Релігієзнавство - Кислюк К.В. - Перший напрямок буддизму

Перший напрямок — тхераваду (букв, школа старої мудрості) — називають ще "малою колісницею". Його прихильники вбачають у Будді Великого Вчителя, який тільки вказав шлях до спасіння, але не повів цим шляхом. Досягнення нірвани уявляється їм можливим тільки для деяких обраних ченців, що беззастережно дотримуються букви буддійського ритуалу. Всі інші, вважають послідовники тхе-равади, випробують на собі дію "закону залежного існування", що трактується надзвичайно широко: вважається, що Карма обумовлює цикл Всесвіту і Землі, злети і падіння в історії держав і народів, окремих родин і індивідів, викликає соціально-економічні зміни, міжнародну напруженість, війни, аварії, катастрофи, стихійні лиха. Припустімо, через злодійство йдуть дощі і випадає град, через брутальні слова виникають засоленість фунту і пустелі, через порожню балаканину — плутанина в порах року, через користолюбство — неврожаї (Васубандху. Абхидхармакоша, гл. 4:85).

Тому прості віруючі можуть боротися тільки за часткове поліпшення своєї Карми за рахунок "малих заслуг" — дотримання заповідей, відвідування монастирів і "священних місць", участі в релігійних церемоніях, щедрої милостині ченцям і громаді в цілому. Тхе-равадини вірять, що ці "малі заслуги" можуть сповна захистити віруючого від можливих невдач і нещасть, а в недалекому майбутньому призвести до поліпшення їхнього соціального і матеріального становища.

З інших положень віровчення тхеравади цікава картина нашого Всесвіту, що складається з незліченної кількості світів, кожний з яких являє собою самостійний універсум. У кожному універсумі — 31 рівень трьох світів: реального світу, де діє закон Карми, ілюзорного світу, або світу небуття, і світу чистої свідомості.

Реальний світ, що населяється людьми, — плоский диск, що лежить на воді. У центрі світу — гора Меру, навколо якої обертаються Сонце, Місяць і зірки. Меру оточують сім гірських хребтів, за якими розміщені чотири континенти, що омиваються Світовим океаном і відділені від інших світів кам’яною стіною.

Реальний світ, у свою чергу, розділяється на 4 нижніх і 7 верхніх рівнів. Нижні рівні призначені для істот, контрольованих тільки емоціями, верхні, починаючи з людей, — для тих, у кого емоції переважають над розумом.

Рівні з 12- го по 27-й складають форми, що виникають у свідомості медитатора, тому їх зміст достатньо індивідуалізований. Однак, як правило, сфери ілюзорного світу становлять послідовність спроб віруючого осмислити за допомогою кожної з чотирьох істин зміст трьох інших. 28-й рівень складає сфера нескінченного простору; 29-й—сфера безмежної свідомості; 30-й — порожнеча; останній, 31 -й рівень взагалі не описується. Це, власне, і є рівень нірвани.

В одному з переказів про життя Будди повідомляється про його зустріч із брахманом на ім’я Дона. Останній багаторазово намагався порівняти Будду зі створіннями, що живуть на різних рівнях реального світу. Однак щораз Просвітлений давав однакову коротку відповідь; "Ні!" Нарешті, вкрай збентежений брахман, вигукнув: "Якщо ти не є жодним з тих створінь, тоді хто ти?" І Просвітлений пояснив йому: "Усі ці духовні стани вже пройдені мною. Я — Будда!" (Типітака. Сутта-пітака. Анутта Нікая, II, 37—39).

Космологічна піраміда тхеравади покликана наочно висловити подвійного роду ідеї. По-перше, сприйняття людиною навколишнього світу не вичерпується звичним уявленням про нього як про щось матеріальне і реально існуюче, але цілком залежить від того рівня, на якому перебуває свідомість людини. По-друге, людина перебуває на проміжному рівні світобудови і постійно поставлена перед вибором — або праведне життя з можливістю переродження на верхніх, благих рівнях буття, або життя під диктування грішних пристрастей, що рано або пізно опустить її в самий низ.

Тхераваду ще називають "південнимбуддизмом", оскільки вона поширена в країнах, що розташовані на південь від Індії: Таїланд, Шрі-Ланка, Камбоджа, Лаос.

Другий напрямок буддизму
Третій напрямок у буддизмі
5.6. ЛАМАЇЗМ
Особливості тибетського буддизму
Збірка священних текстів
Пантеон
Віровчення ламаїзму
Культова практика
5.7. ЧАНЬ-БУДДИЗМ
КОРОТКІ ПІДСУМКИ
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru