Система соціального контролю є одним із елементів механізму соціалізації особистості. Соціалізацію ми уявляли як процес освоєння культурних норм та соціальних ролей. Соціалізація стосується передусім індивіда і відбувається під певним наглядом суспільства, оточуючих (які не тільки навчають дітей, але й контролюють правильність засвоєння взірців поведінки). Вважається, що соціальний контроль досягається поєднанням факторів схильності до підкорення, примусу і підданості соціальним нормам, правилам поведінки, цінностям. А також інтерпретується як цілеспрямований вплив суспільства на поведінку індивіда, що і забезпечує нормальне співвідношення між соціальними силами, очікуваннями, вимогами і людською природою, внаслідок чого і виникає "здоровий" соціальний порядок, дотримується нормальний уклад суспільного життя (теорії Е. Росса, P. Парка). Проблема соціального контролю по суті є складовою проблеми взаємовідносин індивіда та суспільства, громадянина та держави. Образно кажучи, соціальний контроль виконує функцію міліціонера, котрий стежить за поведінкою людей і "штрафує" тих, хто не дотримує належних правил. Якби не було соціального контролю, люди могли б робити все, що вони забажають, і так, як вони забажають. Тому соціальний контроль виступає фундаментом стабільності в суспільстві, його відсутність або послаблення призводять до безпорядків, соціальної аномії (ігнорування норм та правил).
Соціальний контроль - це спосіб саморегуляції соціальної системи, який забезпечує впорядкованість взаємодій між людьми завдяки нормативному регулюванню. До його системи входять всі способи реакції як великих суспільних утворень, так і конкретного індивіда на різноманітні конкретні дії людини чи то груп, всі засоби суспільного тиску для того, щоб поставити позанормовану поведінку та діяльність у певні соціальні межі.
Розглядаючи соціальні інститути, бачимо, що вони виконують контролюючу, впливову, регулюючу функції, що зводяться до певного "соціального контролю" (можна навести приклади із повсякденного життя). Схематично можна пояснити так: кожен член суспільства усвідомлює те, як себе вести в різних ситуаціях, щоб бути зрозумілим, щоб знати, чого чекати як від нього, так і - якою буде реакція груп. Тобто, "організований хід" нашого суспільного життя може бути забезпечений завдяки тому, що взаємопередбаченою є поведінка людей.
Кожна соціальна група виробляє систему засобів, завдяки яким кожна особа поводить себе відповідно до норм, взірців поведінки в різних ситуаціях. У процесі соціального контролю формуються відносини, які, однак, є набагато складнішими, ніж "підгонка" індивідуальних якостей під ті чи інші соціальні стандарти. Тут необхідно враховувати принципову особливість функціонування індивідуальної свідомості та соціальної. Індивід та суспільство (соціальна група) являють собою взаємодіючі складові елементи соціального контролю. Це - процес взаємодії індивідів та усуспільнень (групи, класи), до схеми якого включаються два типи дій: індивідуальні дії та дії соціальні (групові, колективні). Але і цього ще недостатньо. Принципово важливо взяти до уваги свого роду додаткові проміжні елементи цієї системи, перемінні соціально-психологічного характеру: самооцінка суб'єкта дії (як індивіда, так і соціальної групи), сприйняття та оцінка соціальної ситуації (соціальна перцепція) як окремою особою, так і соціальною групою.
Самооцінка та оцінка ситуації – важливі соціально-психологічні показники, вияв яких дозволяє значною мірою передбачити зміст та напрям індивідуальних та соціальних дій. В свою чергу, самооцінка, оцінка та сприйняття соціальної ситуації залежать від специфіки соціальної та індивідуальної шкали оцінок. Схематично механізм дії соціального контролю показано на рис. 2.
До системи засобів соціального контролю відносять:
■ система міри, норм, правил, заборони, санкцій, законів, система придушення (включаючи фізичне знищення);
■ система стимулів, нагород, позитивних, доброзичливих заходів заохочення тощо.
Все це називається системою "соціального контролю". Він являє собою механізм підтримки суспільного порядку і вимагає наявності двох основних груп елементів - норми і санкції.
Норми - це настанови, наставляння: як потрібно поводити себе в суспільстві. Це перш за все обов'язки людини або групи до інших, а також і очікування (жаданої поведінки). Вони формують мережу соціальних відносин, взаємодій у групі, суспільстві. Соціальні норми – це і "вартові" порядку та цінностей.
Санкції - засоби заохочення і покарання, що стимулює людей дотримуватися норм.
Елементами системи соціального контролю можна назвати:
■ звичку - як встановлений спосіб поведінки індивіда в різних ситуаціях, де він не має негативної реакції від групи;
■ звичай або традиції - як встановлений спосіб поведінки, де група пов'язує свої моральні оцінки і порушення якого група викликає негативні санкції;
■ закони - як нормативні акти, прийняті вищим органом державної влади;
■ санкції - як система заходів, дій, які регулюють поведінку людей (про них йшлося вище). Законом суспільство захищає найдорогоцінніше: людське життя, державну таємницю, власність, людські права та гідність.
Рис.2
Соціальні норми виконують у суспільстві дуже важливі функції, а саме:
■ регулюють загальний хід соціалізації;
■ інтегрують людей у групи, а групи - в спільності;
■ контролюють відхилення від унормованої поведінки та діяльності;
■ слугують взірцем, еталоном поведінки.
Санкції – охоронці норм, вони "несуть відповідальність" за дотримання норм людьми. Соціальні санкції - досить розгалужена система, з одного боку, винагород, заохочень за виконання норм, тобто за конформізм, згоду. З іншого - покарань за відхилення та недотримання їх, тобто за девіантність. Конформізм, узгодженість та правильність дій - мета соціального контролю. Таким чином, санкції можуть мати позитивний та негативний характер. Іншим критерієм поділу соціальних санкцій служить наявність закріплення їх дій у нормативно-законодавчій базі. Тому вони поділяються на формальні та неформальні. Те ж саме стосується і соціальних норм. Отже, норми та санкції об'єднані в єдине ціле. Виходячи із цього, норми та санкції можна умовно відобразити у вигляді логічного квадрату (рис. 3).
Самі по собі норми безпосередньо нічого не контролюють. Поведінку людей контролюють інші люди на основі цих же норм і на підставі санкціонуючих циркулярів.
Формальний контроль, як вже зазначалося, заснований на засудженні або схваленні з боку офіційних органів влади або адміністрації. Він глобальний, здійснюють його люди, наділені повноваженнями, – агенти формального контролю: працівники правоохоронних органів, адміністративні та інші уповноважені особи.
Рис. 3
Неформальний контроль заснований на схваленні або засудженні з боку родичів, друзів, колег, знайомих, громадської думки. Для прикладу: традиційна місцева громада і до сьогоднішнього дня контролює всі аспекти життя своїх членів. В єдину систему соціального контролю органічно впліталася і релігія (суворе дотримання ритуалів та церемоній, пов'язаних із святами та ритуалами). Існує система контролю та неформальних відносин між членами злочинного угруповання або спільнот тюремного ув'язнення.
Особливий різновид елементів соціального контролю становить громадська думка та самоконтроль. Громадська думка – це сукупність уявлень, оцінок, припущень, суджень здорового глузду, які поділяє більшість населення. Вона існує і у виробничому колективі, і у невеличкому поселенні, соціальному прошарку.
Самоконтроль називають ще і внутрішнім контролем, який виявляється через свідомість та совість, і формується в процесі соціалізації. Вчені з'ясували, що соціальний контроль більш як на 2/3 здійснюється завдяки самоконтролю. Чим вище у членів суспільства розвинутий самоконтроль, тим менше цьому суспільству доводиться застосовувати зовнішній контроль. І навпаки. Чим менше у людини розвинутий самоконтроль, тим більше цьому суспільству доводиться застосовувати зовнішні чинники-важелі.
Якщо розкласти в системі координат всі елементи правил та норм (X) у зростаючому порядку залежно від міри покарань (Y), то їх впорядкованість матиме такий вигляд (рис. 4).
Рис. 4
Дотримання норм регулюється суспільством із різним ступенем суворості. Більш за все караються порушення юридичних законів та заборон (убивство людини, розголошення державної таємниці, наруга над святинею тощо); і менш за все - звички (елементи неохайності, невихованості та ін.).
Соціальний контроль завжди має своїм об'єктом небажану поведінку, дію - девіації (відхилення від норми). В усі часи суспільство прагнуло подолати небажані норми людської поведінки. До небажаної норми можна віднести поведінку: і злодіїв, і геніїв, і лінивих, і занадто працелюбних. Різні відхилення від середньої норми як у позитивному, так і в негативному напрямку загрожують стабільності суспільства, котра в усі часи цінується більш за все. Соціологи називають відхилену від норми поведінку - девіантною. Вона являє собою будь-які дії, які не відповідають писаним або неписаним нормам. Отже, будь-яку поведінку, яка не викликає схвалення суспільної думки, називають - девіантною: "кримінал", "пияцтво", "суїцид". Але це - в широкому розумінні. У вузькому розумінні, девіантною поведінкою вважають порушення неформальних норм, що закріплені звичаями, традиціями, етикетом, манерами тощо. А всі серйозні порушення формальних норм, законів, дотримання яких гарантується державою, а значить, такі порушення є протиправними, – виступають як делінквентна поведінка. Тому перший тип поведінки є відносним (девіантним), а другий є абсолютним (делінквентним) порушенням. До делінквентності відносять: злодійство, пограбування, іншого типу злочини.
Але, як вказувалося вище, прояви девіантної поведінки можуть мати не тільки негативний, але і позитивний характер.
Якщо провести статистичні підрахунки, то виявиться, що в цивілізованих суспільствах у звичайних умовах на кожну із цих груп припадає близько 10-15% загальної чисельності населення. Близько 70% населення становлять так звані "середняки" – люди із несуттєвими відхиленнями у поведінці та діяльності.
Найчастіше девіантна поведінка спостерігається у підлітків. Причиною є, зокрема, психологічні особливості віку: бажання гострих відчуттів, прагнення задовольнити цікавість, а також недостатня здатність прогнозувати свої дії, бажання бути незалежним. Підліток часто у своїй поведінці не відповідає вимогам, котрі пред'являє до нього суспільство, і разом із тим не готовий до виконання певних соціальних ролей тією мірою, якою очікують від нього оточуючі. У свою чергу, підліток вважає, що не отримує від суспільства того, на що вправі розраховувати. Всі ці протиріччя і є основним джерелом девіації. Близько 1/3 молодих людей так чи інакше беруть участь у будь-яких протиправних діях. Найбільш поширеними формами девіації серед молоді є: алкоголізм, проституція, наркоманія, хуліганство, самогубство.
Таким чином, на одному полюсі - група осіб, які виявляють максимально несхвальну поведінку (злочинці, бунтарі, терористи, зрадники, бродяги, циніки, вандали тощо). На іншому полюсі - група осіб із максимально схвалюваними відхиленнями (національні герої, видатні діячі науки, спорту, культури, таланти, успішні цивілізовані підприємці, місіонери, меценати та ін.).
Тема 5. СОЦІАЛЬНІ СПІЛЬНОСТІ
1. Загальні положення та поняття
2. Соціальна група та її характеристика
3. Сім'я як спільність
4. Цільові групи
5. Територіальні спільності
6. Етнічні спільності
7. Спільності, засновані на схожості поведінки
Тема 6. СОЦІАЛЬНА СТРУКТУРА СУСПІЛЬСТВА