2.1. Модель та основні концепції гостинності
Поняття "гостинність", "приймання гостя" належить до основних понять суспільного розвитку, закладених у моральних принципах культури будь-якого народу. Водночас — це фундаментальний принцип організації обслуговування в туристичній сфері, категорія наукового та фахового використання, вагома сфера економіки.
Гостинність — комплексна послуга, що характеризується споживчими властивостями і зумовлює необхідність створення привабливого іміджу підприємства. Позитивна оцінка готельного підприємства виявляє вторинний попит на послуги, раціональний підхід до організації й управління виробничим процесом. Такий імідж у сфері гостинності необхідно створювати через всебічне використання ресурсів гостинності, забезпечення високої якості послуг, вироблення стратегії та концепції гостинності. Взаємодія умов гостинності в єдиному технологічному процесі повинна координуватись розробленням "моделі гостинності", що відображає призначення створюваної організації, її філософську концепцію, визначає пріоритети, цінності й принципи, згідно з якими організація функціонуватиме. У готельному бізнесі модель гостинності асоціюється з можливістю організації швидко реагувати на зміни і внутрішнього, і зовнішнього середовища, визначати суть існування й суттєві відмінності від інших організацій.
Модель гостинності охоплює чотири основні концепції — гуманітарну, технологічну, функціональну та комерційну, що виявляють взаємовідносини в системі гостинності між гостем (клієнтом) — послугою — середовищем гостинності.
Гуманітарна концепція —це вироблення позитивного іміджу готелю на морально-етичному рівні, створення емоційного задоволення клієнта від спілкування з персоналом підприємства. Споживчі властивості готельних послуг пов'язані в цьому випадку з умінням персоналу виявити повагу, уважне ставлення, компетентність, загалом зі створенням гармонійного комплексного позитивного іміджу готельного продукту. Гостинність виявляється у дотриманні етичних норм поведінки персоналом: споживач має бути впевнений у доброзичливості, комунікабельності до нього. Обслуговуючому персоналові варто запам'ятати основні принципи: "клієнт завжди має рацію", "всі побажання клієнта повинні бути за можливості виконані", "все для клієнта".
Технологічна концепція гостинності охоплює процес реалізації гуманітарних принципів обслуговування в поєднанні з комплексом особистих і фахово-кваліфікаційних характеристик обслуговуючого персоналу, матеріально-технічною базою готелю, архітектурно-планувальними особливостями споруди, забезпеченням закладу розміщення інформаційними комунікаціями й інформаційною базою даних. Технологія забезпечує взаємозв'язок і відображає ефективність процесів організації та управління готельним підприємством.
Функціональна концепція характеризує ефективність організації управління процесом обслуговування. Якість обслуговування залежить від раціональності побудови організаційної структури й реалізації принципів управління. Висока якість технології обслуговування не компенсує нераціональну організацію та структуру управління закладом розміщення.
Комерційна концепція пов'язана з отриманням доходів підприємством. Вона визначається стратегією підприємства, ґрунтованого на диверсифікації, інформатизації, екологізації середовища гостинності. Ця концепція безпосередньо залежить від реалізації попередніх принципів моделі гостинності.
2.2. Сутність та особливості готельних послуг
2.3. Типологія готельних підприємств
2.3.1. Основні принципи типології
2.3.2. Засоби розміщення готельного типу
2.4. Класифікація готельних підприємств
2.4.1. Суть та основні принципи класифікації
2.4.2. Класифікація готельних підприємств у світовій туристичній індустрії
2.4.3. Класифікація готелів у країнах світу
2.4.4. Класифікація готельних підприємств в Україні