Облік у зарубіжних країнах - Воронко Р.М. - 1.2.1. Сутність стандартизації обліку і фактори, що її визначають

1.2.1. Сутність стандартизації обліку і фактори, що її визначають

Надання корисної інформації різним категоріям користувачів для прийняття ними виважених економічних рішень є основним призначенням облікової системи. Надається така інформація всім зацікавленим сторонам шляхом складання фінансової звітності. Фінансову звітність, яки відповідає стандартам, називають достовірною та надійною і саме достовірність інформації є найважливішим елементом у системі прийняття управлінських рішень. Завдяки такій звітності можливе інформаційне взаєморозуміння у бізнесі, довіра з боку інвесторів.

Достовірність та надійність інформації може бути підтверджена в процесі перевірки фінансової звітності незалежним експертом (аудитором) згідно з певними правилами, які визначаються стандартами аудиту. Таким чином, облікові та аудиторські стандарти взаємопов'язані між собою. Перші з них визначають, яка інформація є корисною, другі - надійною і достовірною.

У перекладі з англійської мови слово "стандарт" означає норму, зразок.

Під стандартами бухгалтерського обліку розуміють вимоги до правил та методів ведення обліку, які знаходять відображення у фінансових звітах і стосуються нарахування амортизації, оцінки запасів, визнання та відображення в обліку активів, зобов'язань, капіталу, доходів і витрат, структури та порядку розкриття інформації у фінансовій звітності тощо. Стандарти в основному стосуються фінансового обліку та звітності.

Згідно з визначенням Американського інституту дипломованих незалежних бухгалтерів "загальноприйняті принципи обліку є для конкретного періоду часу консенсусом, у відповідності з яким економічні ресурси і зобов'язання відображаються в обліку як активи і зобов'язання. Вони регламентують, які зміни в активах і зобов'язаннях повинні бути записані; коли повинні бути зареєстровані ці зміни; як повинні бути виміряні ці активи, зобов'язання і зміни в них; яка інформація повинна бути опублікована і як; які документи фінансової звітності повинні бути складені. Ці принципи повинні бути загально признаними і мати значне законодавче забезпечення". Іншими словами, стандарти є нормативними документами, які визначають правила та процедури ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності.

Для фінансового обліку визначаються принципи і правила, з використанням яких повинна бути підготовлена фінансова звітність, а також форми і показники, які розраховуються на основі встановлених параметрів. Хоч ці стандарти в різних країнах називаються по-різному, їх призначення приблизно однакове. Наприклад, в США і Японії існує система загальноприйнятих принципів бухгалтерського обліку. У Великобританії ці стандарти називаються документами про стандартні принципи обліку, у Франції - нормами, у Росії - положеннями.

У США, згідно з визнанням самих бухгалтерів, відсутня чітка уява про значне законодавче забезпечення обліку і звітності. Принципи розробляються виходячи з існуючого досвіду, розумних доказів, традицій, широти їх розповсюдження, потреб практики. Стандарти в США та інших країнах британо-американської облікової моделі носять рекомендаційний характер.

У країнах континентальної облікової моделі стандарти розробляються переважно законодавчими органами під впливом професійних організацій та носять нормативний характер.

Розробка і вдосконалення стандартів є важливим елементом системи обліку і звітності, тому що:

- по-перше, вони забезпечують співставимість бухгалтерської документації як між різними підприємствами, так і за окремі звітні періоди;

- по-друге, є умовою доступності звітної інформації для різних її користувачів.

Можна виділити наступні рівні стандартизації бухгалтерського обліку: рівень підприємства, національний, регіональний та міжнародний.

Національні та міжнародні стандарти тісно пов'язані між собою. Проте національні стандарти є первинними, оскільки при розробці міжнародних стандартів аналізуються національні традиції і практика ведення того чи іншого об'єкта обліку в різних країнах і з врахуванням цього розробляються міжнародні стандарти.

У 60-ті pp. XX ст. в зарубіжній економічній літературі зустрічається багато критичного матеріалу відносно неспівставимості показників бухгалтерського обліку і фінансової звітності в різних країнах світу. У зв'язку з цим була визнана необхідність здійснення стандартизації у сфері бухгалтерського обліку і фінансової звітності.

Провідними країнами у сфері розробки стандартів обліку є США та Великобританія, що визначається їх роллю на міжнародному фінансовому ринку.

Запровадження стандартів і забезпечення їх практичного використання в кожній країні залежить від механізму введення стандартів в дію та від обсягу повноважень і ресурсів організацій, які займаються цими питаннями.

У 1970 р. професіонали-бухгалтери США організували комітет, що займався стандартизацією бухгалтерського обліку. У сімдесяті роки в США була створена для цієї мети спеціальна комісія, яка проіснувала до 1990 р. Ця комісія розробила з допомогою професіоналів-бухгалтерів 25 стандартів бухгалтерського обліку.

1 серпня 1990 р. в США Радою зі стандартів фінансової звітності була запроваджена нова система обліку. Ця Рада мала два філіали. Перший - комісія зі звітів і стандартів (ASB), другий - комісія з контролю за роботою компаній (Revuw Panel). Якщо комісія зі звітів і стандартів могла розробляти стандарти з бухгалтерського обліку без будь-якого затвердження, то комісія з контролю за роботою компаній за необхідності могла заставити компанію дотримуватись стандартів бухгалтерського обліку. В окремих випадках для перевірки дотримання компаніями стандартів обліку запрошувалися аудитори.

На даний час розробкою стандартів у США займаються різні організації. В їх число входять: Американський інститут дипломованих незалежних бухгалтерів (Американський інститут присяжних бухгалтерів), Рада зі стандартів фінансової звітності, Державний комітет з розробки стандартів обліку, Комісія з цінних паперів та бірж, Американська бухгалтерська асоціація, Інститут фінансових директорів, Національна асоціація бухгалтерів та ін. Найбільш впливовою серед них є Рада зі стандартів фінансової звітності, яка публікує стандарти фінансового обліку та інструкції з їх застосування. Розробка принципів фінансового обліку відбувається під впливом інших професійних, урядових організацій, наукових і практичних працівників, зовнішніх користувачів фінансової звітності, профспілкових органів (рис. 1.1).

Питаннями розробки та публікації стандартів обліку і аудиту у Великобританії займається Консультаційний комітет бухгалтерських організацій, який має у своєму розпорядженні Раду зі стандартів бухгалтерського обліку (раніше - Комітет з бухгалтерських стандартів), основним завданням якого є підготовка документів про стандартні принципи обліку та Комітет з аудиту, що займається розробкою стандартів аудиту.

Якщо проаналізувати систему стандартів обліку у Великобританії, то вони визначаються законами про компанії 1948,1967, 1976, 1980, 1981, 1985, 1989 рр. В останньому із них з'явилася вимога про зазначення в примітках до фінансової звітності великих компаній, чи була вона підготовлена з дотриманням відповідних стандартів бухгалтерського обліку зі з'ясуванням випадків і причин суттєвого відхилення від стандартів.

У зв'язку з тим, що Комітет з бухгалтерських стандартів не міг оперативно реагувати на виникаючі проблеми, оскільки його члени працювали не на постійній основі, то в серпні 1990 р. його було ліквідовано і замість нього створено Раду зі стандартів бухгалтерського обліку, яка входить до складу цілої структури,

Вплив користувачів фінансової звітності на процес розробки стандартів бухгалтерського обліку

Рис. 1.1. Вплив користувачів фінансової звітності на процес розробки стандартів бухгалтерського обліку

що займається у Великобританії розробкою стандартів обліку. Рада зі стандартів бухгалтерського обліку працює під наглядом Ради з фінансової звітності, яка забезпечує її фінансування, визначає політику і пріоритети діяльності щодо розробки нових стандартів та здійснює загальний нагляд за процесом розробки стандартів.

Національні стандарти обліку і звітності у Великобританії мають загальну назву "Документи про стандарти і принципи обліку".

У Франції за розробку теоретичних і практичних бухгалтерських проблем відповідальна Національна рада з бухгалтерського обліку, яка розробляє і переглядає загальний і спеціальні плани рахунків, інформує про інші облікові правила. Інша впливова Організація експертів бухгалтерського обліку і кваліфікованих бухгалтерів при Міністерстві юстиції публікує рекомендації з обліку і порядку складання звітності, розробляє стандарти та інструкції по їх застосуванню.

Розробка і запровадження стандартів обліку в Японії відбувається під значним впливом держави. У той же час, цей процес має багато спільного з порядком ведення обліку і складання звітності у США. Правила ведення обліку і складання звітності в Японії визначають: - Рада з питань бухгалтерського обліку при Міністерстві фінансів Японії, - Бюро з цінних паперів Міністерства фінансів Японії, - Міністерство юстиції Японії, - Інститут сертифікованих громадських бухгалтерів Японії.

Докорінні зміни у системі бухгалтерського обліку з урахуванням міжнародних принципів та стандартів відбулися в Україні у зв'язку з переходом її до ринкової економіки. 28 жовтня 1998 р. було прийнято постанову Кабінету Міністрів України № 1706, якою затверджено програму реформування системи бухгалтерського обліку із застосуванням міжнародних стандартів. При Міністерстві фінансів створено Методологічну раду з питань бухгалтерського обліку, в яку увійшли провідні фахівці даної сфери, наукові працівники, представники урядових структур і саморегульованих організацій (бухгалтерів і аудиторів). Основне призначення цієї ради полягає у розробці і забезпеченні практичного використання національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку з метою усунення відмінностей в підходах до змісту фінансових звітів, які значно ускладнюють інформацію і прийняття рішень в умовах розвитку міжнародної торгівлі, транснаціональних корпорацій, глобалізації фінансових ринків. Запроваджені П(С)БО регламентують внутрішні нормативи ведення обліку і складання звітності та відповідають вимогам, які ставляться міжнародними стандартами бухгалтерського обліку, тобто це робить зрозумілою фінансову звітність для іноземних партнерів (інвесторів).

Прикладом стандартизації обліку на регіональному рівні є Європейське Економічне Співробітництво (ЄЄС), пізніше Європейський Союз (ЄС). З метою визначення єдиних підходів до публікації фінансової інформації про компанії і до ведення бухгалтерського обліку та складання звітності в рамках ЄС було видано одинадцять директив, обов'язкових для всіх країн-учасниць.

Стандартизацією обліку і звітності на міжнародному рівні займається декілька організацій, найбільш впливовими серед яких є: Комітет з міжнародних стандартів бухгалтерського обліку (у 2001 р. перейменований у Раду з міжнародних стандартів бухгалтерського обліку - РМСБО), Міжнародна федерація бухгалтерів, Федерація європейських бухгалтерів, Організація економічного співробітництва і розвитку, Міжурядова робоча група експертів з міжнародних стандартів обліку та звітності Центру транснаціональних корпорацій ООН.

Діяльність Міжурядової робочої групи експертів з міжнародних стандартів обліку та звітності Центру транснаціональних корпорацій ООН, яка створена у 1982 р., спрямована на вивчення питань обліку і звітності міжнаціональних корпорацій з розробкою в іди звідних рекомендацій для їх гармонізації, сприяння запровадженню міжнародних стандартів у світовому масштабі.

Таким чином, система ведення обліку і звітності різних країн регулюється шляхом використання стандартів або нормативних актів, що їх визначають. Використання при розробці стандартів загальноприйнятих методологічних принципів зумовили приблизно однакову їх структуру в різних країнах світу. При цьому структура стандарту передбачає такі компоненти:

- мета - коротко викладаються облікові проблеми та розкривається мета видання стандарту;

- сфера застосування - визначаються межі використання стандарту та зазначаються умови, за яких він не застосовується. Тут може бути зазначена також інформація про припинення дії раніше діючих стандартів у зв'язку з виходом нових;

- визначення - наводяться тлумачення основних термінів, які зустрічаються у тексті стандарту;

- опис сутності - є найбільшою частиною, яка найчастіше подається декількома розділами, де викладаються основні принципи вирішення проблем;

- розкриття інформації - є обов'язковою частиною, де наводиться інформація, яка повинна бути обов'язково розкрита в обліковій політиці, у фінансовій звітності та примітках до неї;

дата набрання чинності - зазначається дата введення стандарту в дію;

- додатки - є не обов'язковою частиною. У додатках наводяться детальні пояснення до окремих пунктів стандарту.

Розробка і запровадження стандартів бухгалтерського обліку відбувається під впливом наступних факторів:

- ступеня розвитку економіки країни;

- складності ділових стосунків;

- політичної природи країни (тобто контролюється економіка централізовано або є відкритою для сил вільного ринку); - ступеня юридичного захисту компаній (підприємств); - законодавчої і податкової системи; - форм власності,

1.2.2. Етапи розробки міжнародних стандартів фінансової звітності та їх види
1.2.3. Концептуальна основа складання та подання фінансових звітів
1.2.4. Сфера І проблеми застосування міжнародних стандартів фінансової звітності
1.3. Технологія облікового процесу в зарубіжних країнах
1.3.1. Облік у системі управління та користувачі облікової інформації
1.3.2. Порівняльна характеристика фінансового І управлінського обліку
1.3.3. Порядок реєстрації та обробки облікової інформації
1.3.4. Систематизація облікової інформації та завершення облікового циклу
1.3.5. Класифікація і план рахунків бухгалтерського обліку
РОЗДІЛ ІІ. ФІНАНСОВА ЗВІТНІСТЬ, ЇЇ ЗМІСТ ТА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru