Державне управління - сукупність усіх видів діяльності держави з метою виконання власних функцій. Завдання державного управління зумовлюються специфікою та рівнем розвитку національної економіки. При цьому створення ефективної системи державного управління в перехідних економіках ускладнюється домінуванням на внутрішніх ринках транснаціональних структур і пов'язаним з цим явищем екстенсивним напрямом розвитку. За таких умов посилюються не завжди виправдані шляхи і засоби зростання економічного добробуту:
- збереження технологічної та структурної відсталості;
- ресурсна спеціалізація, перехід до використання природних конкурентних переваг;
- надмірна відкритість економіки.
Необхідними умовами підвищення ефективності державного управління трансформаційними економічними системами є:
- гнучке поєднання прямих і непрямих методів з переважанням останніх;
- формулювання чіткої стратегії національного соціально-економічного розвитку;
- забезпечення стабільного внутрішнього політичного та економічного середовища;
- дотримання правових норм;
- прозорість здійснення економічної діяльності;
- стабільна й ефективна бюджетна, податкова, грошово-кредитна та валютна політика.
Призначення управлінських функцій держави в цьому напрямі - сприяння еволюційному економічному розвитку, запобігання зловживанням представників влади та підтримання господарського порядку в усіх сферах економіки.
Стратегічними цілями мають бути визначені:
- зростання виробництва;
- стабілізація цін;
- збільшення зайнятості;
- збалансування платіжного балансу.
Для їх досягнення держава повинна мати в розпорядженні регулятивні інструменти. Найважливішою є ефективна реалізація державної політики за такими напрямами:
1) розроблення системи захисту та збалансованості економічних інтересів суб'єктів ринкових відносин, що максимально задовольнятиме інтереси держави, підприємців та населення і мінімізуватиме соціальну напругу в суспільстві;
2) запровадження організаційних, правових, економічних та інших механізмів регулювання корпоративних відносин;
3) розбудова інфраструктури державного розвитку, зокрема ринків капіталу, праці та землі з метою використання інноваційних технологій, підвищення інвестиційної привабливості галузей промисловості, розширення можливостей залучення ресурсів фінансового сектору;
4) реалізація соціальної політики, спрямованої на збалансування колективного споживання і задоволення суспільних потреб.
7.3. Державне управління та адміністративна реформа в Україні
Аналіз причин неспроможності командно-адміністративної економіки досягти високого рівня життя населення та міжнародної конкурентоспроможності продукції засвідчує, в числі інших, негативну роль консервативної системи державного управління в СРСР. Розуміння цього періодично призводило до проведення реформ, спрямованих на посилення гнучкості державного управління, розширення прав об'єктів управління та надання їм більшої самостійності. Так, була проведена реформа 1957-1965 рр. із створенням рад народного господарства (раднаргоспів), спрямована на відміну галузевої структури економіки та передачу управлінських функцій регіонам. У подальшому ввели в економіку принцип госпрозрахунку підприємств - їх господарської самостійності, самофінансування, самоокупності та рентабельності. Проте реформування значного ефекту не дало, оскільки основоположні засоби централізації в адміністративно-плановій економіці залишалися незмінними.
У роки незалежності в Україні запроваджено класичний для демократичного суспільства розподіл влади між державою, політичними партіями та групами інтересів. Державна влада має законодавчу, виконавчу та судову гілки.
Структура влади в Україні поділяється на три складові:
1) система органів державної влади:
- Верховна Рада України - єдиний орган законодавчої влади;
- Президент України - Глава держави;
- державні органи виконавчої влади;
- державні органи судової влади;
2) система органів влади Автономної Республіки Крим (АРК):
- Верховна Рада АРК - єдиний представницький орган автономії;
- органи виконавчої влади автономної республіки;
3) система місцевого самоврядування:
- представницькі та виконавчі органи місцевого самоврядування;
- органи самоорганізації населення.
Ці системи забезпечують захист прав громадян, безпеку держави, вирішують питання соціально-економічного розвитку. Проте непослідовність здійснення організаційних перетворень послаблює ефективність державного управління. Завдання державного управління полягає у тому, щоб сформувати необхідний рівень взаємодії з національною економікою щодо реалізації її внутрішніх потреб та врахування зовнішніх факторів впливу.
Україна має приділяти значну увагу проведенню адміністративної реформи як засобу становлення ефективної держави. Згідно з Концепцією адміністративної реформи її метою є поетапне створення системи державного управління, яка забезпечить становлення України як розвиненої правової європейської держави з високим рівнем життя, соціальної стабільності та демократії. Ця система має формуватися на наукових принципах, бути прозорою та ефективною.
Завдання, які потрібно вирішити під час проведення реформи:
- впровадження нових принципів діяльності виконавчої влади на центральному та місцевому рівнях управління;
- зміна системи управління фінансами;
- розробка системи управління державним майном і державним сектором економіки;
- удосконалення системи місцевого самоврядування;
- створення сучасної системи підготовки та перепідготовки управлінських кадрів;
- забезпечення в своїх напрямах роботи органами виконавчої влади реалізації прав і свобод громадян;
- організація на новому рівні державної служби та служби в органах місцевого самоврядування;
- запровадження ефективної системи державного контролю. Реформа має здійснюватись у кілька етапів, зокрема:
1) створення нової правової бази, яка регламентуватиме державне управління в Україні;
2) формування інститутів та інструментів здійснення державного управління;
3) формування та зміцнення фінансово-економічних основ функціонування державного управління;
4) кадрове забезпечення системи;
5) наукове та інформаційне забезпечення, формування механізмів моніторингу функціонування.
7.4. Державне регулювання економіки як найважливіша складова державного управління
7.5. Сучасний стан регулювання економічних процесів в Україні
Тема 8. Програмування та прогнозування ; національної економіки
8.1. Необхідність і сутність планування національної економіки
8.2. Світовий досвід державного планування та програмування економічних процесів
8.3. Особливості програмування та прогнозування
8.4. Директивне та індикативне планування
8.5. Основні напрями вдосконалення сучасних процесів прогнозування та програмування соціально-економічного розвитку України
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 4