І. Аналітичні та розрахункові завдання
1.1. Визначення параметрів маркетингових каналів
Завдання. Проаналізуйте політику використання підприємством маркетингових каналів (каналів товароруху). Підприємство для аналізу виберіть самостійно, вибір погодьте з викладачем.
Приклад. Необхідно проаналізувати політику використання маркетингових каналів ВАТ "Сумський хлібокомбінат".
Розв'язання. ВАТ "Сумський хлібокомбінат" використовує однорівневі маркетингові канали, що зумовлено перш за все специфікою товару: хлібобулочні та кондитерські вироби мають короткий строк реалізації (рис. 1).
Крім хлібобулочних та кондитерських виробів, ВАТ "Сумський хлібокомбінат" виготовляє макаронні вироби та сухарики з різними смаками. Ці вироби мають значно довший строк реалізації та є стратегічними товарами для виведення на інші ринки поза межами Сумської області. Однак це потребує створення дворівневих каналів розподілу, тобто доцільним є співробітництво з оптовими базами інших регіонів, що працюють зі значною кількістю роздрібних магазинів (рис. 2).
ВАТ "Сумський хлібокомбінат" намагається забезпечити наявність своєї продукції в якомога більшій кількості торго-
Рис. 1. Схема однорівневого та дворівневого каналів товароруху для ВАТ "Сумський хлібокомбінат":
а — однорівиевий канал; б — дворівневий канал
Рис. 2. Однорівиевий канал товароруху ВАТ "Сумський хлібокомбінат", представлений роздрібними торговцями
вих точок. Тому підприємство співпрацює з великою кількістю продовольчих магазинів міста та області, котрі можна об'єднати у певні групи:
1) фірмові магазини;
2) супермаркети;
3) магазини з традиційною формою торгівлі;
4) кіоски.
1.2. Вибір форми товароруху
Завдання. Виберіть більш ефективну форму товароруху (транзитну чи складську) для підприємства, якщо після аналізу діяльності аналогічних підприємств цієї самої галузі стали відомі такі показники:
1) вартість утримання одиниці товару в запасах, грн;
2) транспортно-заготівельні витрати на постачання одиниці товару за складської форми, грн;
3) кількість товарів, які постачаються в транзитній формі, од.;
4) транспортно-заготівельні витрати на постачання одиниці товару за транзитної форми, грн;
5) річна потреба в товарі, од. Вихідні дані наведені в табл. 1.
Таблиця 1. Вихідні дані
Варіант | Показники | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1 | 8 | 18 | 4 200 | 12 | 12 000 |
2 | 12 | 25 | 96 | 14 | 145 |
3 | 4 | 13 | 8 050 | 24 | 12 000 |
4 | 25 | 55 | 9 000 | 32 | 12 000 |
5 | 24 | 53 | 8 000 | 31 | 1 150 |
6 | 9 | 49 | 113 | 37 | 236 |
7 | 56 | 170 | 8 900 | 210 | 12 000 |
8 | 29 | 46 | 500 | 65 | 960 |
9 | 13 | 90 | 670 | 65 | 1 190 |
10 | 3 | 9 | 16 | 12 | 54 |
11 | 95 | 235 | 2 450 | 136 | 3 790 |
12 | 45 | 86 | 3 650 | 62 | 1050 |
13 | 21 | 150 | 455 | 96 | 2 580 |
14 | 9 | 119 | 75 | 220 | 4 560 |
15 | 11 | 29 | 460 | 31 | 4 560 |
16 | 52 | 654 | 1 200 | 420 | 4 590 |
17 | 25 | 45 | 85 | 35 | 105 |
18 | 74 | 740 | 1210 | 640 | 1250 |
19 | 55 | 64 | 580 | 69 | 5 410 |
20 | 15 | 78 | 45 | 68 | 450 |
21 | 19 | 87 | 54 | 90 | 900 |
22 | 36 | 850 | 63 | 560 | 7 010 |
23 | 21 | 17 | 710 | 23 | 5 620 |
24 . .. | 35 | 54 | 96 | 62 | 7 860 |
25 | 7 | 14 | 80 | 50 | 800 |
26 | 5 | 39 | 75 | 70 | 900 |
27 | 17 | 43 | 54 | 20 | 200 |
28 | 3 | 33 | 370 | 55 | 550 |
29 | 70 | 850 | 90 | 700 | 7 000 |
30 | 45 | 65 | 80 | 30 | 950 |
Приклад. Необхідно вибрати більш ефективну форму товароруху для підприємства, яке виготовляє листи ДСП, якщо:
1) вартість утримання одиниці товару в запасах — 3 грн;
2) транспортно-заготівельні витрати на постачання одиниці товару за складської форми — 8 грн;
3) кількість товарів, які постачаються в транзитній формі, — 4000 листів;
4) транспортно-заготівельні витрати на постачання одиниці товару за транзитної форми — 10 грн;
5) річна потреба в товарі — 15 000 листів. Розв'язання. Форму товароруху вибираємо, використовуючи формулу:
Всі дані для розрахунку відомі, отже: Д = [4000 • 10 + (4000 -15 000) • 3]- (15 000 • 8) = -113 000 грн.
Вибір форми постачання визначаємо за мінімумом витрат. Якщо витрати за транзитної форми менші, то Д буде зі знаком
Якщо витрати менші за складської форми, то Д буде зі знаком "+".
Виконавши всі розрахунки, можна зробити висновок, що для підприємства доцільніше вибрати транзитну форму товароруху, оскільки витрати на товарорух менші.
1.1. Визначення параметрів маркетингових каналів
1.2. Вибір форми товароруху
1.3. Аналіз основних показників роботи посередників. Вибір посередника
1.4. Аналіз процесу організації оптових закупівель
1.5. Організація процесу товаропостачання в роздрібній торгівлі
1.6. Визначення витрат на транспортування продукції
1.7. Вибір маркетингової політики і каналів розподілу
1.8. Формування оптимальної структури маркетингових каналів
1.9. Аналіз взаємовідносин у каналі розподілу