6.1. Функціональна організація приміщень готельного господарства
Функціональна організація приміщень - це розташування приміщень та організація їх внутрішнього простору відповідно до участі у технологічних процесах підприємства готельного господарства;
Характерними ознаками функціонування приміщень як виробничої системи підприємства готельного господарства є:
Цілеспрямованість: надавати послуги, виготовляти продукцію тощо, так як такі системи створені для задоволення потреб гостя;
Структура: одночасне співіснування на підприємстві готельного господарства основних і допоміжних приміщень та їх функціонування у відповідності з цілями та вимогами;
відкритість, яка проявляється у взаємодії приміщень підприємства готельного господарства із зовнішнім середовищем;
складність, яка полягає у взаємозв'язку персоналу підприємства готельного господарства і гостя.
Сучасна стандартизація готельних підприємств визначається поєднанням Державних будівельних норм України, санітарних правил і норм, правил пожежної безпеки (ДБН В.2.2-9-99 Громадські будинки та споруди; до 01.01.2000р. діяли СНІП 2.08.Общественные здания и сооружения; СанПіН 42-128-4690-88 Санитарные правила содержания территорий населенных мест; СанПіН 42-123-5774-91 Санитарные правила для предприятий общественного питания, включая кондитерские цехи и предприятия, вырабатывающие мягкое мороженое; ГОСТ 12.1.004-91 ССБТ Пожарная безопасность. Общие требования; ГОСТ 28681.3-95 Туристско-экскурсионное обслуживание. Требования по обеспечению безопасности туристов и экскурсантов; ГОСТ 28681.4-95 Туристско-экскурсионное обслуживание. Класификация гостиниц).
Сучасні підприємства готельного господарства є складним комплексним об'єктом з великою кількістю приміщень різного функціонального призначення.
Склад і кількість приміщень будь-якого підприємства готельного господарства залежить від типу і категорії готельного підприємства, що пов'язано з необхідністю створення високого рівня комфортності та поліпшення умов праці обслуговуючого персоналу.
Для підвищення ефективності організації приміщень готельного господарства в процесі їх проектування необхідно об'єднувати у групи за функціональними ознаками, що дасть змогу організувати між ними чіткі технологічні взаємозв'язки, які будуть відповідати встановленим вимогам.
Залежно від складності технологічних процесів обслуговування, що здійснюються в готельному підприємстві, його місткості та типу, існують принципові схеми функціональної організації приміщень. Найголовнішими функціональними приміщеннями готельного господарства є:
блок приміщень вестибюльної групи;
блок житлової групи приміщень;
блок адміністративної групи приміщень;
блок приміщень харчування;
блок підсобних і господарських приміщень;
блок приміщень культурно - масового призначення;
блок приміщень спортивно-рекреаційного обслуговування.
Усі вказані блоки приміщень мають бути взаємозалежними з врахуванням специфіки функціонального процесу підприємства.
Блок приміщень вестибюльної групи
До приміщень вестибюльної групи належать: вестибюль, приміщення для прийому і розміщення гостей, приміщення для збереження і транспортування багажу, гардероб, туалетні кімнати, відділення зв'язку, транспортне агентство, бюро обслуговування тощо. Блок приміщень вестибюльної групи є основною сполучною ланкою всіх груп приміщень готельного господарства. Він створює перше враження про підприємство готельного господарства. У цьому блоці приміщень здійснюють: прийом, оформлення і розміщення гостей, розрахунок з ними, видача різноманітної інформації про готель, зберігання та транспортування багажу тощо.
Функціональна організація приміщень вестибюльної групи повинна забезпечити раціональне розташування вертикальних комунікацій і входів для того, щоб рух основного людського потоку був найбільш коротким. Функціональний зв'язок між зонами і приміщеннями вестибюльної групи повинен виключати перетинання людських потоків.
У вестибюлях передбачені такі основні зони: інтенсивного пішохідного руху (включає маршрут транзитного руху до ліфтів та сходів), екстенсивного пішохідного руху ( включає пішохідні підходи до допоміжних приміщень гардероба, торговельних кіосків, телефонних автоматів і групи приміщень прийому); рекреаційна і допоміжна.
У групі приміщень прийому знаходиться черговий адміністратор, що веде облік зайнятих номерів, попередніх замовлень; каса, де гостями проводиться оплата за всі надані послуги автоматично зареєстрованих на індивідуальних картках; портьє, що веде облік ключів (відповідно і присутність гостей), видає кореспонденцію та виконує особисті доручення.
Допоміжна зона включає такі приміщення, як відділення зв'язку, ощадну касу, транспортне агентство, перукарню, пункти прийому речей, хімчистку і пральню, камеру схову.
Рекреаційна зона має забезпечити короткочасний відпочинок приїжджаючих і від'їжджаючих гостей.
Розташування функціональних зон може бути фронтальним, поздовжнім і концентричним. Склад зон та їхня планувальна організація залежать від типу готелю.
У підприємствах готельного господарства класу "4-5 зірок" передбачені магазини і торговельні кіоски. При вестибюлях повинні існувати спеціальні приміщення для сортування багажу, звідки він спеціальним ліфтом доставляється на відповідні житлові поверхи та до номерів приїжджаючих і від'їжджаючих автобусів і автомобілів.
Велике значення має вибір місця для ліфтів. Ліфти, як правило, компонуються групами по кілька в кожній. Місця розташування цих груп повинні забезпечити найкоротші шляхи потрапляння до номерів; у вестибюлі ліфти необхідно розташовувати так, щоб їх легко було знайти.
Коридори, як і вестибюлі, формують перше уявлення про підприємство готельного господарства. Ширина коридору розраховується так, щоб у ньому легко могли розійтися дві людини з валізами в руках. Звідси необхідна ширина однобічного коридору не менше 1,3 - 1,4 м, а двостороннього - 1,6- 2,0 м (якщо двері відкриваються усередину номера). Якщо ж двері відкриваються в коридор, то ширина його відповідно збільшується.
Блок приміщень вестибюльної групи
Блок приміщень житлової групи
Організація нежитлових груп приміщень
Блок приміщення харчування
Блок підсобних і господарських приміщень
6.2. Організація приміщень житлової групи готельного господарства
6.2.1. Організація приміщень дня побутового обслуговування
6.3. Організація нежитлових груп приміщень готельного господарства
Розділ 7. Теоретичні аспекти організації технології клінінгу