Національна економіка - Носова О.В. - 3.3. Теорія соціального ринкового господарства та її реалізація в ФРН

Найбільший інтерес у теоретичному та практичному аспектах постсоціалістичного реформування представляє континентальна (германська) модель соціальної ринкового господарства - СРГ. Побудова соціальної держави в Німеччині - результат послідовних зусиль кількох поколінь німецьких вчених і політиків. Фундамент соціальної орієнтації економіки був закладений ще в XIX столітті відомими трудовими законами уряду канцлера Бісмарка. Концепція СРГ - базис економічної політики ФРН після II Світової війни - виникла в результаті генезису трьох основних шкіл. Перша склалася ще в 1920-ті рр. навколо В. Репке та А. Рюстова - вони розробили основи теорії і практики ладу.

Друга група німецьких неолібералів ("Фрайбурзька школа") сформувалася навколо економіста В. Ойкена та юриста Ф. Бьома в університеті м. Фрайбург (Німеччина). Вона розробила ідеальні типи господарств і принципи економічної політики. (Основна праця В. Ойкена - "Принципи економічної політики", над якою він працював з 1939 р. по 1952 р.). Третя група ("Кельнська школа") представлена А. Мюллером-Армаком, Л. Ерхардом та їхніми учнями. В її рамках розроблено конкретні шляхи побудови соціальної ринкової економіки: у 50-ті рр. концепція СРГ була послідовно реалізована в політиці міністра господарства, віце-канцлера і канцера ФРН Л. Ерхарда.

Сутність розвиненої моделі СРГ можна звести до постулату: ефективна ринкова економіка (I) як основа соціального прогресу і соціальної справедливості (II). Розглянемо складові елементи моделі СРГ:

I. На відміну від держави добробуту, теорія і практика СРГ віддає пріоритет не перерозподілу доходів, а вдосконаленню ринкової організації виробництва. Показово, що, визначаючи центральне завдання сучасної держави практик будівництва СРГ у ФРН канцлер Л. Ерхард у своїй головній книзі "Добробут для всіх" (1956 р.) відсилає нас до класичного постулату теоретика В. Ойкена: "Якщо справедливе твердження, що розподілити можна лише те, що було попередньо створено, то всі соціальні реформатори повинні перш за все домагатися господарського порядку, що діє з найбільшою ефективністю... Бо, якщо при будь-якому порядку всі люди однаково голодують, то це не є вирішення проблеми справедливого розподілу... Ці питання не вирішуються при поганому порядку і тоді, коли він приправляється етичними прикрасами і закликає до спільних інтересів усіх людей".

Практика показала, що ядро ефективної економічної системи СРГ утворюють такі основні фактори:

1. Органічна єдність ринку і держави.

2. Захист конкуренції.

3. Соціальне партнерство: "співучасть в управлінні" і паритетне фінансування соціальної сфери державою, підприємцями та найманими працівниками.

Оскільки праця виступає вирішальним фактором виробництва в індустріальному суспільстві, держава створює умови найбільшого сприяння реалізації даного чинника у двох основних напрямках:

- забезпечення свободи підприємництва;

- ефективне використання найманої праці.

Оптимальне поєднання цих напрямів дозволяє вирішувати двоєдине завдання - досягнення сталого економічного зростання і максимально повної зайнятості.

Держава не нав'язує, а лише оформлює законодавчо історично сформовані норми цивілізованого господарювання; воно ж, точніше суд, (а не охоронні структури підприємців) суворо стежить за дотриманням цих норм, маючи в своїх руках систему адміністративних і економічних важелів впливу (штрафи, санкції, розподіл держзамовлень тощо). Держава прямо сприяє створенню матеріально-фінансової бази підприємництва.

Другий напрямок становлення ефективного економічного порядку СРГ - організація найманої праці. Частка працівників найманої праці абсолютно переважає в економічно активному населенні індустріальних країн: у Швеції - 81,8 %; в СІНА - 91 %; у ФРН - 94 %. На основі принципу соціального партнерства в моделі СРГ створена унікальна для капіталізму система "співучасть в управлінні"; разом з системою тарифної автономії вона є платформою високопродуктивної, мотивованої праці.

Система "співучасті в управлінні" у СРГ Німеччини дає реальне право представникам найманих працівників брати участь в управлінні підприємством, перетворює їх у партнерів роботодавців. її становлення почалося в 1951 р. з прийняттям закону про участь працівників в управлінні підприємствами зони ЄОВС (Європейського об'єднання вугілля і сталі). З тих пір система пройшла тривалу і успішну апробацію в двох галузях - гірничодобувній і сталеварній, а з 1972 р. поширена на всі галузі. Відповідно до закону 1951 р. у всіх акціонерних товариствах названих галузей з числом працівників більше 1 тис. осіб обираються наглядові ради у складі 11 осіб: 5 - від працівників, 5 - від акціонерів (пайовиків) і 1 - "нейтральний". Сфера повноважень Рад досить широка: вони призначають і відкликають членів правління (керуючих) - для обрання члена правління потрібна більшість у 2/3 голосів; заслуховують звіти по всій діяльності фірми; мають право на вирішення всіх кадрових питань, регулювання робочого часу, форми видачі зарплати і т.д.

Тепер наглядові ради створюються повсюдно; закони чітко визначають їх повноваження та умови формування. Так, співвідношення представників працівників і акціонерів повинно становити:

o 6:6 на фірмах із кількістю працівників до 10 тис. чоловік;

o 8:8 - число працівників від 10 тис. до 20 тис. чоловік;

o 10:10 - число працівників понад 20 тис. чоловік.

Наочним виявом поглиблення економічної демократії в моделі СРГ є законодавче повсюдне створення (згідно з останньою редакцією Закону про Статут підприємства 1988 р.) ще одного органу захисту інтересів трудящих. На всіх приватних підприємствах із кількістю працівників не менше 5 чол. обирається Рада підприємства, фірми, концерну (на державних підприємствах - Рада по кадрах) (див. схема 3.2). У компетенції Ради (вона проводить щоквартальні збори колективу) знаходяться правила внутрішнього розпорядку, питання робочого часу, відпусток, техніки безпеки; соціальні питання. Особливо важливо, що без згоди Ради роботодавець не має права на звільнення працівника (суперечливі питання може вирішувати тільки суд). Закриття або перенесення виробництва на підприємствах з кількістю працівників більше 20 чоловік можливо тільки після переговорів роботодавця з Радою про відшкодування шкоди працівникам у результаті цих змін. Ступінь захисту від звільнення виявилася настільки висока, що стала гальмувати мобільність ринкової економіки, перешкоджати підприємницькій ініціативі.

II. Ефективний економічний порядок є фундаментом другої складової моделі СРГ - соціального прогресу і соціальної справедливості. ФРН є світовим лідером за рівнем заробітної плати. При цьому рівень оплати праці визначається механізмом тарифної автономії: галузеві ставки зарплати встановлюються в тарифному договорі між профспілками та об'єднаннями роботодавців. Держава в даному процесі прямо не бере участь, але гарантує його законодавчо: перший закон про порядок укладання колективних договорів прийнятий ще в 1949 р. Основний метод встановлення оплати праці - колективні переговори, - виявився більш продуктивним, ніж класова боротьба, про що свідчить мінімальний рівень страйкового руху у ФРН.

