У державах із ринковою економікою першою маркетингом зацікавилася сфера послуг, в якій почала розвиватися конкуренція (банківська справа, страхування, туризм, транспорт). У практиці туристичного бізнесу основною передумовою застосування маркетингової концепції стали зміни в структурі попиту на світовому ринку туристичних послуг 50-х років XX ст., які супроводжувалися зростанням обсягів світового туристичного руху. Динамічно кількість туристичних подорожей продовжувала зростати аж до 2001 р., коли вона сягнула 1 млрд на рік. Після 11 вересня настав раптовий спад, потім — короткострокова стагнація і знову повільне зростання, значною мірою спричинені політичними, мілітарними та суспільними проблемами, а також природними катаклізмами.
Однак чинниками, які на початку XXI ст. визначили необхідність запровадження і поглиблення маркетингових стратегій у туристичному секторі, були:
— дотогочасне і прогнозоване на наступні роки зростання туристичного попиту;
— зростання конкурентоспроможності країн і туристичних регіонів, зокрема тих держав, в яких частка туризму у ВВП є високою;
— зростання конкурентоспроможності об'єктів туристичного бізнесу (туроператорів, готельних мереж, міжнародних пасажирських перевізників, резерваційних систем);
— зростання вимог споживачів до туристичних послуг, у тому числі поява нових моделей споживання турпродуктів завдяки більшій купівельній спроможності туристів з країн, які формують туристичні потоки;
— застосування підприємствами, а також туристичними регіонами маркетингових стратегій із високою вибірковістю дії;
— процеси економічної глобалізації, в тому числі консолідація капіталів туристичної індустрії на наддержавному рівні;
— створення туристичних корпорацій, до складу яких входять туристичні перевізники, організатори і туристичні посередники, готельні підприємства та представники місцевої туристичної індустрії, які займаються обслуговуванням туристичного руху на місцях (місцевий транспорт, страхування, прокат автомобілів); прикладом такого роду структури є німецька організація "ТІЛ";
— розвиток нових інформаційних технологій, які через Інтернет та центральні системи резервації полегшують:
а) доступ з пропозицією до клієнтів;
б) доступ до інформації про туристичні пропозиції потенційним туристам незалежно від того, в якій державі проживає клієнт.
Перелічені підстави, які впливають на впровадження і розвиток маркетингу в туристичному секторі, зводяться загалом до трьох видів діяльності:
1) мислення категоріями потреб і вимог споживачів;
2) підприємства опираються в своїй діяльності на еластичну організаційну структуру;
3) застосування процедури передбачення і творення майбутнього на ринку (планування майбутньої ситуації).
Цю діяльність провадять:
— туристичні підприємства;
— туристичні дестинації — місцеві, регіональні й навіть цілі держави.
Основою маркетингової концепції є ринкова орієнтація, тобто мислення категоріями потреб споживачів, а вихідним пунктом — окреслення мети і завдань.
Реалізація маркетингової діяльності вимагає створення еластичних організаційних структур, спроможних здійснювати пошук необхідної інформації, забезпечувати її обіг між фірмою та оточенням, а також ухвалювати раціональні рішення, пов'язані з функціонуванням підприємства на ринку. Зазвичай ці функції виконує відділ маркетингу.
Проте не кожне підприємство, в складі якого є сучасний відділ маркетингу, може діяти як сучасна маркетингова фірма. Маркетинг повинен стати філософією всієї фірми, і кожен працівник, у міру своїх можливостей, повинен займатися маркетинговою діяльністю. Якщо у структурі фірми нема спеціального відділу, функції маркетингу покладаються на окремих працівників.
У туристичних регіонах на адміністративному рівні створюються відділи і посади, відповідальні за формування туристичного продукту та його підтримку, пошук потенційних ринків збуту.
14.4. Територіальний маркетинг
14.5. Аналіз ринку міжнародного туризму
Маркетингова інформаційна система
Збутові території
Сегментація туристичного попиту
Мотиваційні, психологічні критерії
Зовнішнє і внутрішнє середовища
14.6. Маркетингове планування
14.7. Розробка нового туристичного продукту