Просування на ринку як самої турфірми, так і її туристичного продукту є найважливішим засобом маркетингу. Просуванням вважається налагодження зв'язків із реальними та потенційними споживачами туристичних послуг з метою їх інформування про пропоновані турпродукти і спонукання до купівлі.
Подібні зв'язки реалізуються через такі канали просування, як:
— реклама в засобах масової інформації та інших визнаних рекламо-носіях;
— стимулювання продажу;
— прямий продаж (прямий маркетинг);
— зв'язки з громадськістю (РК).
Усі заходи з просування турпродукту на ринку пов'язані з великими інвестиціями. Витрачаючи значні кошти на рекламу, підприємець ще не знає, наскільки вони окупляться в майбутньому. Тому ця ділянка маркетингової роботи вимагає особливої уваги.
Основними етапами роботи з просування турпродукту є:
— планування просування турпродукту на ринку;
— вибір каналів просування і рекламоносіїв;
— складання рекламного звернення;
— виконання й оцінка ефективності реклами.
Планування просування турпродукту на ринку включає: дослідження ринку, окреслення цілей, формування і розподіл бюджету.
Дослідження ринку — збутової території, споживача і турпродукту — с вихідною точкою планування.
Збутовою територією вважається та територія, на якій необхідно поширити рекламне звернення і здійснити інші заходи з просування турпродукту.
Знання особливостей споживача допомагає вибрати конкретні канали і засоби просування, які зможуть донести до нього найповнішу інформацію про турпродукт.
Аналіз турпродукту необхідний для того, щоб у рекламному зверненні підкреслити його унікальні властивості.
Окреслення цілей. Загальною метою просування турпродукту є підвищення його популярності. Однак більш конкретною метою турфірми буде донесення інформації про турпродукт до кожного цільового ринку і цільового сегмента. Це необхідно:
— для набуття турпродуктом і самою турфірмою широкої популярності;
— для створення позитивного іміджу турпродукту і турфірми;
— для зміцнення позицій турфірми на ринку та протистояння можливим конкурентам.
За метою звернення туристичну рекламу поділяють на такі види:
— товарна реклама, спрямована на популяризацію турпродукту;
— корпоративна реклама, метою якої є покращення іміджу й підвищення авторитету турфірми, впізнання її торгової марки;
— ділова реклама, яка сприяє налагодженню ділових відносин турфірми з іншими підприємствами галузі.
Формування рекламного бюджету
На рекламний бюджет впливають такі фактори:
— обсяг, розмір і потенціал цільового ринку (сегмент);
— роль реклами в реалізації маркетингової стратегії. Різні маршрути і види туризму вимагають більшої чи меншої рекламної підтримки;
— тривалість життєвого циклу турпродукту. Наприклад, реклама кон-гресних, фестивальних турів має більш епізодичний характер і вимагає менших витрат порівняно з пізнавальним масовим туризмом;
— диверсифікованість турпродукту (реклама комплексних турів, додаткових послуг);
— обсяг продажу та планований прибуток;
— витрати конкурентів на рекламу;
— фінансові можливості.
Хоча розробка рекламного бюджету — справа суто суб'єктивна і якихось загальних формул не існує, опираючись на досвід, можна сформулювати загальні принципи планування рекламних асигнувань:
— визначення рекламних асигнувань у відсотковому відношенні до суми доходів (витрат) турфірми;
— визначення розмірів асигнувань із урахуванням мети і завдань маркетингу. В цьому разі бюджет розраховують за кошторисом планованих рекламних витрат;
— планування рекламних асигнувань за залишковим принципом чи "скільки може собі дозволити турфірма";
— приріст (у відсотках) до підсумків рекламних витрат попереднього року.
З метою залучення додаткових коштів для рекламної діяльності турфірми нерідко використовують спільну рекламу, кооперуючись з іншими турфірмами, готельними чи транспортними компаніями.
Розподіл рекламного бюджету. Для цілеспрямованого й ефективного використання рекламних асигнувань необхідно планувати їхній розподіл за основними статтями витрат, наприклад, за:
— функціями рекламної роботи (оплата рекламоносіїв, виготовлення рекламних звернень, адміністративні витрати, резерв);
— каналами просування і рекламоносіями;
— напрямками і маршрутами турів, видами туризму;
— періодами рекламних кампаній.
Стимулювання продажу
Зв'язки з громадськістю
Складання рекламного звернення
14.10. Розподіл і збут турпродукту
14.11. Внутрішній маркетинг
14.12. Маркетинговий контроль
Контрольні запитання і завдання
Розділ 15. ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В МІЖНАРОДНОМУ ТУРИЗМІ
15.1. Сутність інформації та види інформаційних технологій у туризмі