Управління людськими ресурсами - Воронкова В.Г. - 16.3. Макроекономічне стратегічне планування

Стратегічне планування повинно здійснюватися на всіх рівнях управління, в тому числі і на загальнодержавному. Суть стратегічного планування заключається у виборі головних пріоритетів розвитку національної економіки, провідна роль яких належить державі. Основна мета стратегічного планування заключається у визначенні головних напрямів соціально-економічної ролі держави, в забезпеченні

достатнього потенціалу для успішного розвитку національної економіки. Стратегічне планування зорієнтовано, як правило, на довгострокову перспективу.

Стратегія може бути визначена як комплексний план для досягнення основних цілей. Стратегічні плани характеризуються як цілісністю, так і гнучкістю (в залежності від конкретних умов реалізації). Цілі повинні бути досягнутими (реальними для виконання в плановий період).

Стратегічне макроекономічне планування зорієнтовано на довгострокову перспективу і визначає основні напрямки соціально-економічного розвитку держави. Суть стратегічного планування заключається у виборі головних пріоритетів розвитку національної економіки, провідну роль в реалізації яких повинна взяти на себе держава. Завдяки стратегічному плануванню визначаються напрямки, по яким слід розвиватися суспільству, на яких ринках краще діяти, які технології засвоювати, як забезпечити соціальну єдність країни, на які сектори економіки і суспільні структури при цьому слід спиратися. Основна мета стратегічного планування — забезпечення достатнього потенціалу для успішного розвитку національної економіки. Своє відображення стратегічне планування знаходить в концепціях загальнодержавного розвитку.

Таким чином, суть макроекономічного планування заключається не в розробці і доведенні багаточисельних показників для виконання, а в науковій постановці цілей майбутнього розвитку і виробленні дієвих засобів і можливостей для їх реального досягнення. Загальнодержавне індикативне планування направлене на поєднання всіх факторів виробництва і підтримання збалансування натурально-речових і фінансово-цінових потоків, забезпечення раціонального і ефективного використання ресурсів для досягнення поставлених цілей і задач, що знаходить відображення у відповідних планових документах.

16.4. Прогнозування макроекономічних показників

Макроекономічні показники, що відображають масштабні економічні явища, прогнозуються на рівні держави. Ці прогнози необхідні;

• для використання самостійних розрахунків;

• для застосування в бюджетному плануванні.

В макроекономічних показниках країни знаходять відображення параметри функціонування економіки, структура і потенціал її галузей, пропорції і взаємозв'язки між областями, регіонами.

Прогнози макроекономічних показників здійснюються,на декілька років вперед, в тому числі і на найближчий рік. Прогноз року корегується з врахуванням нової, що має вплив на даний показник інформації. Типовими напрямками прогнозування і макропланування в економіці є:

* забезпечення необхідних пропорцій розширення відтворення, що характеризують розвиток ключових сфер економіки і вирішення соціальних проблем;

* здійснення загальнодержавної інвестиційної і науково-технічної політики; •/формування міждержавних зовнішньоекономічних зв'язків;

* створення резервів для здійснення цільових програм і локалізації надзвичайних ситуацій;

* забезпечення оборони країни тощо.

Досягнення вказаних напрямків потребує перспективних оцінок:

а) стану економіки і суспільства у співставленні із світовими тенденціями, ринковою кон'юнктурою і можливими напрямками розвитку;

б) макроекономічних, демографічних, соціально-економічних і науково-технічних прогнозів, а також прогнозів розміщення продуктивних сил;

в) цінової, анти інфляційної, податкової, фінансово-кредитної і антимонопольної політики в цілях збалансованості економічного розвитку;

г) потенціалу галузей з метою підтримки проблемних і соціально-значущих сфер діяльності;

л) розвитку ринкової інфраструктури і інформаційних потоків в економіці. До об'єктів прогнозування в масштабах країни належать:

* об'єм і динаміка валового внутрішнього продукту;

* індекс зміни цін у зв'язку з інфляцією;

* об'єми збуту і продажу товарів (робіт і послуг);

* об'єм довгострокових інвестицій по всім джерелам фінансування;

* розходи на оплату праці;

* прибуток;

* показники експорту і імпорту; курс гривни;

* основні характеристики зводного фінансового балансу, а також доходів і розходів.

Ці дані прогнозуються:

* на довгострокову (раз в 5 років);

* середиьострокову (від 3 до 5 років зі щорічним коригуванням);

* короткострокові перспективи (на рік).

Крім того, до прогнозів макрорівня відносяться прогнозові огляди стану економіки країни, які публікуються ЗМІ. Такі розрахунки виконуються не тільки по замовленням уряду країни, але і самостійними, незалежними особами. Окремо прогнозується розвиток державного сектору економіки. Порівняння фактичного стану економічного параметра з його прогнозним значенням дозволяє оцінити відхилення, що виникли, і виявити причини, які їх викликали. Економічний аналіз прогнозу включає:

• оцінку досягнутого потенціалу;

• виявлення тенденцій і факторів впливу;

• визначення вектора необхідних корекцій уряду по досягненню цілей розвитку суспільства.

Для отримання адекватної інформації про майбутнє необхідно знання законів розвитку суспільства, особливості стану економіки країни, а також причин і рушійних сил в просторі і часі, але часто буває неможливо достатньо точно прорахувати всі варіанти, що відрізняють складні соціально-політичні і економічні прогнози країни і регіонів. Високий ступінь невизначеності майбутнього, особливо в політичному аспекті, зумовлює посилення імовірнісного характеру досягнення параметру цих прогнозів.

Макроекономічне прогнозування направлено на вирішення наступних основних задач:

встановлення цілей розвитку, наприклад продовольчої проблеми; находження оптимальних шляхів і засобів досягнення цілей;

* визначення потреби в ресурсах для досягнення поставлених цілей розвитку;

* розробку дій різних органів по досягненню поставлених цілей розвитку;

* виявлення можливих дій протидіючих сил і їх впливу на вирішення проблеми.

Прогнози макроекономічних показників використовуються галузевими міністерствами, відомствами, підприємствами і їх об'єднаннями при розробці своїх прогнозів. На рівні держави задачі економічного передбачення повинні розглядатися взаємопов'язано. В процесі розробки прогнозу макроекономічного показника аналізується взаємодія цілей, способів і засобів їх досягнення, а також визначаються необхідні ресурси для реалізації. За характером прогноз цього рівня наближається до плану. Так, при прогнозуванні принциповою є наступна схема:

• цілі — теоретично досягнуті;

• шляхи і засоби досягнення — можливі;

• ресурси — імовірнісні.

При плануванні принципова схема виглядає інакше:

• цілі — рекомендовані чи обов'язкові;

• шляхи і засоби досягнення — детерміновані, чи однозначно визначені;

• ресурси — обмежені.

Макропланування тісно пов'язане з макропрогнозуванням, включає бюджетне і податкове планування, розробку державних програм, замовлень тощо. Основні напрямки економічного планування і прогнозування в масштабах країни визначають:

* суспільні потреби і необхідні для їх задоволення ресурси — матеріальні, трудові, фінансові;

* раціональні шляхи використання цих ресурсів;

* забезпечення збалансованості розвитку між сферами, галузями, видами діяльності і регіонами країни.

Прогнози макроекономічних показників, що використовуються в плануванні в якості засади для обґрунтування планів держави і регіонів, що враховуються в розрахунках:

* бюджетних планів;

* індикативних планів всієї країни і їх регіонів;

* державних програм;

* планів державних, регіональних і муніципальних підприємств, що входять в підприємницький сектор економіки країни.

Методологія прогнозування макроекономічних показників заснована на методології прогнозування:

1) загальнонаукові чи логічні методи;

2) міжнаукові;

3) приватнонаукові.

Економічний прогноз- макропоказників має комплексний характер і розробляється з врахуванням інших прогнозів — демографічного, ресурсного, попиту, пропозиції, науково-технічного прогресу. Система прогнозування макроекономічних показників поки що не склалася, слід пройти шлях адаптації і удосконалення з врахуванням існуючого світового досвіду економічного прогнозування і особливостей суспільного розвитку в нашій країні.

16.4. Прогнозування макроекономічних показників
16.5. Досвід державного економічного планування в розвинених країнах
16.5.1. Державне планування в Японії
16.5.2. Державне планування у Франції
16.5.3. Державне планування в Південній Кореї
16.6. Макроекономічне програмування (програмно-цільове)
16.7. Прогнозування соціально-економічних показників
Висновки
Післямова.
ПЕРЕДМОВА
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru