Фінансовий результат від операційної діяльності охоплює результати основної та інших видів діяльності. Прибуток (збиток) від основної операційної діяльності промислового підприємства становить різницю виторгу від реалізації продукції у діючих договірних цінах (без ПДВ і акцизного збору) та повної собівартості реалізованої продукції. Зміна прибутку від реалізації (робіт, послуг) може перебувати під впливом зміни:
• обсягу реалізації;
• структури реалізації продукції;
• собівартості реалізованої продукції;
• цін на продукцію.
Для розрахунку впливу факторів на зміну прибутку від реалізації використовують порівняльні дані відповідних форм звіту про фінансові результати та перерахунок фактичної реалізації продукції за базовими цінами і витратами. Побудуємо аналітичну табл. 7.4.
Таблиця 7.4. Факторний аналіз прибутку від реалізації продукції (основної операційної діяльності)
Загальне відхилення з прибутку від реалізації продукції (ЛЯ) становить
що за цих умов дорівнюватиме
777 - 1000 = -223 тис. грн.
Визначимо вплив перелічених вище факторів на цю зміну.
1. Між зміною обсягу реалізації продукції і прибутку наявний прямий зв'язок за умови незмінної рентабельності окремих виробів. Щоб розрахувати вплив обсягу реалізації продукції на відхилення з прибутку, треба базове значення прибутку від реалізації скоригувати на приріст виторгу від реалізації за незмінних цін на продукцію:
що за цих умов дорівнюватиме
2. Зміна структури реалізації продукції може призвести до зміни прибутку, якщо обсяг продажу не змінюється внаслідок різної рентабельності окремих виробів. Щоб розрахувати вплив структурних зрушень, потрібно знайти відхилення між прибутком фактичної реалізації за базовими цінами і витратами та базовим прибутком, а отриманий результат скоригувати на вплив обсягу реалізації:
що за умовами цієї таблиці дорівнюватиме
(850 - 1000) - (-35) = -115 тис. грн.
3. Між зміною собівартості і прибутком є зворотний зв'язок, за яким величина зниження (зростання) собівартості реалізованої продукції є адекватною відповідному приросту (зменшення) прибутку від реалізації продукції. Для того щоб розрахувати вплив собівартості на зміну прибутку від реалізації продукції, треба від собівартості фактично реалізованої продукції відняти собівартість фактичної реалізації за базовими витратами і змінити означення одержаного результату:
що за заданими умовами становитиме
(8390 - 8800) - +410 тис. грн.
4. Між зміною цін на продукцію і прибутком від реалізації існує прямий зв'язок, за яким приріст прибутку за незмінних інших умов пропорційний до індексу приросту цін на продукцію. Щоб розрахувати вплив цін, потрібно від виторгу фактично реалізованої продукції відняти фактичну реалізацію за базовими цінами:
що за таких умов становитиме
9167 - 9650 = 483 тис. грн.
Узагальнений результат розрахунку впливу факторів має такий вигляд.
1. Зміна обсягу продажу продукції--35 тис. грн.
2. Структурні зниження у реалізації продукції--116 тис.
грн.
3. Зміна собівартості реалізованої продукції — +410 тис. грн.
4. Зміна цін реалізації продукції--483 тис. грн.
5. Сума відхилень--223 тис. грн.
Прибуток (збиток) за видами діяльності непрофільного характеру (підсобного сільського господарства, торгівлі, будівництва) аналізують за тими самими або аналітичними факторами. Однак треба врахувати галузеву специфіку цих видів діяльності.
Прибуток (збиток) іншої операційної діяльності визначатиметься як сальдо інших операційних доходів і витрат. Так, до інших операційних доходів належать дохід від операційної оренди, дохід від операційних курсових різниць відшкодування раніше списаних активів, дохід від реалізації оборотних активів (крім фінансових інвестицій) тощо. А до інших операційних витрат належить собівартість реалізованих виробничих запасів, сумнівні (безнадійні) борги, витрати від знецінення запасів, витрати від операційних курсових різниць, визнані економічні санкції, відрахування для забезпечення подальших операційних витрат тощо. При аналізі резервів прибутку іншої операційної діяльності дають індивідуальну оцінку кожному факту таких доходів або витрат, обґрунтованості виробничо-фінансового менеджменту, який зумовлює операції, дії внутрішніх і зовнішніх факторів.
7.5. Аналіз фінансових результатів фінансової діяльності
7.6. Аналіз розподілу прибутку та дивідендної політики
7.7. Аналіз рентабельності
7.8. Аналіз і оцінка виробничого та фінансового лівериджу
Розділ 8. АНАЛІЗ ФІНАНСОВОГО СТАНУ СУБ'ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ
8.1. Зміст та особливості аналізу фінансового стану суб'єктів господарювання в умовах формування ринкових відносин
8.2. Інформаційна база аналізу фінансового стану
8.3. Аналіз активів підприємства
8.4. Аналіз пасивів підприємства