Система соціального страхування ФРН - найстаріша в світі. її основи закладено соціальним законодавством О. фон Бісмарка: у 1883 р. прийнятий Закон про страхування на випадок хвороби, в 1884 р. - від нещасних випадків, в 1889 р. - пенсійне страхування і т.д. Загальновідомі соціальні досягнення ФРН - наприклад, чиста ("базова") пенсія становить 70 %% середнього чистого доходу найманого працівника; мінімальний в світі річний робочий час - 1573 години; (у США - 1904 години, а в Японії - 1840 годин); гарантована відпустка - 24 робочих дня (на практиці - 6 тижнів) і т.д. Для перехідних держав особливо цінний досвід німецької моделі СРГ у створенні інституційно-правових основ паритетного фінансування соціальної політики. Так, до фонду страхування по безробіттю з 2002 р. наймані працівники і роботодавці відраховують по 3,25 %% від фонду заробітної плати. Встановлено граничні межі для відрахувань до всіх соціальних фондів: нижню становить заробіток в 325 євро; вища межа відрахувань на пенсійне страхування і страхування на випадок безробіття становить щорічний дохід понад 54 тис. євро.

Визначилися межі соціальної політики держави у розвинутій моделі СРГ. Розширення соціальних функцій і витрат держави призводить до підриву соціальної стабільності. Система соціального захисту стає занадто обтяжливою для фінансування, що підриває можливості економічного зростання, ліквідує робочі місця. Рівень безробіття у ФРН зараз перевищує 12 % економічно активного населення (більше 5 млн чол.); причому в умовах, коли праця настільки дорога, а система соціального захисту настільки жорстка, підприємцям стає вигідніше робити відрахування в соціальні фонди, ніж створювати нові робочі місця.

Центральна проблема розвиненої моделі СРГ - це балансування на межі держави добробуту, де ефективність народного господарства гальмується державним патерналізмом і зростанням утриманських настроїв в суспільстві. Це проявляється і в системі обов'язкового страхування, де порушується принцип паритетності фінансування (наприклад, частка витрат населення на охорону здоров'я у ФРН становить лише близько 25 %, а 75 % складають суспільні витрати); і особливо наочно - у системі соціального забезпечення. Так, згідно з федеральним законом, будь-хто, чий дохід на члена сім'ї менше встановленого прожиткового мінімуму (у ФРН рівнем бідності вважається душовій номінальний дохід менше 50 % середньодушового доходу), має право на щомісячну "допомогу на життєзабезпечення". Вона включає: витрати на харчування, предмети побуту, особистого вжитку, гігієни, безкоштовне медичне обслуговування, більшість ліків, наймане житло, опалення, пільги на електроенергію і телефон. Разом на утримання однієї бездітної подружньої пари держава витрачає понад 1100 євро на місяць; таку допомогу отримують зараз понад 3 % населення, а річний приріст числа його одержувачів - 7 %.

Розширення розмірів соціальної держави негативно впливає на економічну ефективність. Разом з тим, аналіз досвіду розвиненою моделі СРГ показує її здатність адаптуватися до проблем, що є об'єктивно неминучими у розвитку такого складного суспільного організму.

У багатьох постсоціалістичних країнах, де адаптація інститутів є найбільш успішною, модель соціальної ринкової економіки конституційно проголошена парадигмою соціально-економічного розвитку (Польща, Таджикистан та ін.) Наприклад, у Конституції Польської Республіки економічний фундамент держави визначається так: "Стаття 20. Соціальне ринкове господарство, яке спирається на свободу господарської діяльності, приватну власність, а також на взаємодопомогу, діалог та співробітництво соціальних партнерів, є основою економічного устрою польської Республіки".

3.4. Соціальна політика держави та шляхи адаптації інститутів в період постсоціалістичного реформування в Україні
Тема 4. НАЦІОНАЛЬНІ МОДЕЛІ ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ
4.1. Класифікація національних економік
4.2. Ринкові моделі національних економік
4.3. Становлення національної моделі економічного розвитку України
Тема 5. ДЕМОКРАТІЯ, ЕКОНОМІЧНА СВОБОДА ТА ЕКОНОМІЧНИЙ ПОРЯДОК
5.1. Демократія: сутність, передумови і особливості в сучасному світі
5.2. Економічна свобода як атрибут демократії
5.3. Економічний порядок в контексті демократичного суспільства
РОЗДІЛ 2. ЕКОНОМІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru