Теорія держави та права - Гіда Є.O. - 1.2.1.3. Громадянське суспільство та правова держава: взаємовплив і взаємодія

Громадянське суспільство - це суспільство з розвиненими економічними, політичними, духовними та іншими відносинами і зв'язками, яке взаємодіє з державою та функціонує на засадах демократії і права. Побудова громадянського суспільства є метою суспільного розвитку, засобом всебічного забезпечення інтересів, прав та свобод людини і громадянина.

Ознаки громадянського суспільства:

- свобода та ініціативність особистості;

- розвиток суспільних відносин відповідно до принципу, за яким людина завжди повинна розглядатися як мета і ніколи як засіб;

- ліквідація відчуженості людини;

- реальне забезпечення рівних можливостей;

- постійний захист прав і свобод людини та громадянина;

- плюралізм усіх форм власності;

- існування в абсолютній більшості так званого середнього прошарку. Відсутність поляризації населення на надзвичайно заможних і дуже бідних;

- плюралізм духовного життя суспільства;

- існування і функціонування розвиненої соціальної структури.

Усі згадані вище ознаки можна узагальнити та звести до трьох найбільш важливих, а саме стверджувати, що громадянське суспільство характеризується: 1) демократичністю; 2) соціальною спрямованістю; 3) урегульованістю правом.

Громадянське суспільство, як історична реальність, зазнало суттєвих внутрішніх змін, трансформацій характеру взаємодії з державою, на основі чого виділено три його часові моделі. Історично перша модель (XVII - перша половина XIX ст.) виникла в окремих країнах Західної Європи і характеризувалась плюралізмом інтересів, саморегульованою ринковою економікою, пріоритетом прав особи над правами групи та держави.

Перехід до другої моделі громадянського суспільства (середина XIX - друга половина XX ст.) починається разом із настанням монополістичного етапу розвитку капіталізму та характеризується процесами самоорганізації найманих робітників і підприємців у громадянському суспільстві, яке постає ареною класової боротьби між ними. Це призвело до перегляду функцій держави та впровадження практики соціального партнерства між антагоністами.

Історично третій період починається з другої половини XX ст. і триває досі. За третьої моделі громадянського суспільства, де разом із свободами постають і соціальна справедливість та солідарність, економічна демократія, виникає соціальне партнерство як система інститутів та механізмів, а також відносин і зв'язків, покликаних підтримувати баланс інтересів роботодавців та найманих працівників і сприяти досягненню ними взаємоприйнятних рішень як між собою, так і з державою заради реалізації власних корпоративних та загальносуспільних цілей1.

Концептуальне вирішення проблеми розуміння сутності громадянського суспільства неможливе без аналізу його структури.

Структура громадянського суспільства - це внутрішня його будова, що відтворює багатогранність і взаємодію складових суспільства, забезпечує його цілісність та динамізм розвитку.

Структуру громадянського суспільства можна подати у вигляді п'яти систем, які відповідають певним сферам його життєдіяльності:

1) соціальна система - соціальна система має чітко виражене структурне оформлення, виступає певною сукупністю об'єктивно сформованих взаємозв'язків між суб'єктами, а саме:

- інститути сім'ї та відносини, що обумовлюють її існування;

- відносини, які відображають соціальну сутність людини (клуби, об'єднання);

- відносини, що виникають між соціальними спільнотами (групами, націями, расами тощо).

2) економічна система - це сукупність економічних інститутів і відносин, у які вступають люди у процесі виробництва, обміну, розподілу та споживання сукупного продукту, реалізації права власності. Економічна система діє за принципами самоорганізації, саморегулювання та самоуправління. Структурними елементами економічної системи є: приватні господарства; акціонерні товариства; кооперативні господарства; фермерські господарства; індивідуальні, приватні підприємства громадян.

3) політична система - з одного боку виступає, в формі механізму узгодження соціальних інтересів у суспільстві, а, з іншого - як найбільш повне вираження загального національного інтересу. Являє собою сукупність цілісних саморегулюючих елементів:

- держава;

- політичні партії;

- суспільно-політичні рухи та відносини, що між ними виникають;

4) духовно-культурна система - це відносини між людьми, їх об'єднаннями, державою та суспільством у цілому стосовно духовно-культурних благ та різного роду матеріалізованих інституцій, через які реалізуються дані відносини, що пов'язані з освітою, наукою, культурою, релігією;

5) інформаційна система - це система, яка складається в результаті спілкування людей та через мас-медіа (підприємства, об'єднання, що здійснюють виробництво та випуск засобів масової інформації)'.

Під поняттям "правова держава" розуміють такий тип держави, діяльність якої підпорядкована праву. Головне призначення правової держави - максимально повно забезпечити юридичними засобами охорону і захист прав і свобод людини та громадянина. Отже, правова держава - така суверенна, політико-територіальна організація влади, яка існує і функціонує в громадянському демократичному суспільстві на підставі соціально справедливого права і в якій на його основі реально забезпечується здійснення прав, свобод, законних інтересів людини і громадянина, окремих груп людей і громадянського суспільства в цілому, де держава і людина несуть взаємну відповідальність згідно з правовим законодавством.

До класичних ознак правової держави відносять:

- верховенство права;

- поділ влади на законодавчу, виконавчу та судову гілки;

- обмеженість державної влади законом;

- правова рівність між громадянином і державою;

- наявність розвиненої системи законодавства і законів, що виражають волю більшості або всього населення країни;

- гарантованість прав, свобод та обов'язків людини і громадянина.

Роль правової держави у розвитку громадянського суспільства:

- служить формою, що організовує громадянське суспільство і створює умови для його розвитку;

- є відносно самостійною щодо громадянського суспільства і здійснює солідарні публічні інтереси усіх членів суспільства;

- встановлює "правила гри", яких повинні дотримуватися громадяни та їх об'єднання, створює сприятливі умови для їх існування і розвитку;

- не втручається в приватну сферу сім'ї, побуту, культури (таке втручання може відбуватися лише з метою забезпечення особистої або громадської безпеки);

- надає необхідний захист громадянському суспільству, яке функціонує в межах її території, у тому, що належить до соціальної безпеки його суб'єктів;

виступає знаряддям соціального компромісу громадянського суспільства, пом'якшує соціальні суперечності між різними соціальними групами;

- юридично забезпечує можливості громадянина бути власником, створювати громадські об'єднання, комерційні корпорації, брати активну участь у політичному житті суспільства;

- має межі регулювання відносин у суспільстві, що визначаються конституцією держави, стандартами в галузі прав і свобод людини, закріпленими в міжнародних актах.

1.2.1.4. Роль міліції України в реалізації функцій держави.
1.2.1.5. Міліція в апараті української держави
ТЕМА 1.2.2. Форма держави
1.2.2.1. Поняття форми держави
1.2.2.2. Форма державного правління
1.2.2.3. Фома державного устрою
1.2.2.4. Форма державного режиму
TEMA 1.2.3. Аспекти співвідношення держави та політичної системи суспільства
1.2.3.1. Політична система суспільства: поняття та функції
1.2.3.2. Характеристика елементів політичної системи суспільства
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru