І. Аналітичні та розрахункові завдання
1.1. Визначення параметрів маркетингових каналів
Завдання. Проаналізуйте політику використання підприємством маркетингових каналів (каналів товароруху). Підприємство для аналізу виберіть самостійно, вибір погодьте з викладачем.
Приклад. Необхідно проаналізувати політику використання маркетингових каналів ВАТ "Сумський хлібокомбінат".
Розв'язання. ВАТ "Сумський хлібокомбінат" використовує однорівневі маркетингові канали, що зумовлено перш за все специфікою товару: хлібобулочні та кондитерські вироби мають короткий строк реалізації (рис. 1).
Крім хлібобулочних та кондитерських виробів, ВАТ "Сумський хлібокомбінат" виготовляє макаронні вироби та сухарики з різними смаками. Ці вироби мають значно довший строк реалізації та є стратегічними товарами для виведення на інші ринки поза межами Сумської області. Однак це потребує створення дворівневих каналів розподілу, тобто доцільним є співробітництво з оптовими базами інших регіонів, що працюють зі значною кількістю роздрібних магазинів (рис. 2).
ВАТ "Сумський хлібокомбінат" намагається забезпечити наявність своєї продукції в якомога більшій кількості торго-
Рис. 1. Схема однорівневого та дворівневого каналів товароруху для ВАТ "Сумський хлібокомбінат":
а — однорівиевий канал; б — дворівневий канал
Рис. 2. Однорівиевий канал товароруху ВАТ "Сумський хлібокомбінат", представлений роздрібними торговцями
вих точок. Тому підприємство співпрацює з великою кількістю продовольчих магазинів міста та області, котрі можна об'єднати у певні групи:
1) фірмові магазини;
2) супермаркети;
3) магазини з традиційною формою торгівлі;
4) кіоски.
1.2. Вибір форми товароруху
Завдання. Виберіть більш ефективну форму товароруху (транзитну чи складську) для підприємства, якщо після аналізу діяльності аналогічних підприємств цієї самої галузі стали відомі такі показники:
1) вартість утримання одиниці товару в запасах, грн;
2) транспортно-заготівельні витрати на постачання одиниці товару за складської форми, грн;
3) кількість товарів, які постачаються в транзитній формі, од.;
4) транспортно-заготівельні витрати на постачання одиниці товару за транзитної форми, грн;
5) річна потреба в товарі, од. Вихідні дані наведені в табл. 1.
Таблиця 1. Вихідні дані
Варіант | Показники | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1 | 8 | 18 | 4 200 | 12 | 12 000 |
2 | 12 | 25 | 96 | 14 | 145 |
3 | 4 | 13 | 8 050 | 24 | 12 000 |
4 | 25 | 55 | 9 000 | 32 | 12 000 |
5 | 24 | 53 | 8 000 | 31 | 1 150 |
6 | 9 | 49 | 113 | 37 | 236 |
7 | 56 | 170 | 8 900 | 210 | 12 000 |
8 | 29 | 46 | 500 | 65 | 960 |
9 | 13 | 90 | 670 | 65 | 1 190 |
10 | 3 | 9 | 16 | 12 | 54 |
11 | 95 | 235 | 2 450 | 136 | 3 790 |
12 | 45 | 86 | 3 650 | 62 | 1050 |
13 | 21 | 150 | 455 | 96 | 2 580 |
14 | 9 | 119 | 75 | 220 | 4 560 |
15 | 11 | 29 | 460 | 31 | 4 560 |
16 | 52 | 654 | 1 200 | 420 | 4 590 |
17 | 25 | 45 | 85 | 35 | 105 |
18 | 74 | 740 | 1210 | 640 | 1250 |
19 | 55 | 64 | 580 | 69 | 5 410 |
20 | 15 | 78 | 45 | 68 | 450 |
21 | 19 | 87 | 54 | 90 | 900 |
22 | 36 | 850 | 63 | 560 | 7 010 |
23 | 21 | 17 | 710 | 23 | 5 620 |
24 . .. | 35 | 54 | 96 | 62 | 7 860 |
25 | 7 | 14 | 80 | 50 | 800 |
26 | 5 | 39 | 75 | 70 | 900 |
27 | 17 | 43 | 54 | 20 | 200 |
28 | 3 | 33 | 370 | 55 | 550 |
29 | 70 | 850 | 90 | 700 | 7 000 |
30 | 45 | 65 | 80 | 30 | 950 |
Приклад. Необхідно вибрати більш ефективну форму товароруху для підприємства, яке виготовляє листи ДСП, якщо:
1) вартість утримання одиниці товару в запасах — 3 грн;
2) транспортно-заготівельні витрати на постачання одиниці товару за складської форми — 8 грн;
3) кількість товарів, які постачаються в транзитній формі, — 4000 листів;
4) транспортно-заготівельні витрати на постачання одиниці товару за транзитної форми — 10 грн;
5) річна потреба в товарі — 15 000 листів. Розв'язання. Форму товароруху вибираємо, використовуючи формулу:
Всі дані для розрахунку відомі, отже: Д = [4000 • 10 + (4000 -15 000) • 3]- (15 000 • 8) = -113 000 грн.
Вибір форми постачання визначаємо за мінімумом витрат. Якщо витрати за транзитної форми менші, то Д буде зі знаком
Якщо витрати менші за складської форми, то Д буде зі знаком "+".
Виконавши всі розрахунки, можна зробити висновок, що для підприємства доцільніше вибрати транзитну форму товароруху, оскільки витрати на товарорух менші.
1.4. Аналіз процесу організації оптових закупівель
1.5. Організація процесу товаропостачання в роздрібній торгівлі
1.6. Визначення витрат на транспортування продукції
1.7. Вибір маркетингової політики і каналів розподілу
1.8. Формування оптимальної структури маркетингових каналів
1.9. Аналіз взаємовідносин у каналі розподілу
II. Схеми, що ілюструють елементи маркетингової політики розподілу
III. Кейси
IV. КРОСВОРД