Поняття і значення школи цивільного права
Напрями наукового юридичного пошуку прийнято виділяти залежно від того, в чому полягає і яким чином обґрунтовується сутність права. Напрями вивчення цивілістики за цим критерієм прийнято називати школами цивільного (приватного) права.
Термін "наукова школа" нерідко використовують з прив'язкою до певного регіону. У цьому розумінні зазвичай виділяють київську, харківську, львівську та інші цивілістичні школи. В такому випадку швидше йдеться про сукупність наукових шкіл певного регіону, а не про певну, конкретну юридичну школу. Поділ наукових шкіл за регіональною ознакою не відповідає вимогам вирізняльного критерію наукової школи. Школа не може бути "харківською", чи "київською", оскільки "... школи створюють вчені, а не регіони чи вузи. У науці школа - це коли є сукупність ідей, автор і провайдер цих ідей і люди, які їх поділяють і прагнуть розвивати".
В українській науці цивільного права значення наукових шкіл полягає в тому, що вони засновані на вітчизняній цивілістичній доктрині, законодавстві, судовій, іншій правозастосовчій практиці, що загалом реально впливає на концептуальні засади цивілістики в Україні.
Основні школи цивільного права
В теорії права не існує єдиної точки зору щодо розуміння права, його соціальної сутності, що зумовлено різними чинниками (методологічними, культурологічними, історичними тощо).
У літературі всі підходи до розуміння права прийнято поділяти на групи. Найбільш поширеним є поділ праворозуміння на вузьке та широке.
Представники вузького розуміння права (моністи, легісти) вважають право системою правил поведінки, тоді як прихильники широкого розуміння права (плюралісти, юридисти) - як щось відмінне від правил поведінки, наприклад, свободу особистості, емоції суб'єкта тощо.
Зміст вузького розуміння права полягає в тому, що право - це сукупність правил, які регулюють суспільні відносини. Однак це не просто правила - це юридично оформлені, тобто прийняті або санкціоновані державою правила. Тому право складається з норм поведінки, порушення яких впорядковано карається санкціями, що накладаються суспільством через впорядковані процедури.
Зміст широкого розуміння права грунтується на тезі, що право - це щось інше ніж юридична норма, правило поведінки. Залежно від напряму у межах широкого розуміння права правом можуть виступати психологічна реакція, реальні суспільні відносини, суб'єктивне право тощо. Прихильники такого підходу до права розмежовують закон і право як правило, останнє збігається з іншими суспільними інститутами (наприклад, правосвідомість, правовідносини тощо).
До основних теорій, які ґрунтуються на вузькому розумінні права, зазвичай відносять: історичну школу права, юридичний позитивізм, "чисту" теорію права Г. Кельзена, нормативне розуміння права.
Широкий (плюралістичний) підхід до розуміння права охоплює соціологічні, природно-правові, психологічні та інтегративні школи (концепції, теорії) права.
Значною мірою схожа класифікація застосовується в науці цивільного права.
До основних юридичних шкіл цивільного права може бути віднесено концепції юридичного позитивізму (нормативізму), історичну школу, природного права, психологічну, соціологічну і цивілізацій ну (культурологічну) школи права.
Розвиток вітчизняної цивілістики завжди відбувався у руслі світових тенденцій цивільного права, які розрізнялися залежно від особливостей відповідного історичного періоду розвитку юридичної науки.
Характерною особливістю цих тенденцій у XIX ст. - на початку XX ст. була боротьба двох наукових шкіл в юриспруденції - школи природного права та історичної школи права.
Школа природного права
Історична школа права
Психологічна школа права
Школа позитивного права
Школа соціологічного права
Цивілізаційна (культурологічна) школа права
Тенденції розвитку української цивілістичної науки
10. Цивілістична наука в київському національному університеті імені Тараса Шевченка
Цивілістична школа в Імператорському університеті св. Володимира