Окреме місце у МСС займають знаки, навіть цілі знакові
системи.
Знак являє собою матеріально-ідеальну сутність, за допомогою якої пізнається щось нове, що лежить за межами його зовнішньої форми.
Знакова система розглядається як сукупність умовних знаків і правил їх взаємозв'язку у визначеній сфері людської діяльності. Наукою, що займається знаковими властивостями і знаковими системами є семіотика, заснована Чарльзом Сендерсом Пірсом (1839-1914). На думку вченого "знак це деяке А, що позначає деякий факт чи об'єкт В, для деякої інтерпретуючої думки С".
За оцінками американських психологів існує близько 700 тисяч знаків. Для порівняння - повний англійський словник нараховує не більше 600 тисяч слів.
Людина живе у двох світах - світі речей і світі знаків, і увесь світ знаків - перша мішень для маніпуляції (рис. 19.1). Підготовка ж до маніпуляції полягає у тому, щоб створити нові ідеї, бажання, цілі, а не лише зруйнувати певні уявлення й ідеї. Головне завдання - викликати плутанину у думках, зробити їх нелогічними, незв'язаними, приму-
сиги людину піддати сумніву стійкі життєві істини. А це й робить людину беззахисною перед маніпуляцією.
Знакові відносини включають себе:
o річ, що виступає у якості знаку;
o вказівки на дещо інше;
o інтерпретацію (тлумачення).
За Ч. С. Пірсом існують такі види знаків:
♦ А подібне до В: іконічні знаки (географічні карти, схеми, креслення);
♦ А подібне (суміжно) до В: індекси (слід від ступні, скло з отвором від пулі, вказівки пальцем на щось, знаки дорожнього руху);
♦ А умовно подібне до В: символи (слова, речення, математичні знаки).
Розрізняють наступні види знакових систем:
1.1. Первинні - утворені предметами, явищами, властивостями оточуючої дійсності.
1.2. Вторинні - відображення зовнішньої дійсності за допомогою людської свідомості.
2. Штучні / природні.
3.1. Детерміновані - елементи взаємодіють суворо визначеним і однозначним чином.
3.2. Ймовірнісні - нежорсткий порядок слідування елементів.
4.1. Одновимірні - складені однорідними елементами.
4.2. Багатовимірні - складені неоднорідними елементами.
5.1. Динамічні - рухомі.
5.2. Статичні - нерухомі.
Існують п'ять основних варіантів знакових систем:
0-й рівень: Структурна - знакова система, що відпочатку притаманна будь-якій матерії. Передає через структуру об'єкта інформацію про її властивості. Безумовна.
1-й рівень: Сенсорна - знакова система, що відпочатку притаманна "живій" матерії. Тактильне, хімічне, радіаційне, гравітаційне сприйняття. Однозначна система оцінки (температура води вища за 20°С прийнятна, виза за 45°С - небезпечна для життя), адекватне сприйняття подразників, зав'язка на безумовні рефлекси (розвинута починаючи з одноклітинних).
2-й рівень: Мімічна - знакова система, що відпочатку притаманна для внутрішньогрупового спілкування, дозволяє адекватну передачу інформації. У неї входять: міміка, жести, різні види спеціалізованої сигналізації (запах, електро- і т.д.), прийняті всередині даної групи. Доволі однозначна.
3-й рівень: Вербальна - знакова система, що оперує абстрактними поняттями (слова, цифри, що вказують на інформаційний об'єкт, але не зображують його). Вона надмірна, побудована на системі покажчиків, причому кожен покажчик будується структурно (мови, математика).
4-й рівень: Етична - знакова система, що є похідною по відношенню до перших чотирьох знакових систем. Дозволяє передавати інформацію про "емоційне", "образне" забарвлення події. Наявність (розвинутість) її характерно як прояв вищої нервової діяльності. Дана знакова систем оперує образними поняттями - моделями реальних об'єктів. Кожна модель неоднозначна, є наближенням до реального об'єкту із заданою точністю, несе у собі інформацію про структуру об'єкту, про семантику його відносин з інформаційним середовищем. Інформаційним носієм для неї є нижчі рівні (що характерно і для всіх рівнів знакових систем - всі вони можуть користуватися іншими рівнями).
Ієрархія знакових систем базується на двох принципах поділу: тип знакової системи та її базисний знак. Вона має вигляд, наведений на рисунку 19.2.
Розглянемо основні складові знакових систем.
1. Тиша (техніка мовчання).
Мовчання також є інформацією. На міркування, свідомість і підсвідомість людини впливають чергування звуку і тиші із певним ритмом, інтенсивністю (як у Ф. Ніцше "великі події відбуваються у тиші"). Техніка мовчання є "тихою", більш-менш підсвідомою комунікацією серед посвячених за допомогою умовчування.
2. Мова слів.
Мова - вторинна природна імовірнісна багатомірна динамічна знакова система.
"Ми - раби слів", - сказав К. Маркс, а потім це буквально повторив Ф. Ніцше. Цей висновок доведений безліччю досліджень, як теорема.
Первинною функцією слова на зорі людства було навіювання, підпорядкування не через розум, а через почуття (пісні, казки). Ця гіпотеза, виказана Борисом Федоровичем Поршневим (1905-1972), знаходить усе більше підтверджень. Наприклад, у людини горе, життєвий безлад, вона шукає поради в інших людей, які зовсім не знають її проблем, але можуть утішити словами-навіюваннями: "не сумуй", "візьми себе в руки", "усе владнається" і т. ін. Ці слова мають цілющу дію. Саме слова, а не зміст. Сугестивність за допомогою слова плюс глибинна властивість психіки, що виникли набагато раніше, ніж здатність до аналітичного мислення. Це також прослідковується у процесі розвитку дитини, коли головною лінією поведінки дитини є: "Мама не веліла".
"Мова є будинок буття. У житлі мови живе людина...", - писав німецький філософ Мартін Хайдеггер (1889-1976) у "Листі про гуманізм". У новий час, у новому суспільстві Заходу природна мова стала замінюватися штучною, спеціально створеною. Слова стали раціональними, втратили вікові корені, перетворилися в безособовий, бездуховний інструмент. Як-то:
Біржовий ділок -" Брокер
Найманий убивця -" Кіллер Керівник -" Лідер
Часто вживане слово гуманізм може також означати частку, конкретне уявлення про людину, із придушенням і навіть знищенням усіх тих, хто не вписується в цю теорію, - на ідеях Освіти знищували індіанців; ще один яскравий приклад - работоргівля: за 1701-1810 рр. в Америку було продано 6,2 млн. африканців, а в трюмах кораблів загинуло в 10 разів більше. Але в 1811-1870 рр. вся освічена Європа проклинала Росію за порушення прав людини - кріпосне право, а паралельно "гуманні" європейці завезли в Америку і продали ще 1,9 млн. африканців, хоча російські військові моряки декого з работорговців устигли впіймати і повісити за це.
Ще одним прикладом використання мови слів є роман-антиутопія "1984" Джорджа Оруелла - фантастичний опис тоталітарного режиму, головним засобом придушення в якому був "новомов" - спеціально винайдена мова, що змінює зміст знайомих слів. Як засвідчує історія, 1985 р. став для СРСР роком упровадження "новомови".
У цьому ракурсі варто зупинитись на питанні властивостей мовного знаку. Так, він має відносно умовний зв 'язок з реальними речами і з властивостями цих речей. Звуковий бік знаку відносно умовно пов'язаний із змістовним. Здатний вступати в лінійні відносини у складі складнішого знаку, а також у лінійні, просторові і часові відносини у складі мовного ланцюга. Пов'язаний з іншими знаками відносинами одночасності у свідомості носія мови. Володіє стійкістю у силу традиції, що необхідна суспільству. Змінний у часі в силу зміни умов його застосування. Звуковий та змістовний бік мови у їх зміні відносний - у межах закономірності мовної системи - незалежні один від одного. Один знак мови обов'язково пов'язаний чи співвідносний з іншими знаками. Знакова система мови зрощена з системою свідомості із через неї пов'язана і співвіднесена з системою соціального життя людей.
Функціями мовних знаків є: розпізнавальна, конструктивна та класифікуюча. По відношенню до об'єктів та елементів свідомості: номінативна (назва об'єкту), дейктивна (вказання на об'єкт), експресивна (вираз стану свідомості), сигніфікативна (позначення поняття), моделююча (створення знакового аналогу ситуації), прагматична (вплив на людину).
3. Мова чисел.
Числі має багато значень, що укорінено у багатьох культурах світу. Число, як слово, споконвічно пов'язане з річчю. Піфагорійці вважали, що речі "наслідують числа". Нікола Кузанський казав: "Там, де мова математики зазнає невдачі, людський дух вже нічого не зможе зрозуміти і пізнати". Через число тільки і може бути зрозумілий світ. Сила переконання чисел величезна!
Мова чисел здається максимально безпристрасною, відтак не може брехати. Сила переконання чисел велика, вона дає свободу тим, хто володіє числами, і робить дуже залежними тих, хто їх "споживає". Такий стан справ означає заміну якостей (цінностей) їх кількісним сурогатом (ціною), що зніме проблему вибору, а займе її проблемою підрахунку, що становить сенс тоталітарної влади технократії.
Крім того, число має властивість застрягати в мозку, особливо, якщо пов'язане математичною формулою чи рівнянням (здоровий глузд при цьому безсилий).
4. Феромони - "раціон запахів".
Ідея використання запахів як засобу обміну інформацією була "запозичена" у комах (запах як головний інформаційний канал про її стан).
Знакова система запахів, значення якого часто скривається поза свідомістю, спричиняє значний вплив на поведінку (наприклад, парфуми, що містять інформацію про найтонші людські відносини).
Слова про запахи діють на особливу психічну сферу - уяву, і під впливом слів людина начебто відчуває той чи інший запах. Сигнал запахів - "запах крові", "запахло смаженим" - потенційно небезпечна, неприкрита ділянка фронту нашої оборони проти МСС
Сьогодні багато торгових домів, ресторанів, готелів, замовляють "власні запахи". Вони використовуються для укріплення культури суспільства (особливо в країнах Азії). А також у різного роду господарствах (антизвуки, феромонні приманки для боротьби із різними паразитами).
5. Мова зорових образів.
Ще у понад 100 років тому Ле Бон визначив: "Натовп думає образами, і образ, що викликаний в її уяві, у свою чергу викликає інші, що не мають жодного логічного зв'язку з першим... Натовп, зо здатний думати лише образами, сприйнятливий лише до образів. Лише образи можуть захопити її чи зародити у ній жах і стати рушіями її вчинків".
Природа маніпуляції полягає у наявності подвійного впливу - поряд із повідомленням, що відкрито посилається, маніпулятор посилає адресату "закодований" сигнал, сподіваючись на те, що цей сигнал пробудить у свідомості адресата ті образи, які потрібні маніпулятору. Цей прихований вплив спирається на "неявне знання", яким володіє адресат, на його здатність створювати у своїй свідомості образи, що впливають на його почуття, думки і поведінку.
Мистецтво маніпуляції полягає у тому, щоб пустити процес уяви потрібним руслом, але так, що людина не помітила прихованого впливу.
Особливе місце займають зорові образи і ейдосферне сприйняття, що засвідчують владні технології нашого тисячоліття. У поєднанні з текстом і числами зорові образи дають багатократний кооперативний ефект, адже поєднуються два різних типи сприйняття, що входять у резонанс і взаємно "розхитують" одне одного (семантичне, "переконання", і естетичне, "захоплення"). Прикладом цього також є театр (в одному повідомленні поєднані різні типи знаків - текст, звук, голоси, світло, пластика рухів, - а це тривалий час підтримує інтерес і увагу людини).
6. Демократія шуму.
Технологія, яка використовується для унеможливленім зародження власних груп еліти (інтелігенції) у масі керованих, - для цього її повністю залишають без тиші. Адже еліта дуже цінує тишу та, звичайно, має економічні можливості організувати власне життя поза "демократією шуму". Створюється таке звукове (і шумове) оформлення оточуючого простору, що середня людина практично не має достатніх проміжків тиші, щоб зосередитися і додумати до кінця зв'язану думку. Це - важлива умова її беззахисності проти маніпуляції свідомістю.
7. Акусфера (світ звукових форм).
Акустична сфера - це світ звукових форм. Впливає не на розум, а на почуття. Сприйняття слова дуже залежить від того, яким голосом воно вимовлене (командним, ласкавим, примхливим): "Мова є цвітіння уст".
М. Хайдеггер підкреслював: "Щоб розкрилося буття у свій своїй таємничій явленності, той, хто слухає, повинен вільно віддати себе владі її чутного образу".
За допомогою цих знаків можна зруйнувати психологічні захисти, відключити здоровий глузд і підготувати свідомість людини до маніпуляції.
19.6. Правила поведінки, що зменшують вразливість до МСС
Розділ 20. Психологія реклами
20.1. Сенсорно-психологічні інтекції (прагнення)
20.2. Психологія суб'єктивної семантики
20.3. Сугестивний вплив на людину
Розділ 21. Синергійні концепції в психології управління
21.1. Синергійні концепції цілісності
21.2. Управління на основі "слабких сигналів"
Розділ 22. Теорія особистості та міжособистісна сумісність