Історія релігії в Україні - Колодний А. М. - Заснування київської митрополії. Перші київські митрополити

На те, яким саме було влаштування церкви після запровадження християнства в Київській Русі, є досить багато різних наукових поглядів. Це зумовлено тим, що до цього часу немає сталого погляду на сам процес запровадження християнства. Є немало прибічників думки (М.Ю.Брайчевський, Б.О.Рибаков), що в часи перших київських князів Аскольда й Діра із Візантії було прислано митрополита, і вже тоді Київська церква стала митрополією в складі Константинопольської патріархії. Прибічники цього погляду апелюють до слів патріарха Фотія, що і руси змінили свою "нечестиву" віру і прийняли єпископа. Про це пише й Костянтин Багрянородний у біографії свого діда, засновника Македонської династії Василія Македонянина. Наші пізніші літописи коротко згадують про призначення Фотієм митрополита Михайла чи Леона, хоча більш давні списки літописів про це нічого не кажуть. Оскільки в повідомленнях Фотія й Костянтина Багрянородного нема ніяких географічних вказівок, то деякі дослідники, наприклад, М.Чубатий, відносять ці відомості до Тмутараканської Русі, де, мовляв, і було засновано митрополію. Найбільш об'єктивною можна визнати думку, що ці документи відбивають поступовий процес залучення до християнства східних слов'ян, а призначення митрополита або іншого духовного пастиря якщо й було як одиничний факт, то не дістало необхідного, як годиться в таких випадках, оформлення. Сьогодні немає достатніх підстав стверджувати, що саме з того часу існувала на Русі митрополича кафедра.

Прибічники поширенішого серед сучасних дослідників погляду про запровадження на Русі візантійського варіанту християнства наштовхуються на великі труднощі, оскільки не мають ніяких свідчень про створення після охрещення церковної організації. Перша згадка про митрополита в "Повісті врем'яних літ" з'являється в 1039 р., а всі спроби відтворити хоч яку-небудь ієрархічну систему до вказаного року будуються на дуже хитких підвалинах.

Літописець не повідомляє, що в хрещенні Русі брали участь візантійські священики. Володимир взяв із захопленого Корсуня "царицю, і Настаса, і попів корсунських". Першу, побудовану Володимиром, церкву святої Богородиці (Десятинну) він "доручив Настасу Корсунцю, і поставив попів корсунських служити в ній". У "Повісті" записані і такі слова Володимира; "Оце даю церкві оцій святої Богородиці від себе і від моїх городів десяту частину"...І дав десятину Анастасові Корсунцю" .

Літописець однозначно пише, що на чолі церкви на Русі після охрещення стояв піп Анастас, а хрещення киян здійснювали просто попи, не вказуючи при цьому їхнього звання. І він каже правду, оскільки жоден церковний ієрарх не міг би здійснити такого, м'яко кажучи, дивовижного акту: хрестити людей у водах Дніпра. Таке порушення канонів не могло статися, коли б Русь охрещувалася під прихильною опікою чи візантійського патріарха, чи папи римського. Це могло відбутися лише в тому разі, якщо Русь хрестилася самочинно, прагнучи продовжити початий західними слов'янами процес створення слов'янського варіанту християнства, який звертався до істин початкового християнства.

Треба відрізняти корсунське духовенство, котре було поставлено Володимиром на чолі новоствореної церкви, від візантійського. Воно могло діяти і діяло в своїх інтересах. Як інакше пояснити те, що на чолі церкви ставиться людина, котра зрадила інтереси Візантійської держави. Адже саме Анастас допоміг Володимиру захопити Корсунь, коли послав стрілу з вказівкою на підземні водопроводи, які забезпечували місто водою. Захоплення Володимиром Корсуня змусило візантійського імператора піти на велику поступку: дати згоду на шлюб своєї порфірородної сестри з варварським, на їхню думку, правителем ворожої держави. Навряд чи Візантії сподобалося б піднесення в новоствореній церкві власного зрадника — попа Анастаса. Однак Володимир був людиною рішучою, сміливою й далекою від церковно-богословських проблем. Його не збентежили ні моральні якості, ні сан голови власної церкви. Володимир створював незалежну церкву, з якою мусили рахуватися інші держави.

