Серед засобів реалізації маркетингу головним є туристичний продукт, те, на чому базується бізнес турфірми.
Туристичним продуктом є послуга чи комплекс послуг (не менше двох), пов'язаних між собою і різних за функціональними особливостями. Основним і масовим турпродуктом фірм-туроператорів є тур, тобто подорож кільцевим маршрутом (турне) з комплексним обслуговуванням.
Проектування туристичного продукту поділяють на кілька етапів:
1) генерування ідей про турпродукт, його кількісні та якісні властивості за результатами вивчення існуючого та потенційного попиту. Цю роботу турфірма повинна проводити постійно" оскільки прихильності й переваги, а також мода на туристичні поїздки часто змінюються;
2) створення концепції нового турпродукту, тобто наповнення його конкретними споживчими властивостями, які відповідають попиту цільового ринку: вибір конкретного маршруту, програми, виду туризму, набору і класності послуг, терміну подорожі та ін.;
3) позиціювання туристичного продукту, що означає додавання йому таких споживчих властивостей, які б забезпечили його конкурентоспромож ність на ринку;
4) пробний маркетинг, яким є пробна реалізація на ринку нового турпродукту з метою визначити ставлення до нього покупців, виявити й усунути його можливі недоліки;
5) комерціалізація турпродукту, яка полягає в організації його масового продажу.
У туризмі, як і в усій сфері обслуговування, формування і використання турпродукту відбувається відокремлено. Турист, купуючи тур, оплачує турфірмі тільки право на його одержання вже під час подорожі. Тому, для того щоб покупець мав досить чітке уявлення про те, який продукт він купує, використовуються такі категорії, як маршрут, програма, вил туризму, клас обслуговування, набір послуг.
Маршрут подорожі
Маршрут відіграє важливу роль у наданні туру привабливості, у задоволенні індивідуальних побажань і інтересів туристів.
Вибір маршруту тісно пов'язаний із метою подорожі. Так, для екскурсійно-пізнавальних турів вибирають міста з багатою культурно-історичною спадщиною. При організації турів на відпочинок у маршрут включають популярні морські, гірські, сільські райони і центри, які володіють відповідними природно-кліматичними ресурсами.
Привабливість маршруту визначається також наявністю в містах уздовж маршруту розвиненої туристичної індустрії (готелів, підприємств харчування, транспорту та ін.). Тому, приступаючи до складання маршруту, варто добре вивчити визначні пам'ятки регіону, з'ясувати, які підприємства туристичної індустрії працюють у країні подорожі туристів.
Окрім того, на привабливість туру впливає характер перевезення туристів між містами. Зокрема, рекомендується уникати повторного транзитного відвідування туристами одних і тих самих міст. Варто також надавати перевагу тим видам транспорту, які можуть забезпечити швидке і комфортабельне пересування туристів між містами. Бажано також максимально використовувати світловий день для організації екскурсій чи вільного часу туристів, плануючи, наприклад, нічні перевезення потягом чи ранкові (вечірні) літаком або автобусом.
На привабливість турів суттєво впливає їх тривалість. Попитом користуються короткострокові тури (одноденні поїздки, тури вихідного дня), масові тури тривалістю 7—10 днів. Поїздки на відпочинок чи лікування можуть тривати 14—21 день. Тривалість подорожі часто є визначальним чинником при виборі туру.
Турфірми завжди зацікавлені в продажі маршрутів на триваліший термін, оскільки при цьому вони одержують можливість реалізувати більшу кількість туристичних послуг і відповідно збільшити свої доходи. Водночас ринковий попит дедалі більше схиляється до скорочення тривалості подорожей. Потенційні туристи надають перевагу короткостроковим, проте частішим подорожам.
Життєвий цикл турпродукту
14.8. Ціни на туристичні послуги
Основні цінотворчі фактори
Рівень і динаміка конкурентних цін
Контрактні ціни
14.9. Просування туристичного продукту на ринку
Формування рекламного бюджету
Вибір каналів просування і рекламоносіїв
Стимулювання продажу