Теорія держави і права - Кириченко В.М. - 4. Поняття та види нормативноправових актів

За юридичною силою усі нормативноправові акти поділяються на дві великі групи: закони і підзаконні нормативноправові акти.

Закон — це нормативноправовий акт, прийнятий органом законодавчої влади держави або безпосередньо народом на рефе­рендумі, який регулює найважливіші суспільні відносини, вира­жає волю та інтереси більшості населення, має вищу юридичну силу щодо інших нормативноправових актів, особливий порядок прийняття, охороняється та гарантується державою. Основними ознаками закону є:

1) приймається тільки законодавчим органом (в Україні Верхов­ною Радою) або безпосередньо народом на референдумі;

2) у межах своєї дії регулює найважливіші суспільні відносини;

3) має вищу юридичну силу щодо інших нормативноправових ак­тів, які приймаються на основі і на виконання закону і не можуть суперечити йому. Тим самим забезпечується верховенство зако­ну та єдність системи нормативноправових актів;

4) має загальний характер, встановлює загальнообов'язкові прави­ла поведінки, має належну форму, породжує юридичні наслідки та гарантується державою;

5) як джерело права, є виразником волі та інтересів усього насе­лення країни чи його більшості;

6) відноситься до найбільш стабільних нормативноправових актів, як правило, має досить тривалу дію у часі, розповсюджується по всій території країни, поширюється на всіх громадян або на знач­ну їх частину;

7) приймається, змінюється та доповнюється в особливому проце­суальному порядку, передбаченому Конституцією. Змінити або скасувати закон вправі тільки той орган, який його прийняв.

Усі закони за юридичною силою, за значенням і місцем у си­стемі законодавства можна класифікувати на такі види: 1) конституція — це основний, головний закон держави, який має найвищу юридичну силу і приймається в особливому порядку, в якому регламентуються найважливіші, з її точки зору, суспільні відносини у сфері організації і функціонуван­ня органів державної влади, державного устрою та правово­го статусу людини і громадянина.

Термін "конституція" латинського походження і означає "за­сновую", "встановлюю". Дане слово вживали ще античні мислителі, але сучасне розуміння конституції як основного закону суспільства з'явилося у XVIII столітті. Прийняття перших конституцій було здій­снено у США (1787 р.), Франції і Польщі (1791 р.)

Конституції можна класифікувати на наступні види:

Залежно від способу вираження основного закону держави роз­різняють: кодифіковані та некодифіковані конституції.

Кодифікована конституція може складатися як з одного (Кон­ституції України, Російської Федерації, США та ін.) так і з декількох окремих актів, які були прийняті у різний час і офіційно проголошені основними законами держави (Конституції Франції, Швеції та інші).

Некодифікованою конституцією називають сукупність несистематизованих законів, не проголошеними формально її основними за­конами. Некодифіковані конституції мають Велика Британія, Нова Зеландія, Ізраїль, Канада.

За способом внесення змін, поправок і доповнень конституції поділяються на: жорсткі і гнучкі.

Жорсткі конституції це ті, для внесення змін до яких встановле­ний більш жорсткий порядок, ніж для звичайних законів, а гнучкі — для внесення змін встановлений такий самий порядок, як і для прийн­яття звичайних законів.

За формою політикотериторіального устрою конституції поді­ляються на: унітарні і федеративні.

За порядком прийняття конституції поділяються на: даровані (прийняті одноособово монархом), народні (прийняті парламентом або народом на референдумі), договірні.

За терміном дії у часі конституції поділяються на: тимчасові (прийняті на відповідний строк) і постійні.

За формою державного режиму конституції поділяються на: де­мократичні, авторитарні, тоталітарні.

За формою правління конституції поділяються на: республікан­ські і монархічні.

Згідно наведеної класифікації, Конституцію України можна ви­знати як кодифіковану, жорстку, унітарну, народну, постійну, демок­ратичну, республіканську.

Конституція України, як акт найвищої юридичної сили є юри­дичною базою для поточного законодавства і формування правової системи держави. Усе, що суперечить Конституції або не відповідає їй, вважається незаконним. Норми Конституції України є нормами прямої дії. Це стабільний правовий акт тривалої і постійної дії. її охо­рона забезпечується Конституційним Судом України та іншими дер­жавними органами, в межах їх компетенції; 2) конституційні закони — це закони, які вносять зміни чи допов­нення до тексту Конституції або необхідність видання яких пе­редбачено самою Конституцією. Як правило, ці закони конкре­тизують окремі положення Конституції або містять посилання на Конституцію. Вони мають складнішу, ніж звичайні закони, процедуру ухвалення. Процедура прийняття таких законів спеці­ально передбачена Конституцією у розділі XIII "Внесення змін до Конституції України";

3) органічні закони — це закони, на необхідність існування яких прямо вказує Конституція.

4) звичайні (прості, поточні) закони — це всі інші закони, які приймаються на основі та на виконання Конституції і визнача­ють основи правового регулювання суспільних відносин у пев­ній сфері. Вони різноманітні за змістом і приймаються простою більшістю від конституційного складу Верховної Ради України. Як різновид закону, в Україні існують кодифіковані закони, які

приймаються у формі кодексів та Основ законодавства.

Особливе місце у системі національного законодавства України займають чинні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. При цьому, якщо у чинному між­народному договорі України містяться інші правила, ніж ті, що вста­новлені відповідним актом законодавства, та застосовуються правила відповідного міжнародного договору України.

Підзаконні акти — це нормативноправові акти, прийняті уповноваженими на те компетентними правотворчими держав­ними органами на підставі та на виконання законів.

Тобто, приписи підзаконних актів є похідними від законів. Це є загальновизнаним і ні в кого не викликає будьяких сумнівів. І тому всі без винятку підзаконні акти мають меншу юридичну силу, ніж будьякий закон, і не можуть протирічити йому, а також не можуть змінюва­ти або скасовувати норми законів. В іншому разі підзаконні акти ви­знаються недійсними з моменту їх прийняття і підлягають скасуванню.

Існування підзаконних нормативноправових актів у правовій системі обумовлено багаторівневою структурою самих суспільних відносин, які потребують як законодавчого, так і підзаконного норма­тивного регулювання, а також необхідністю оперативного, компетен­тного і професійного вирішення питань у різних сферах життєдіяльно­сті суспільства.

Відповідно до Конституції України повноваження з прийняття підзаконних нормативноправових актів закріплені за Верховною Ра­дою України (ст. 91), Президентом України (ст. 106), Кабінетом Міні­стрів України, міністерствами та іншими органами виконавчої влади (ст. 117), місцевими державними адміністраціями (ст. 118), органами місцевого самоврядування (ст. 144).

Залежно від компетенції правотворчого органу і сфери дії, підзаконні акти поділяються на:

1) загальні, які обов'язкові для виконання на всій території країни.

До них відносяться:

постанови Верховної Ради України;

укази і розпорядження Президента України;

постанови і розпорядження Кабінету Міністрів України;

акти Конституційного Суду України, Верховного Суду України, Генерального прокурора України, вищих судів України;

2) відомчі, які поширюються тільки на організації і осіб даного мі­ністерства, державного комітету, іншого органу центральної ви­конавчої влади зі спеціальним статусом, що видав нормативний акт. До них відносяться:

накази;

вказівки;

інструкції;

положення.

У випадках, передбачених чинним законодавством, коли норма­тивний акт міністерства має міжвідомчий характер, то він є обов'язковим до виконання іншими суб'єктами права;

3) місцеві, які мають чинність на території певної адміністративнотериторіальної одиниці. До них відносяться:

розпорядження голови місцевої державної адміністрації в облас­тях, районах, районах міста Києва;

накази керівників управлінь, відділів, інших структурних під­розділів місцевої державної адміністрації;

рішення сільських, селищних, міських, районних та обласних

рад;

рішення виконавчих комітетів місцевих рад;

розпорядження голови сільської, селищної, міської, районної в місті, районної та обласної ради;

4) локальні, що видаються державними і недержавними підприєм­ствами, установами, організаціями і які поширюються на членів цих організацій. До них відносяться:

накази, розпорядження і інструкції керівника підприємства, установи, організації;

статут, положення, правила внутрішнього трудового розпорядку, які приймаються установчими зборами або трудовим колекти­вом.

Отже, підзаконні нормативноправові акти, як джерела права, включають нормативноправові акти державних органів, нормативноправові акти органів місцевого самоврядування та нормативнокорпоративні акти.

Тема 9. НОРМИ ПРАВА У СИСТЕМІ СОЦІАЛЬНИХ НОРМ
1. Поняття та види соціальних норм
2. Співвідношення норм права і норм моралі
3. Поняття, ознаки та види норм права
4. Структура норми права. Способи викладення правових норм
Тема 10. СИСТЕМА ПРАВА ТА СИСТЕМА ЗАКОНОДАВСТВА
1. Поняття та загальна характеристика системи права
2. Загальна характеристика основних галузей права України
3. Поняття та загальна характеристика системи законодавства
4. Систематизація законодавства
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru