Теоретичні основи сучасної української педагогіки - Вишневcький О. - Розвиток як аспект едукації

Розвиток як аспект едукації

Традиційно розвиток мислиться як результат навчання і виховання. Такий підхід зумовив поширення терміна і поняття "загальний розвиток", що по суті наближається до поняття "формування особистості". В обидвох випадках йдеться фактично про все те, чим "збагачується" людина.

На жаль, таке універсальне, а отже, нечітке розуміння поняття "розвиток" виявилося для педагогіки і для практики навчання згубним, бо дозволило підмінювати те, що дійсно можна назвати розвитком, звичайним заучуванням інформації. І оскільки пропонувати інформацію ("давати знання") — справа порівняно неважка, то все це й спричинило формування культу знань, умінь та навичок і загалом призвело до домінування ЗУН-ів, а звідси і до перевантаження учнів. Справа подавалась таким чином, що чим більше знань, умінь і навичок ми забезпечимо дітям, тим більш "розвинутими" вони виявляться.

Ототожнення інформативного навчання і розвитку безпідставне. Широка поінформованість людини ще не є ознакою її високого розвитку. І навпаки, розвинута особа не завжди широко поінформована. Люди, які переоцінюють знання, помиляються в розумінні самого поняття "розвиток". Пригадаймо ще раз, що воно стосується мислення, механізму пам'яті, здібностей, вольових якостей, уяви, почуттів, смаків, потреб, духовної й фізичної витривалості тощо. Брак відповідних якостей жодними знаннями не компенсувати. Відтак очевидно, що інформація стосується якоїсь певної сфери чи ситуації, а розвинуте мислення, удосконалені здібності, вольові якості тощо переносяться на будь-які, іноді зовсім нові для людини, сфери. Розвиток стосується найперше "інструментарію" діяльності людини і характеризується не кількісними, а якісними показниками.

Розвиток не може зводитися також до поняття виховання. Ці процеси мають чіткі відмінності. По-перше, розвиток завжди пов'язаний з потребою діяльності й розширює здатність до неї, тоді як виховання охоплює лише ставлення людини до того, що її оточує.

По-друге, до цих двох сфер структури особистості соціальне середовище (суспільство) ставиться по-різному. Хоча воно й зацікавлене в розвитку своїх членів, проте відсутність у них "розвинутості" не розглядається як момент антисоціальний. На вади ж виховного характеру суспільство реагує гостро і сприймає їх як ворожу щодо себе категорію.

По-третє, розвиток є процесом односкерованим, поступовим. Він може прискорюватися або сповільнюватися. Що ж до виховання, то це процес, який не може бути прискореним або сповільненим.

Різницю між розвитком і вихованням неважко помітити і на практиці. Людина може бути розвинутою, але погано вихованою, і навпаки, вихованість не є показником розвинутості.

Отже, розвиток — це удосконалення функцій та якостей людини, що стосуються духовної, психічної, соціальної та фізичної сфер її життєдіяльності.

Головна передумова розвивального навчання полягає в тому, щоб кожна дитина працювала на межі своїх можливостей і ставила перед собою складніші, вищі цілі, що осягається шляхом широкого застосування навчальних задач. Розвиток починається там, де закінчуються знання, уміння і навички (рис. б). Якщо навчальна задача розміщена в їх межах, тобто, якщо знань, умінь і навичок цілком достатньо, щоб її вирішити (на рис. 5 позначено точкою А), то вона не вимагатиме напруження сил і розвитку практично не забезпечує.

Рис. 5. Рівні проблемності навчальної задачі

Рис. 5. Рівні проблемності навчальної задачі

Якщо ж задача знаходиться за межами ЗУН-ів (позначена точкою Б), то вона неминуче вимагатиме певної "здогадки", "відкриття", "пошуку", а отже, передбачає активізацію зусиль на межі можливостей, зумовлює напругу. У процесі такої діяльності індивід мобілізує свої фізичні, психічні, соціальні й духовні потенції (виявляє зусилля), унаслідок чого, згідно зі законами природи, вони удосконалюються, розвиваються. "Людина.., як і все живе, розвивається лише тоді, коли вона і думає, і почуває, і діє", — писав російський педагог (Вахтеров В., 1987, с. 366).

Сучасне виробництво дедалі частіше ставить перед працівником — незалежно від рангу — величезну кількість проблемних задач. Як правило, вони не стандартні, тому він не має у своєму розпорядженні готових способів їх розв'язання. Так виникає потреба в особливих творчих зусиллях, на які спроможна лише розвинута людина.

Детальніше проблеми змісту і методів розвитку розглядаються у другій частині цього курсу. Тут лише зауважимо, що головним предметом зусиль учня і вчителя у цій сфері є: потреби діяльності, здібності, мислення, вольові якості, пам'ять, а також духовні й соціальні можливості суб'єкта діяльності.

Задача як педагогічний засіб розвитку учня
Процес вирішення навчальних задач
Навчальна задача в контексті уроку
Розділ 8. Зміст едукації та головні напрями його демократизації
Поняття змісту едукації та підходи до його визначення
Діяльнісний компонент змісту едукації
Інформативний компонент змісту едукації
Реформування змісту освіти
Розділ 9. Основні дидактичні принципи
Поняття дидактичних принципів
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru