Поділ повноважень між різними гілками влади й управління визначено Конституцією України та іншими законодавчими актами. Система державних органів щодо управління соціально-економічним розвитком країни представлена в табл. 9.3.
У структурі органів виконавчої влади вищим органом є Кабінет Міністрів. Ці органи включають ряд міністерств: економіки, фінансів, внутрішніх справ, закордонних справ, праці й соціальної політики, транспорту, юстиції, оборони, освіти І науки та інші: ряд державних комітетів - промислової політики, енергозбереження, водного господарства, лісового господарства, Державне казначейство. Пенсійний фонд: низку центральних органів виконавчої влади, що наділені спеціальним статусом, серед них - Антимонопольний комітет, Державна податкова адміністрація, Фонд державного майна. Державна митна служба тощо: органи місцевої влади, серед яких - органи місцевого самоврядування (Ради народних депутатів відповідного рівня - обласні, міські, районні, селищні) та органи виконавчої влади на місцях (Держадміністрації відповідного рівня - обласні, міські, районні, селищні).
Таблиця 9.3
Вищий орган | Склад І структура | Основні функції | ||||
Глава держави | ||||||
Президент України Глава держави, управляє економікою на основі указів, постанов, розпоряджень, йому підпорядкований Уряд - Кабінет Міністрів | ||||||
Законодавчі органи | ||||||
Верховна Рада України - вищий законодавчий орган, його компетенція у прийнятті та зміні законів, контролі за їх виконанням, визначенні засад державної економічної політики, затвердженні бюджету тощо | ||||||
Органи виконавчої влади | ||||||
Кабінет Міністрів України | Міністерства, державні комітети, центральні виконавчі органи за спеціальним статусом, органи місцевої влади | Управління економікою, забезпечення реалізації законів, постанов та Інших законодавчих актів, безпосередня у реалізації стратегії соціально-економічного розвитку, розробці програм, відповідних видів політики, координація діяльності міністерств і відомств тощо | ||||
Судові органи | ||||||
Конституційний Суд України | Загальні та арбітражні суди | Стежать за виконанням законів, розглядають конфліктні ситуації, претензії суб'єктів господарювання | ||||
Система органів державного регулювання економіки та їх основні функції
Міністерства-це головна ланка системи органів центральної виконавчої влади, що формують та реалізують державну політику у відповідних сферах суспільного життя. Вони беруть участь у реалізації (в межах відповідної сфери) економічної і соціальної політики держави, прогнозують та здійснюють стратегічні цілі розвитку, беруть участь у розробці та виконанні загальнодержавних програм у відповідних сферах розвитку України та Державного бюджету України, сприяють розвитку підприємництва, ринкової інфраструктури, укладають міжнародні угоди тощо.
Державні комітети - не формуючи безпосередньо урядову політику, покликані сприяти в реалізації цієї політики через виконання функцій державного управління міжгалузевого 1 між-секторного характеру у визначеній сфері діяльності.
Особливість центральних органів виконавчої влади зі спеціальним статусом полягає в тому, що відносно них можуть установлюватися спеціальні умови утворення, реорганізації та ліквідації підконтрольності і підзвітності. Всі питання їх правового статусу та взаємовідносин з іншими органами вирішуються шляхом прийняття відповідних законів.
Органи місцевої влади наділені всією повнотою державної влади на своїй території. Вони є самостійними учасниками зовнішньоекономічних зв'язків, здійснюють розпорядження і користування природними ресурсами, управляють місцевими бюджетами, створюють умови для виконання державних і регіональних програм, забезпечують додержання мінімальних соціальних стандартів, гарантують фінансову самостійність місцевого самоврядування тощо.
На вдосконалення організаційної структури, функцій, кадрового забезпечення, взаємовідносин із місцевим самоврядуванням, потреба в якому продиктована розвитком ринкових відносин, спрямована адміністративна реформа, що є видом політико-правової реформи у сфері виконавчої влади. ЇЇ основними напрямами є такі:
- реорганізація системи державних органів виконавчої влади на центральному та місцевому рівнях з метою забезпечення їх ефективності;
- формування сучасної системи місцевого самоврядування;
- реалізація нових засад державної служби, створення нової системи підготовки управлінських кадрів;
- запровадження раціонального адміністративно-територіального устрою.
10.1. Сутність соціально-економічної стратегії
10.2. Основні поняття і принципи макроекономічного прогнозування
10.3. Сутність стратегічного планування розвитку національної економіки
10.4. Формування стратегічних програм національної економіки
ТЕМА 11. ФІНАНСОВІ ІНСТРУМЕНТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФУНКЦІОНУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ
11.1. Фінансова політика як важлива сфера діяльності держави
11.2. Бюджет у системі інструментів регулювання економіки
11.3. Боргова політика та її вплив на національну економіку
11.4. Податкова система і податне регулювання економіки