність, тобто послідовність у правотворчості, взаємозв'язок і взаємодія нормативноправових актів, узгодження кожного акту з нормами Конституції, чинним законодавством та ратифікованими міжнародноправовими актами;
8) своєчасність, тобто необхідність своєчасного реагування суб'єктів правотворчості на зміни в соціальноекономічному і політичному розвитку суспільства та оперативного видання відповідних нормативноправових актів;
9) планування, тобто для правового забезпечення розвитку основних напрямків суспільних відносин необхідна концентрація зусиль щодо підготовки пріоритетних законодавчих актів і послідовність їх прийняття. Планування допомагає уникнути непродуманого правотворення, ліквідувати дублювання і зосередити зусилля на створенні умов для якісної підготовки нормативноправових актів.
У зв'язку з тим, що процес правотворчості є складним і багатогранним явищем, його можна класифікувати на види за різними критеріями.
Залежно від способу створення норм права правотворчість поділяється на такі види:
1) санкціонування органами державної влади, тобто надання юридичних властивостей вже існуючим соціальним нормам, які існують у суспільстві у вигляді звичаю або у вигляді нормативних положень, що виникли у результаті узагальнення практики діяльності людей або громадських організацій;
2) прийняття правових норм суб'єктами правотворчої діяльності, що знаходить прояв у вигляді нормативноправових актів чи нормативноправових договорів;
3) надання рішенням судового або адміністративного органу з конкретної юридичної справи загальнообов'язкового значення при розгляді наступних аналогічних справ у майбутньому (правовий прецедент).
Залежно від суб'єктів правотворчість поділяється на:
1) правотворчість народу в процесі проведення референдуму, тобто прийнятті законів шляхом всенародного голосування. Закони, прийняті на референдумі, мають вищу юридичну силу, вони не потребують додаткового затвердження і є обов'язковими до виконання на всій території країни. Змінити їх можна лише в результаті проведення повторного референдуму;
2) правотворчість представницького органу державної влади — парламенту. У правотворчості України головну роль відіграє законодавчий орган державної влади — Верховна Рада, яка має виключне право щодо прийняття законів;
3) делеговану правотворчість, тобто не нормотворча діяльність уповноважених органів державної влади, яка здійснюється за прямим дорученням вищого представницького органу державної влади, зі збереженням певної системи контролю з боку вищого органу за здійсненням делегованих повноважень;
4) правотворчість органів місцевого самоврядування, яка виражається у наданні представницьким органам і посадовим особам сільських, селищних, районних, міських рад права приймати нормативноправові акти (рішення), які діють на території певної адміністративнотериторіальної одиниці;
5) правотворчість громадських організацій (об'єднань), яка виражається у прийнятті рішень (статутів), у яких визначаються права і обов'язки членів організації, порядок діяльності, реорганізації та ліквідації самої організації. Нормативні акти видаються також їх керівниками;
6) локальну правотворчість, яка виражається у прийнятті конкретним підприємством, установою, організацією статутів, положень, правил, виданні наказів, розпоряджень, посадових інструкцій тощо.
Залежно від юридичної сили нормативноправових актів, правотворчість поділяється на:
1) законотворчість, тобто діяльність парламенту щодо підготовки і прийняття законів, які є актами вищої юридичної сили;
2) підзаконну правотворчість, тобто діяльність президента, уряду, міністерств, комітетів, відомств, державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, керівників підприємств, установ, організацій щодо підготовки і прийняття підзаконних нормативноправових актів на підставі та у виконання законів. Підзаконна правотворчість, у порівняні з законотворчістю, характеризується більшою оперативністю, гнучкістю, меншою формальністю, а також компетентністю відповідних органів, які її здійснюють, що збільшує ефективність прийнятого юридичного рішення.
3. Поняття та види джерела (форми) права
4. Поняття та види нормативноправових актів
Тема 9. НОРМИ ПРАВА У СИСТЕМІ СОЦІАЛЬНИХ НОРМ
1. Поняття та види соціальних норм
2. Співвідношення норм права і норм моралі
3. Поняття, ознаки та види норм права
4. Структура норми права. Способи викладення правових норм
Тема 10. СИСТЕМА ПРАВА ТА СИСТЕМА ЗАКОНОДАВСТВА
1. Поняття та загальна характеристика системи права