Адміністративна відповідальність за правопорушення в сфері освіти - це застосування до осіб, які вчинили проступки в сфері освіти, адміністративних санкцій, що тягнуть для винних осіб обтяжливі наслідки майнового та організаційного (правообмежувального) характеру і застосовуються спеціально уповноваженими публічними органами та їх посадовими особами, які регулюють адміністративну діяльність у сфері освіти, на підставах і у порядку, встановлених нормами адміністративного права.
Ознаками адміністративної відповідальності за правопорушення
в сфері освіти є:
а) адміністративна відповідальність за правопорушення в сфері освіти настає при порушенні адміністративно-правових норм, якими врегульована дана сфера, що визначені законодавством як адміністративні правопорушення, і за які встановлені адміністративні санкції;
б) до адміністративної відповідальності за правопорушення в сфері освіти притягаються особи, які порушили правила, що регламентують адміністративну діяльність у сфері освіти;
в) мірою адміністративної відповідальності за правопорушення в сфері освіти, є адміністративні санкції (адміністративні стягнення - статті 23-24 КУпАП та інші заходи впливу, передбачені законами України, наприклад анулювання дії ліцензії);
г) суб'єктами, що мають право притягати до адміністративної відповідальності за правопорушення в сфері освіти, є спеціально уповноважені публічні органи та їх посадові особи, які регулюють діяльність у сфері освіти.
Кодексом України про адміністративні правопорушення безпосередньо передбачене настання адміністративної відповідальності для суб'єктів у сфері освіти, як для посадових осіб (дії чи бездіяльність), так і для споживачів освітянських послуг за порушення встановлених законодавством норм.
Так, відповідно до КУпАП зазначені суб'єкти можуть нести адміністративну відповідальність безпосередньо за такі правопорушення, як:
а) адміністративні правопорушення в галузі торгівлі, громадського харчування, сфері послуг, у галузі фінансів і підприємницької діяльності (глава 12, ст. 164. Порушення порядку провадження господарської діяльності);
б) адміністративні корупційні правопорушення (глава 13-а, ст. 172-. Порушення обмежень щодо використання службового становища; ст. 172*. Пропозиція або надання неправомірної вигоди; ст. 172і. Порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності; ст. 1725. Порушення встановлених законом обмежень щодо одержання дарунка (пожертви); ст. 1728. Незаконне використання інформації, що стала відома особі у зв'язку з виконанням службових повноважень; ст. 1729. Невжиття заходів щодо протидії корупції);
в) адміністративні правопорушення, що посягають на встановлений порядок управління (глава 15, ст. 184і. Неправомірне використання державного майна; ст. 1842. Порушення порядку або строків подання інформації про дітей-сиріт і дітей, які залишилися без опіки (піклування) батьків; ст. 185е. Ухилення від виконання законних вимог прокурора; ст. 196. Порушення правил навчання карате; ст. 2123. Порушення права на інформацію).
Рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень можуть бути оскаржені в адміністративному порядку відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України. Разом із тим, слід зазначити, що норми КУпАП не містять чітко визначених норм, порушення яких передбачає настання адміністративної відповідальності в сфері освіти.
1. Наука як об'єкт публічного адміністрування
2. Суб'єкти публічного адміністрування в сфері науки
3. Адміністративні послуги в сфері науки
4. Адміністративна відповідальність у сфері науки
Тема 28. Публічне адміністрування у сфері культури
1. Культура як об'єкт публічного адміністрування
2. Суб'єкти публічного адміністрування у сфері культури
3. Адміністративні послуги, що надаються у сфері культури
4. Адміністративна відповідальність у сфері культури