Інформаційні системи і технології в банках - Страхарчук А.Я. - 4.3.6. Модуль Розрахункові правила і нарахування процентів за розрахунково-касове обслуговування клієнтів банку

Розрахунково-касове обслуговування клієнтів є одним із джерел доходів банків. Доходи від цих операцій надходять у формі процентів від сум опрацьованих документів або від їх кількості (кожний конкретний випадок обумовлюється в угоді між клієнтом і банком на розрахунково-касове обслуговування). Банк отримує дохід за розрахункове обслуговування клієнтів, за касове обслуговування клієнтів і сплачує суми клієнтам за використання грошових залишків на їхніх поточних рахунках. Для обчислення таких сум у системі Scrooge передбачено стандартні правила нарахування процентів, які поділяються на загальні і локальні. Загальні правила нарахувань/утримань - це ті правила або угоди, які можуть бути загальними для різних груп рахунків (клієнтів), локальні правила створюються для конкретного рахунку (клієнта).

Правила визначають алгоритм обчислення процентних сум, а для того, щоб правила працювали, їх треба наповнити конкретними даними:

• про клієнта і суму, щодо яких буде вестись обчислення;

• про величину процентів;

• період обчислення;

• про бухгалтерський рахунок, на який слід віднести процентні суми, тощо.

Таке наповнення, як правило, виконує адміністратор системи щодо чотирьох типів нарахувань:

• касове обслуговування;

• розрахункове обслуговування;

• нарахування процентів на залишки коштів на поточних рахунках;

• зарахування процентів на поточні рахунки клієнтів. Наповнення правила обчислення процентів може бути здійснено

даними конкретного клієнта або групи клієнтів. Процедурі початку наповнення правил конкретними даними має передувати робота з відкриття всіх необхідних для розробки правил рахунків (7020, 6110, 2608, два рахунки

3570 - перший для накопичення сум за касове обслуговування (3570К1), другий за розрахункове обслуговування (3570К2). Усі рахунки - внутрішньобанківські. Наповнення правила для нарахування процентів за розрахунково-касове обслуговування клієнтів починається з виконання команди Приложения/ Задачи/Проценты_!/Расчетные счета. Виконання такої команди викликає появу на екрані діалогового вікна Правила показать, в якому наведено перелік правил - Только общие і Общие и локальные. Активація пункту Общие и локальные видає на екрані вікно CalcRules (правила обчислень) (рис. 4.14).

Загальний вигляд вікна CalcRules

Рис. 4. ] 4. Загальний вигляд вікна CalcRules

Вікно CalcRules поділено на три частини: верхня частина - загальні правила за розрахунково-касове обслуговування клієнтів банку; середня -відображає перелік рахунків клієнтів, для яких діє правило, яке активоване у верхній частині вікна; нижня - зосереджує локальні правила для поточного рахунку клієнта, що відмічений у середній частині таблиці.

Для наповнення загального правила конкретними даними треба активувати верхню частину вікна і кнопку Добавить - з'являється вікно CalcKing (класи правил) (рис. 4.15).

Вікно стандартних класів правил

Рис. 4.15. Вікно стандартних класів правил

З цього вікна натиском клавіші Enter вибираємо правило, яке буде наповнюватись конкретними розрахунковими даними, - з'являється вікно Вставка із шаблоном наповнення (рис. 4.16).

У вікні Вставка треба заповнити поля: Номер правила (визначається користувачем довільно, один номер правила надається для всіх типів нарахувань у межах клієнта або групи клієнтів); Период действия правила; Тип (вноситься системою після вибору правила - погодитись із запропонованим типом - Enter); Валюта - тип валюти, для гривні - "пусто"; Доля - процентна ставка нарахування (вводиться як дробове число, наприклад, для процентної ставки 1,75% - 0,0175); Доплата (сума за обробку одного документа), з двох полів Доля і Доплата заповнюється лише одне; Контроль остатка (min, max - діапазон сум дії правила).

Вікно Шаблон правила

Рис. 4.16. Вікно Шаблон правила

Поле може бути не заповненим (залишити #########) або заповненим (заповнити конкретними даними, наприклад, для нарахування процентів за залишками на рахунках: min = 300.00, max = 100000 .00). Це означає, що під час нарахування процентних сум будуть просумовані залишки на рахунках за ті дні, коли вони були в межах від 300 до 100000 гри. Опції Параметр визначають характер дії правила: Остаток - спосіб нарахування процентів на залишки на поточному рахунку клієнта (денний чи середньоперіодний); Обслуживание - визначення типу оплати за виконання розрахункових операцій. Поля Дебет і Кредит - визначають банківські рахунки, на які будуть віднесені процентні суми за обслуговування клієнтів. Поля + Дебет, +Кредит - заповнюються рахунками переоцінки в разі розробки валютних правил для паралельної генерації проведення за валютною позицією; Код правила - визначається користувачем довільно; Имя правила - визначається користувачем довільно.

Сторінка Дополнительно передбачає введення додаткової текстової інформації за даним правилом (заповнення цього поля не є обов'язковим). Сформоване правило у формі окремого запису з'явиться у верхній частині вікна правил обчислень. На рис. 4.17 наведено схему наповненого правила за касове обслуговування клієнтів.

Схема наповненого правила за касове обслуговування клієнтів

Рис. 4.17. Схема наповненого правила за касове обслуговування клієнтів

Наступним етапом роботи у визначенні правил нарахувань є віднесення поточних рахунків клієнтів до загального правила. Для виконання такої дії треба у верхній частині вікна активувати № правила, до якого слід прив'язати певні поточні рахунки клієнтів і виконати команду локального меню Просмотр/Не принадлежащие.

У середній частині вікна відмічаємо ті балансові рахунки (Enter), які слід прикріпити до даного правила, і виконуємо команду Действия/Отнести отмеченные і підтверджуємо виконані дії (рис. 4.18).

Вікно прив'язки рахунків клієнтів до правила нарахувань процентів

Рис 4.18. Вікно прив'язки рахунків клієнтів до правила нарахувань процентів

Нарахування процентів згідно зі сформованними правилами в розрізі груп клієнтів (кожного клієнта) здійснюється звичайно в кінці місяця з вікна CalcRules (правила обчислень) виділенням правила обчислень і виконанням команди локального меню Действия/Начислить проценты.

На рис. 4.19 наведено вікно з визначеними параметрами для нарахування процентів за касове обслуговування групи клієнтів (група визначена відсутністю рахунку в полі Счет). Система здійснює нарахування процентів і виводить на екран Ведомость начислений (рис. 4.20).

Вікно Групповые действия з визначеними параметрами

Рис. 4.19. Вікно Групповые действия з визначеними параметрами

Відомість нарахування процентів

Рис. 4.20. Відомість нарахування процентів

Користувачеві залишається на основі згенерованого документа здійснити бухгалтерські проведення (завізувати документ).

Стягнення заборгованості за розрахунково-касове обслуговування банк здійснює самостійно (без повідомлення клієнтів) шляхом виконанням команди Приложения/ Задачи/Проценты J/Рко/Обробка 3570 (рис. 4.21).

Визначивши тип погашення заборгованості, система у вікні Документы задолженности за ГКО висвітлює суми заборгованості в розрізі поточних рахунків клієнтів (рис. 4.22).

Вікно Документы задолженности за РКО

Рис. 4.22. Вікно Документы задолженности за РКО

Виконанням команди Действия/Погасить все здійснюється погашення заборгованості (суми боргу списуються з поточних рахунків клієнтів і відносяться на рахунок № 6110 - Комісійні доходи від розрахунково-касового обслуговування клієнтів). Про успішність виконання дії свідчить очищення вікна.

Наприкінці кожного місяця банк роздруковує відомості нарахування процентних сум у розрізі кожного правила і відправляє їх клієнтам.

4.3.7. Модуль Кредиты
4.3.8. Депозитні операції
4.3.9. Модуль Валюта
4.4. СИСТЕМА АВТОМАТИЗАЦІЇ БАНКІВСЬКИХ ОПЕРАЦІЙ БАРС MILLENNIUM
4.4.1. Загальна характеристика системи
4.4.2. Основні функціональні модулі САБО БАРС Millennium
4.4.3. АРМ Адміністратора
4.4.4. АРМ Технолога
4.4.5. Робоче місце Операціоніста
4.5. СИСТЕМА БАНКІВСЬКОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ НАСЕЛЕННЯ (CБОН)
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru