Для аналізу переваг і недоліків діяльності різних підприємств у всьому світі використовують метод SWOT-аналізу. SWOT — абревіатура Strengths — сильні сторони, Weaknesses — слабкі сторони, Opportunities — сприятливі можливості, Threats — загрози. Цей універсальний метод особливо ефективний при аналізі переваг і недоліків туристичного регіону й країни. SWOT-аналіз допомагає з'ясувати обставини, за яких розвивається туристичний регіон, збалансувати вплив внутрішніх переваг і недоліків із впливом сприятливих можливостей і загроз. Такий аналіз допомагає визначити не тільки можливості регіону, а й усі доступні переваги над конкурентами. SWOT-аналіз туристичного регіону передбачає пошук відповідей на кілька груп запитань. Одна група запитань стосується внутрішніх факторів (аналізуються переваги і недоліки), друга — зовнішніх факторів (сприятливі можливості й загрози).
Складаючи перелік запитань для SWOT-аналізу, потрібно враховувати, що занадто довгі списки відволікають увагу від головного, від того, що насправді важливо.
SWOT-аналіз допомагає виявити ключові фактори успіху, тобто переваги регіону, які найбільше сприяють туристичній діяльності.
Отже, на першому етапі проводиться аналіз за такими групами запитань.
Внутрішні фактори
Переваги:
— наявність достатніх природних ресурсів (пляжі, ліси, гори);
— стан екології;
— погодні фактори;
— наявність достатніх або унікальних культурно-історичних ресурсів;
— наявність інфраструктури й рівень її розвитку;
— наявність достатніх фінансових ресурсів;
— наявність хороших конкурентоспроможних навичок;
— чи існує гарна репутація регіону в споживачів;
— чи є регіон лідером на туристичному ринку;
— чи має регіон добре продуману стратегію в сфері туризму;
— чи має регіон власні технології в туризмі та якої якості;
— чи існують переваги у вартості турпослуг;
— чи є переваги перед конкурентами в сфері туризму, які;
— чи існує в регіоні здатність до інновацій у сфері туризму;
— чи існує можливість для розвитку екологічного туризму;
— чи існує можливість для розвитку лікувально-оздоровчого туриз-му;
— інше.
Недоліки:
— відсутність стратегічного напряму;
— аутсайдерівське становище на турринку;
— застосування застарілих технологій (наприклад, технології лікування на курортах);
— низький рівень прибутку внаслідок...;
— незадовільний рівень менеджменту;
— поганий контроль за виконанням розпоряджень;
— програш конкурентам;
— відсталість в інноваційних процесах;
— недостатня розмаїтість пропонованих турів;
— погана матеріальна база;
— невелика кількість готелів;
— незадовільний імідж на туристичному ринку;
— слабкі маркетингові навички персоналу на підприємствах турбіз-несу;
— відсутність достатнього фінансування туристичних проектів;
— інше.
Зовнішні фактори
Сприятливі можливості:
— робота з додатковими групами споживачів;
— входження на нові туристичні ринки або сегменти ринку;
- розширення асортименту продуктів (турів, готельних послуг) для задоволення ширшого кола споживачів;
— диференційованість туристичної продукції;
- здатність регіону швидко перейти до більш вигідних стратегічних груп;
— упевненість відносно регіонів-суперників;
— швидке зростання ринку;
Загрози:
— поява нових конкурентів;
— збільшення обсягу продажу аналогічних турів або послуг, пропонованих регіонами-конкурентами;
— повільне зростання ринку;
_несприятлива податкова політика в сфері туризму з боку держави;
— зміна потреб і смаків туристів-споживачів;
— інше:
Отже проаналізувавши фактори зовнішнього та внутрішнього впливу, можна виділити переваги та недоліки туристичного регіону й країни. Переваги служать базою, на яку туристичний регіон спирається в своїй конкурентній боротьбі, яку він повинен розширювати і зміцнювати. Особливу увагу варто приділяти аналізові слабких сторін та поступово ліквідовувати неефективні напрямки діяльності.
Контрольні запитання і завдання
1. Що таке "менеджмент у туризмі"?
2. Які визначення менеджменту в туризмі Ви знаєте?
3. Які види менеджменту застосовують у туризмі?
4. У чому проявляється специфіка менеджменту в туристичній інду. стрії?
5. Перелічіть форми управління в готельному бізнесі.
6. Які фактори зовнішнього середовища впливають на туристичну діяльність регіону?
7. Які фактори внутрішнього середовища найбільш важливі для р03. витку туристичної діяльності регіону або країни?
Розділ 14. ОСНОВИ МАРКЕТИНГУ В МІЖНАРОДНОМУ ТУРИЗМІ
14.1. Особливості маркетингу міжнародного туризму
14.2. Підстави застосування маркетингу в туризмі
14.3. Елементи та основні інструменти
14.4. Територіальний маркетинг
14.5. Аналіз ринку міжнародного туризму
Маркетингова інформаційна система
Збутові території
Сегментація туристичного попиту