Принципи організації — основні положення, висхідні пункти у визначенні будь-якої теорії, вчення, науки, світогляду, організації; керівна ідея, основне правило діяльності; внутрішня переконаність людини, що визначає відношення до дійсності; норми поведінки і діяльності, основне влаштування будь-чого.
Основні принципи управління персоналом:
• об'єктивне врахування конкретних умов виробництва;
• активізуюча і направляюча роль представницьких органів влади, суспільних організацій і трудових колективів при обґрунтуванні ефективних способів, виборі найкращих форм участі і впливу на прийняття глобальних рішень;
• гуманістична постановка і формулювання глобальних цілей;
• вибір головного напрямку діяльності (ранжування цілей і задач) у середовищі дезорганізованих факторів і постійно змінюючих обмежень;
• повнота постановки і єдності цілей (дотримання системних постулатів) у сполученні з найбільш благоприємними способами їх досягнення;
• підпорядкування організаційної форми цілям і задачам організуючої системи;
• забезпечення сумісних узгоджених дій виробничих сил, партнерів, клієнтів;
• неодмінна участь і врахування побажань працівників з метою мобілізації їх соціальної активності в процесі організації;
• сполучення колегіальності у прийнятті рішень щодо загальних (системних) питань з індивідуальною відповідальністю за їх реалізацію;
• підпорядкування ритмів функціонування допоміжних і обслуговуючих елементів (блоків) ритмам функціонування основних елементів системи;
* діалектичне співвідношення предметно-цільової, функціональної, інформаційної і морфологічної структур;
* забезпечення процесу самоорганізації системи, (створення комунікаційного зворотного зв'язку).
Принципи формування системи управління персоналом — це основні теоретичні положення, що включають:
* зумовленість функцій управління персоналом цілями організації — функції управління персоналом формуються і змінюються не свавільно, а у відповідності з потребами і цілями організації;
* первинність функції управління персоналом — склад підсистем і організаційна структура системи управління персоналом організації, вимоги до професійно-кваліфікаційного рівня працівників і їх чисельності залежать від змісту, кількості, якості і трудомісткості функції управління персоналом;
* оптимальне співвідношення — інтра- і інфрафункцій управління персоналом — визначає пропорції між функціями, направленими на організацію системи управління персоналом (інтрафункції), і функціями управління персоналом (інфрафункції) організації (оптимальним вважається співвідношення— 1:3);
* оптимальне співвідношення управлінських орієнтацій — диктує необхідність дотримання пропорцій між функціями управління, направленими на розвиток організації, і функціями, що забезпечують діяльність організації (оптимальне співвідношення —1:3);
* потенційні імітації — означає, що вивільнення окремих працівників не повинно переривати процес здійснення будь-яких функцій управління; для цього кожний працівник системи управління персоналом повинен вміти імітувати функції вищестоящого, нижчестоячого рівнів і одного з двох працівників свого рівня;
* економічність — передбачає найбільш ефективну і економічну організацію системи управління персоналом; зниження питомої ваги витрат на систему управління в загальних витратах на одиницю продукції, підвищення ефективності виробництва;
* прогресивність — відповідність системи управління персоналом передовим зарубіжним і вітчизняним аналогам;
* перспективність — при формуванні системи управління персоналом слід враховувати перспективи розвитку організації;
* комплексність — при формуванні системи управління персоналом слід враховувати всі фактори, що впливають на систему управління персоналом;
* оперативність — своєчасне прийняття рішень щодо аналізу і удосконалення системи управління персоналом, оперативного усунення відхилень;
• оптимальність — багатоваріантне розроблення пропозицій по формуванню системи управління персоналом і вибір найбільш раціонального варіанту для конкретних умов організації;
• простота — чим простіша система управління персоналом, тим краще вона працює;
• науковість — розробка заходів по формуванню системи управління персоналом повинна базуватися на досягненнях науки в сфері управління із врахуванням змін законів розвитку економіки в ринкових умовах;
• ієрархічність — в будь-яких вертикальних розрізах системи управління персоналом повинна забезпечуватися ієрархічна взаємодія між ланками управління (структурними підрозділами і окремими керівниками, принциповою характеристикою якого є несиметрична передача інформації "вниз" (дезагрегування, деталізація) і "вверх" (агрегування) по системі управління;
• автономність будь-яких горизонтальних і вертикальних ланок системи управління персоналом повинна забезпечуватися раціональність структурних підрозділів і окремих керівників;
• узгодженість — означає взаємодію між ієрархічними ланками по вертикалі, а також між відносно автономними ланками системи управління по горизонталі, яке повинно бути в цілому узгоджено з основними цілями організації і синхронізовано по часу;
• стійкість — для забезпечення стійкого функціонування системи управління персоналом необхідно передбачити спеціальні "локальні регулятори", які при відхиленні від передбаченої цілі організації ставлять того чи іншого працівника чи підрозділ у невигідний стан і спонукають їх до регулювання системи управління персоналом;
• багатоаспектність — управління персоналом як по вертикалі, так і по горизонталі може здійснюватися по різним каналам: адміністративно-господарському, правовому, економічному; •
• прозорість — система управління персоналом повинна володіти концептуальною єдністю, включати єдину термінологію, діяльність всіх підрозділів і керівників повинно будуватися на єдиних конструкціях (етапах, фазах, функціях) для різних по економічному змісту процесів обновлення, вироблення, прийняття і реалізації рішень людиною.
Принципи управління персоналом — правила, основні положення і норми, яких повинні дотримуватися керівники і спеціалісти в процесі управління персоналом, відображати вимоги об'єктивно діючих економічних законів, тому і самі є об'єктивними, здійснюються на основі традиційно утверджених у вітчизняних організаціях принципів:
• науковості;
• демократичного централізму;
• плановості;
• єдності розпоряджень;
• відбору, підбору і розстановки кадрів;
• сполучення єдиноначальності і колегіальності;
• централізації і децентралізації;
• лінійного, функціонального і цільового управління;
• контролю виконання рішень.
Ряд американських і японських корпорацій використовують наступні принци пи управління персоналом:
• довічний найом;
• контроль виконання завдань, основаних на довірі;
• сполучення такого контролю з корпоративною культурою;
• консенсусне прийняття рішень.
Принципи розвитку системи управління персоналом в умовах ринку — теоретичні положення по управлінню персоналом, які включають:
• концентрацію (розрізняють концентрацію зусиль працівників окремого підрозділу чи всієї системи управління персоналом на рішення основних задач чи концентрацію однорідних функцій в одному підрозділі системи управління персоналом, що ліквідує дублювання);
• спеціалізацію (розподіл праці в системі управління персоналом — виділяється праця керівників, спеціалістів та інших службовців, формуються окремі підрозділи, що спеціалізуються на виконанні груп однорідних функцій);
• паралельність (передбачає одночасне виконання окремих управлінських рішень, підвищує оперативність управління персоналом);
• адаптивність (гнучкість означає пристосування системи управління до змінюваних цілей організації і умов їх роботи);
• спадкоємність (передбачає загальну методичну основу проведення робіт по формуванню системи управління персоналом на різних її рівнях і різними спеціалістами, стандартне їх оформлення);
безперервність (відсутність переривів у роботі робітників системи управління персоналом чи підрозділів);
• ритмічність (передбачає виконання однакового об'єму робіт в рівні проміжки часу і регулярність повторення функцій управління персоналом);
• упорядкованість (цілеспрямованість необхідної інформації по виробленню певного рішення; вона буває горизонтальна і вертикальна — взаємозв'язки між функціональними підрозділами і різними рівнями управління.
Принципи формування унікального кадрового потенціалу
Кадрове забезпечення системи управління — необхідний кількісний і якісний склад управлінських працівників — організації; кількість необхідних працівників, що визначається різними методами розрахунку чисельності працівників системи управління. Якісний склад працівників, тобто їх склад по категоріям, професіям, спеціальностям, рівню кваліфікації розраховується, виходячи із професійно-кваліфікаційного розподілу робіт, зафіксованих у виробничо-технологічній документації робочого процесу; вимоги до посад і робочих місць, закріплених в посадових інструкціях чи описах робочих місць; штатний розклад організації та її підрозділів, де фіксується склад посад, документації, регламентуючої різні організаційно-управлінські процеси з вимогами до професійно-кваліфікаційного складу виконавців.
Концепція проведення політики формування унікального кадрового потенціалу шляхом підбору здібних спеціалістів дозволяє організації підготувати нестандартні передкризові заходи отримати переваги перед конкурентами. Інтелектуальне лідерство підприємства в цих умовах у ще більшій мірі заохочує талановитих людей, що дозволяє створювати конкурентоспроможну продукцію.
Ядро кадрового потенціалу підприємства формує сукупні інтелектуальні здібності його працівників, що забезпечують стратегічні переваги на ринку чи в його сегменті. Ці переваги базуються на тому, що конкуренти не можуть виробляти аналогічні по якості товари (послуги) чи істотно запізнюються з їх виробництвом і виходом на ринки.
Головними принципами роботи з кадрами є:
індивідуалізація;
* демократизація;
* інформатизація;
* системність;
* врахування побажань співробітників при виборі форм і методів перепідготовки і підвищення кваліфікації.,
Принципи побудови системи управління персоналом — правила, основні положення і норми, яких повинні дотримуватися керівники і спеціалісти підрозділів управління персоналом при формуванні системи управління персоналом організації.
Принципи побудови системи управління персоналом — результат узагальнення людьми об'єктивно діючих економічних законів, властивих їм загальних рис, начал її дії. Принципи об'єктивні як об'єктивні економічні закони. Принципи побудови системи управління персоналом — постійні і носять обов'язковий характер, а сукупність методів може змінюватися в залежності від змін умов при збереженні принципів. Принцип дозволяє формувати систему методів, але метод не має такого впливу на принцип, так як останній є об'єктивним. Розрізняють дві групи принципів побудови системи управління персоналом:
* принципи формування системи управління персоналом;
* принципи, що зумовлюють напрямки розвитку системи управління персоналом. Всі принципи побудови системи управління персоналом реалізуються у взаємодії, їх сполучення залежить від конкретних умов функціонування системи управління персоналом організації.
Принцип інформативності кадрової роботи передбачає застосування сучасних методів інформаційної техніки для процедур збору, передачі, обробки, збереження, видачі інформації з метою оперативного прийняття її ґрунтованих кадрових рішень.
Принцип системності в роботі з кадрами передбачає, що управління персоналом на підприємстві повинно охоплювати не окремі категорії працівників, а весь склад персоналу, вирішувати безперервно проблеми, що виникають в діяльності працівника: від його прийому на роботу, в період підвищення по службі, і до останнього часу роботи в організації. Здібності, що складають ядро кадрового потенціалу, мають наступні властивості:
* вони властиві всій організаційній системі організації, а не окремим талановитим працівникам;
* істотні для реалізації стратегічних планів організації;
* сприяють виживанню організації в перспективі;
* являють собою сполучення вмінь і знань кадрового потенціалу, а не їх втілення в продукцію;
* є унікальним джерелом ефективної роботи організації в результаті використання науково-технічного, виробничого, управлінського і кадрового потенціалу;
* грають істотну роль при розробці продукції підприємства;
* слугують основою для розробки і прийняття стратегічно важливих рішень (диверсифікація, раціоналізація оргструктури підприємства), що забезпечує еволюційний розвиток організації і адаптацію до зовнішнього середовища.
Зниження затрат починається, як правило, зі скорочення персоналу. При цьому необхідно керуватися такими правилами:
* звільнювати не окремих людей, а цілі підрозділи (відділи);
* ліквідувати підрозділи (відділи), без яких організація може обійтися в кризовій ситуації;
* при масових скороченнях і звільненнях людей слід говорити правду про реальне положення організації і існуючі в ньому проблеми;
* рекомендується знаходити для звільнених людей іншу роботу;
* звільнення і скорочення слід починати з верхнього ешелону управління. Наступним етапом зниження витрат є зменшення посадових окладів і премій,
при цьому на основі досвіду вироблені наступні правила:
* зменшення посадових окладів і премій слід розпочинати з першого керівника;
* зменшення посадових окладів всього персоналу слід зробити пропорційним (наприклад, зменшити посадові оклади всім категоріям працівників
на 25 %);
* при зменшенні посадових окладів слід пам'ятати про мінімальні розміри заробітної платні, встановлених законодавством.
Основними законами управління персоналом вважаються:
* оптимального поєднання централізації та децентралізації управління;
* інтеграції управління;
* демократизації управління;
* економії часу в управлінні.
Принципи управління ефективним компаніями Т. Штерса і Р. Уотермана вважають наступні:
* прихильність до дії;
* близькість до споживача;
* автономія і винахідливість;
* продуктивність;
* ентузіазм, орієнтація на цінності;
* розвиток організації на основі знання її сильних сторін і ринкової ніші;
* проста форми, невеликий штат.
Теоретичні концепції відкритих систем передбачають необхідність планування бізнесу у відповідності з станом зовнішнього середовища, що передбачає здатність організації своєчасно корегувати задачі і плани, а також займатися пошуком нових способів мотивації співробітників. У випадку недооцінки значення "людського автоматичного зв'язку між зовнішнім світом і внутрішніми установками компанії", будь-які зміни в політиці організації залежать не від організації, а від дій і ініціативи конкретних індивідів.
Основні принципи кадрового менеджменту в кризових ситуаціях: Принцип оптимізації кадрового потенціалу підприємства. В період кризи керівництво підприємства в першу чергу здійснює кроки щодо зниження виробничих витрат і скорочення кадрів. Досвід свідчить, що в цих умовах кадрова політика може бути як ефективною, так і малоефективною. Кадрова політика буде ефективною, якщо вона передбачає наступне:
1) скорочення всіх рівнів управління в організаційній структурі підприємства, а не окремих робочих місць;
2) укріплення кадрового резерву у вищій ланці управління;
3) врахування взаємозалежності елементів організаційної структури підприємства при проведенні скорочень, а також стимулювання нової організаційної структури;
4) виявлення, підтримка і просування по службі працівників, що виявляють лідерські якості і прагнуть до управління;
5) проведення політики підготовки і перепідготовки персоналу в кризових ситуаціях;
6) децентралізацію системи управління, передачу необхідних повноважень менеджерам всіх рівнів;
7) централізацію фінансового менеджменту, що повинно забезпечити накопичення необхідного капіталу для інновацій та інвестицій;
8) збереження кадрового ядра підприємства;
9) набір перспективних працівників зі сторони.
Крім вище названих принципів управління персоналом, слід враховувати наступне:
* відповідальність кожного працівника за результати роботи;
* навчання новим професіям у разі потреби;
* раціональне маневрування трудовими ресурсами в межах організації;
* розробка й реалізація соціально-економічних програм, що забезпечують підвищення доходів підприємства і кожного працівника;
* раціональне планування й використання приміщень виробничих площ;
* ефективна організація робочих місць;
* виховання у працівників почуття відданості організації;
* стабільність службового становища як головного стимулу в роботі;
* постійний розвиток здібностей кожним працівником для більш інтенсивної і продуктивної праці.
2.4. Сучасна концепція філософії управління людськими ресурсами
2.5. Моделі філософії управління
Висновки
Розділ 3. Теоретико-методологічні засади філософії управління людськими ресурсами.
3.1. Методологічні засади управління людськими ресурсами
3.2. Аналізу контексті управління людськими ресурсами
3.3. Системна методологія. Системний метод
3.4. Структурно-функціональний метод
3.5. Інституційний метод