Суть цієї роботи полягає у виборі властивостей (споживчої цінності) товару відповідно до результатів сумісного аналізу, який може бути доповнений аналізом найслабших і найсильніших сторін товару, а також шансів і загроз для нього, які виникають у зовнішньому середовищі. Для оцінювання сильних і слабких сторін товару можна використати питання, наведені в табл. 2.14.
Визначити сильні і слабкі сторони товару простіше, ніж оцінити загрози і шанси, які здебільшого пов'язані зі зміною товарів конкурентів; субститутами товару і змінами в них; появою нових технологій для створення товарів або задоволення тих самих потреб в інший спосіб; появою нових способів задоволення існуючої потреби;
Таблиця 2.14. Сильні і слабкі сторони товару
Питання | Сильні сторони | Слабкі сторони |
1. Чи можете ви визначити сегмент ринку, на який зорієнтована ваша продукція? | ||
2. Чи вивчили Ви запити ваших клієнтів? | ||
3. Які переваги надає ваша продукція (послуга) клієнтам? | ||
4. Чи можете ви успішно доставити свою продукцію (послуги) до споживачів, на яких вона зорієнтована? | ||
5. Чи може ваша продукція (послуги) конкурувати з продукцією (послугами) інших виробників за такими параметрами: - якість, надійність, експлуатаційні та інші властивості; - ціна; - стимулювання попиту; - місце розповсюдження? | ||
6. Чи розумієте ви, на якій стадії "життєвого циклу" перебуває ваша продукція? | ||
7. Чи є у вас ідеї стосовно нових видів продукції? | ||
8. Чи володієте ви збалансованим асортиментом продукції (послуг) з огляду на її різноманітність і різний рівень морального старіння? | ||
9. Чи здійснюєте ви регулярну модифікацію продукції відповідно до потреб клієнтів? | ||
10. Чи реалізуєте політику створення нової продукції? | ||
11. Чи можливе копіювання вашої продукції (послуг) конкурентами? | ||
12. Чи мають ваші виробничі та інші ідеї захист торгової марки патентами тощо? | ||
13. Чи відслідковуєте ви скарги клієнтів? | ||
14. Чи зменшується кількість скарг і нарікань з боку клієнтів? |
зміною класифікації товару, в результаті чого він починає задовольняти іншу потребу (наприклад, зміна категорії товару зі споживчого на промисловий).
У процесі такої роботи аналітику доводиться долати сумніви щодо правомірності віднесення до переліку загроз конкретних явищ, на яких він зосередився, а також визначення найважливіших загроз. Крім того, необхідно з'ясувати" як вплинуть конкретні загрози на діяльність підприємства і чи підприємство зможе впливати на них. Для такого аналізу потрібні не лише об'єктивні дані, а й інтуїція, уява аналітика.
Для прийняття остаточного рішення про зміни товару використовують аналітичну процедуру, яка передбачає, що всі дії підприємства будуть супроводжуватись відповідною реакцією споживачів і конкурентів. Аналіз змін доцільно проводити за формою, наведеною в табл. 2.15.
Таблиця 2.15. Аналіз змін товару
Властивості, які вимагають змін | Напрям змін | Витрати | Час зміни товару | Споживчі цінності | |||
підприємство | конкурент | підприємство | конкурент | підприємство | конкурент | ||
адаптація | |||||||
стандартизація | |||||||
поліпшення якості | |||||||
зміна функції | |||||||
зміна пакування | |||||||
зміна марки | |||||||
інше | |||||||
При визначенні необхідних змін зосереджуються не тільки на зміні фізичних властивостей товару, які можуть вимагати значних інвестиційних витрат, а й послугах, які супроводжують його продаж. Такі послуги, як правило, не вимагають значних затрат, але є складнішими для наслідування конкурентами підприємства. Наприклад, завдяки певним послугам можна обмежити ризик покупки, що забезпечують гарантії і сервіс підприємства. Однак перед будь-яким впровадженням нових послуг слід дізнатися, в чому, на думку покупців, полягає ризик, пов'язаний із покупкою.
Якщо предметом аналізу є не фізичний товар, а послуга, то процес аналізу залишається незмінним, однак особливої уваги потребує поведінка працівників підприємства.
При запровадженні змін важливо знати і враховувати спосіб придбання і споживання товару покупцями. Спосіб придбання товару пов'язаний з тим, коли, як, наскільки часто, в яких кількостях, в поєднанні з якими товарами і труднощами відбувається процедура; спосіб споживання - коли, як, як часто, за яких обставин, в поєднанні з якими іншими товарами чи проблемами пов'язане його використання. Мають значення при цьому також зберігання і утилізація товару.
Розгляд товару у різних вимірах є передумовою правильності зосередження зусиль підприємства щодо поліпшення його функціональності, розширення ринку, створення нових товарів. Ці зусилля пов'язані з визначенням категорії нових покупців, вивченням можливостей інтенсивнішого споживання товару наявними покупцями, окресленням напрямів підвищення задоволення покупців продукцією підприємства.
Покупцями товару, як відомо, є також посередники, які, зі свого боку, суттєво впливають на продаж товару і на чиї вимоги стосовно товару слід зважати. Тому виробники повинні звертати увагу, чому посередники купують товар підприємства, які труднощі виникають у зв'язку з придбанням і продажем, доставкою, як сприймають вони ці труднощі на фоні роботи з товарами конкурентів.
Аналіз упаковки товару
Аналіз життєвого циклу товару
Аналіз нового товару
Особливості аналізу продаж в Інтернеті
Аналіз асортименту товарів
2.3. Маркетинговий аналіз ціни
Зміст, мета й особливості аналізу ціни
Вступний етап аналізу цін
Аналіз цін з позиції оточення, покупців, посередників і конкурентів