Алгоритм розрахунку впливу факторів на зміну рівня рентабельності витрат, продажів, сукупного капіталу.
Діюча методика аналізу рентабельності, викладена в параграфі 8.7, також не враховує взаємозв'язок: витрати - обсяг - прибуток. За цією методикою рівень рентабельності не залежить В1д обсягу продажів, тому що зі зміною обсягу продажів відбудеться рівномірне збільшення прибутку і суми витрат (див. фор-
мули (8.3)-(8.7)). Насправді ж, як ми вже переконалися і п буток, і витрати підприємства не змінюються пропорційно обе гу реалізації продукції, оскільки частина витрат е постійною Тому обсяг продажів впливає на рівень рентабельності, що мож на визначити за допомогою маржинального аналізу.
Використовуючи дані табл. 10.3, проведемо маржинальный аналіз рентабельності продукції одного виду (виробу А), для чого застосуємо таку факторну модель:
_ П, УРП, (рі-Ьі)- Аі
^ = ВГ--УРПгЬ+А, ' <10-3)
Яо УРП0(ро-Ь0)-А0
_5700(5,0-2,8)-6840_ 5700
5700-2,8 + 6840 22 800 іи" І0'У> /0'
Р П^цл УРПі(р0-Ь0)-Ао у"л" Вуі.1 " УРЛі-Ьо+Ао ~
4850(5,0-2,8)-6840_ 3830 1ПП_1Я7"У. = 4850-2,8 + 6840 20 42о іии_10''0 /0*
УРПіІРі-Ьо^Ао '^"^і" УРПі-Ьо+Ао ~
4850(5,2-2,8)-6840_ 4800 --4850 2,8 + 6840 Ш20~ іт~£*>™ /о"
УРПі{Рі-Ьі)-Ао 8 ~ Вуил УРЛі-Ь+Ао
4850(5,2-3,1)-6840 3345 100_1529о/о. 4850 3,1+6840 "ЛШ1Ш)-1Ь'гУ ""
_ Л, УРП1{рі-Ьі)-А1 _
4850(5,2-3,1)-6790 3395 100_1555% 4850-3,1+6790-- 2Г875 100-15,55 '
Наведені дані показують, що фактичний рівень рентабельності загалом знизився на 9,45 %.
У тому числі за рахунок зміни:
а) обсягу реалізованої продукції:
АРуРП = 18,75 - 25,0 = -6,25 %;
б) ціни реалізації:
АРр = 23,50 - 18,75 = +4,75 %;
в) питомих змінних витрат:
АРЬ = 15,29 - 23,50 = -8,21 %;
г) суми постійних витрат:
АРА = 15,55 -15,29 = +0,26 %.
Порівняння отриманих результатів з даними табл. 8.11 показує, що вони значно розрізняються. За формулою (8.4) обсяг продажів на зміну рівня рентабельності не впливає. За цією самою методикою за рахунок зменшення обсягу виробництва і реалізації продукції рентабельність цього виробу знизилася на 6,25 %. Це більш достовірні результати.
Для аналізу рентабельності витрат у цілому по підприємству застосуємо таку факторну модель:
В ^(УРПмПВгЬЛ+А
На основі даних табл. 10.4 розрахуємо вплив факторів на зміну рівня рентабельності продукції методом ланцюгової підстановки:
А> £(КРІ7ЗМ,0-ПВІ0-Ьіо)+Ао 77 350 р Яцл Е[^Язаг,1-ЯД;"-(ріо-&,о)]-А0
=йж 100 = 22-79%: }Ш<у
=77Ш 100=24'50%:
р _ Яум,3 -ЯВ,, (р,, )]-Ар
У" 8 " В*і.г " £(УРП,ю.і ЯВ(і o&," )+А0
V, =#ші00=28'80%:
?1 1.91
=§Ш 100 = 26'80%; :Г/
1~ &і ^(УРПтЛПВІ,-ЬІ,)+А1
=та100=23-93%-
Зміна рівня рентабельності за рахунок: а) обсягу продажів:
АРУРП - Р0 = 22,79 - 23,14 = -0,35 %
б) структури продажів:
А^пв =-Руи.2 " -Рум.1 = 24,50 - 22,79 = +1,71 %;
в) цін:
ДР, = Р^з - Рум 2 = 28,80 - 24,50 = +4,30 %;
г) змінних витрат:
А^ь =Ру*л ~ Ру".з " 26,80 - 28,80 = -2,00 %;
д) постійних витрат:
АРА =Р, - = 23,93 - 26,80 = -2,87 %.
Разом +0,79%
Порівняння отриманих результатів з даними факторного аналізу рентабельності за формулою (8.3) показує перевагу розглянутої методики, що враховує вплив обсягу продажів. На цьому підприємстві фізичний обсяг реалізації продукції зменшився на 0,88 %, що призвело до зниження рентабельності на 0,35 %.
Аналогічно проводять аналіз рентабельності продажів (обороту), для чого можна застосувати таку факторну модель:
р - Я цурп^-пв^-ЬгА-а
"~ЧД ї(урпж.пвгрі) o 1 " )
Як уже зазначалося, велике значення для оцінки ефективності виробництва має показник маржинаяьної рентабельності (МР), який розраховується як відношення маржі покриття до виручки від реалізації продукції. Для факторного аналізу цього показника можна використовувати такі моделі:
а) в цілому по підприємству
Мр-мя_1[^яа,г.яв,(р,-м], o
вр~ кт^.лд.д) ' <1<К6>
б) окремого виду продукції
вр---урйгрі---(Ю.7)
Аналіз рентабельності операційного капіталу проводять за такою факторною моделлю:
р я°д _ПРи+ІФР = ок ОК * ЧД:Коб
(10.8)
= %[УРПЖ ПВ, (рі-6,)]-А + ІФР ^(УРП^ПВгРі):^
Перевага розглянутої методики аналізу показників рентабельності полягає в тому, що застосування її дає змогу врахувати взаємозв'язок елементів моделі, зокрема обсягу продажів, витрат і прибутку. Це забезпечує точніше обчислення впливу факторів і, як наслідок, - вищий рівень планування та прогнозування фінансових результатів.
Крім того, ця система обліку й аналізу орієнтована на пошук резервів збільшення обсягу продажів: чим більший обсяг продажів у звітному періоді, тим менше постійних і побічних витрат, віднесених прямо на фінансовий результат, припадає на одиницю реалізованої продукції, і як підсумок, - більше прибуток і вище рентабельність.
10.6. Визначення беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства
10.7. Аналіз факторів зміни беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства
10.8. Визначення критичної суми постійних витрат, змінних витрат на одиницю продукції і критичного рівня ціни реалізації
10.9. Обґрунтування рішення про збільшення виробничої потужності. Ефект кривої досвіду
10.10. Аналітична оцінка рішення про прийняття додаткового замовлення за ціною, нижчою від критичного рівня
10.11. Вибір варіанта машин та обладнання
10.12. Обґрунтування рішення: виробляти чи купувати
10.13. Обґрунтування варіанта технології виробництва
10.14. Вибір рішення з урахуванням обмежень на ресурси