У деяких "Житіях" Володимира Анастаса називають ієреєм і навіть єпископом. Найдавніші списки літопису зовсім не вказують на його сан, а звуть просто попом, хоча літописець як церковна людина мав би знати, що треба було б мати Анастасу сан не менший, ніж єпископа. Згідно з християнськими канонами самостійну церковну область, єпархію або землю (архієпископію, митрополію, патріархію) мав очолювати церковник у сані архиєрея — єпископ, митрополит або патріарх.

Корсунське духовенство стояло на чолі новоствореної церкви. Воно й написало численні житія Володимира, в яких центральне місце посідають події в Корсуні. Тому найбільш яскравою деталлю літописної розповіді також є цей похід. Можливо, саме корсунське духовенство трохи підправило реальні події, коли перенесло хрещення Володимира із Василева або Києва до Корсуня. А літописець, йдучи за правдою, записав після розповіді про корсунський похід і охрещення там Володимира, що, за деякими даними, він охрестився в Києві або у Василеві.

Однак Володимир взяв на себе непосильну роботу. Він не знав усієї складної й заплутаної системи церковних взаємовідносин. І коли новостворена церква спробувала утвердити себе, то справи її пішли дуже погано. Жодна з існуючих церков не могла 'її визнати. Завдання виявилося невиконаним, і вже син Володимира Ярослав Мудрий зрозумів це. Розпочинаються складні переговори про створення церковної ієрархії. Візантія не погодилася на те, щоб дати русьській церкві автокефалію, але згодом погоджується послати митрополита.

Перша спроба запровадити митрополію на Русі належить Ярославу Володимировичу. Попередньо київський князь за допомогою влаштування династичних шлюбів майже зі всіма дворами європейських країн, в тому числі й з Візантією, зумів заручитися повною дипломатичною підтримкою. Йдучи на поступки Візантії, він збудував нову резиденцію — храм святої Софії. Було вжито також інших видів тиску на Константинопольського патріарха. Внаслідок цього в 1039 році Візантія надсилає до Києва свого першого митрополита Феопемпта. Найбільш давні списки літопису (Новгородський перший та Лаврентієвський) повідомляють, що Ярослав запровадив митрополію, і першим митрополитом називають саме Феопемпта.

Діяльність Феопемпта як митрополита розпочалася з освячення Десятинної церкви. Повідомлення літопису про цей факт неодмінно викликає подив вчених. Навіщо освячувати церкву, вже освячену в 996 році, в якій більше сорока років відправляли богослужіння? Такі дії суперечать церковним правилам. Все стає зрозумілим, коли врахувати те, що Константинопольський патріарх не визнав самочинного охрещення і, можливо, за порушення церковних правил наклав анафему на Анастаса Корсунянина, котрий, за літописом, був главою Десятинної церкви, а отже, очолював новостворену церкву. А тому, за церковними правилами, освячення Десятинної церкви Анастасом було недійсним. Вірогідно, що Феопемпт ще цілим рядом інших актів спробував принизити запроваджену Володимиром церкву, ображав патріотичні почуття народу. У 1042 році він змушений втекти до Константинополя, а між Київською Руссю та Візантією спалахує війна.

Київський митрополит русич Іларіон. Патріотизм Київського християнства
Ієрархічне оформлення Києво-руської церкви
Система матеріального забезпечення церкви. Церковне судочинство
Формування й розвиток інтелектуальної і філософської думки
Пріоритет внутрішнього світу особи, потяг до проблем духовного
Розділ II. СЕРЕДНЬОВІЧНЕ ХРИСТИЯНСТВО
1. ПРАВОСЛАВ'Я ЧАСІВ ПОЛЬСЬКО-ЛИТОВСЬКОГО ПАНУВАННЯ
Православ'я в Галицько-Волинському князівстві
Початок католицького наступу на українське православ'я
Українське православ'я під політичним протекторатом Литовської держави.
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru