Основи експертизи продовольчих товарів - Малигіна В. Д. - 4.3. Заходи попередження фальсифікації

Для припинення незаконної діяльності фальсифікаторів необхідно розробити комплекс заходів запобіжного і карного характеру (рис. 4.5).

Заходи попередження й боротьби з фальсифікацією

Рис. 4.5. Заходи попередження й боротьби з фальсифікацією

Запобіжні заходи можуть бути соціальними та адміністративними, їхня мета — профілактика правопорушень, пов'язаних з обманом споживачів за допомогою різних видів фальсифікації товарів.

Запобіжні соціальні заходи засновані на підготовці висококваліфікованих компетентних фахівців-товарознавців, експертів, підвищенні їхнього інформаційного забезпечення, що є дієвим засобом щодо запобігання надходження в торгівлю, громадське харчування а в остаточному підсумку і споживачу фальсифікованих товарів. Саме через це в навчальні плани підготовки зазначених фахівців введена спеціальна дисципліна "Ідентифікація і фальсифікація товарів".

Поряд з підготовкою фахівців не менш важливим профілактичним заходом є інформування споживачів про можливі способи і засоби фальсифікації, а також методи її виявлення в конкретних товарах.

Сьогодні ряд засобів масової інформації публікують матеріали зданої проблеми, але найчастіше роблять це не фахівці-товарознавці, експерти, технологи, а люди далекі від цієї проблеми. У результаті з'являється не інформація, а дезінформація. Наприклад, рекомендація щодо визначення шкідливих домішок у горілці: шляхом додавання до неї води. Горе-фахівці стверджують, що при цьому повинно відбутися помітне розшарування суміші. Ця методика не витримує ніякої критики, адже зрозуміло, що непомітні у горілці домішки можуть бути тільки водорозчинними. Так від чого ж відбудеться розшарування суміші?

До профілактичних адміністративних заходів належить створення органів незалежної експертизи, що дозволить проводити ідентифікацію товарів завжди, коли у покупця товару з'являється сумнів у його асортиментній належності і якості.

Необхідність у цьому виникає у працівників торговельних організацій при надходженні товарів, фальсифікацію яких знайти доступними в торгівлі методами неможливо або важко. Бувають випадки, коли ці сумніви виникають і при наявності всіх необхідних документів. Наприклад, продукт на всіх етапах контролю (в тому числі і в сертифікаті відповідності) ідентифікований як масло вершкове, але на основі визначення органолептичних показників у покупця з'явилися сумніви відносно дійсної якості цієї партії товару. Звертатися в організацію, що видала сертифікат на цей продукт як "масло вершкове", даремно, тому що результат може повторитися. Причин для того багато: "честь мундиру", відсутність фахівців тощо. У цьому випадку було б корисно мати компетентну організацію, здатну провести незалежну експертизу і встановити дійсну належність товару до певної асортиментної групи і його якість.

Розробка і використання законодавчих актів належать до заходів попередження і покарання. Закони, що безпосередньо регламентують правове ставлення до фальсифікації товарів, у нашій країні практично відсутні. Але в Україні є ряд Законів ("Про захист прав споживачів", "Про якість і безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини", "Про рекламу"), на основі яких фальсифікатори, що реалізують небезпечні товари і надають про них недостовірну інформацію, можуть бути притягнуті до відповідальності.

Далі розглядаються способи фальсифікації та методи її розпізнавання для різних груп продовольчих товарів.

Контрольні запитання і завдання

1. Що таке оригінальність товару?

2. Що таке експертиза оригінальності товару?

3. Що таке фальсифікація товару?

4. Наведіть характеристику видів фальсифікації (асортиментної, інформаційної, технологічної перед-реалізаційної, вартісної, фальсифікації якості та кількості).

5. Наведіть характеристику харчових замінників, імітаторів, нехарчових замінників.

6. Охарактеризуйте види асортиментної фальсифікації товарів.

7. Наведіть характеристику видів фальсифікації кількості товарів.

8. Наведіть характеристику видів фальсифікації якості товарів.

9. Наведіть характеристику видів вартісної фальсифікації товарів.

10. Наведіть характеристику видів інформаційної фальсифікації.

11. Які заходи попередження фальсифікації використовуються в Україні?

Розділ 5. ЗАСОБИ І МЕТОДИ ВИЯВЛЕННЯ ФАЛЬСИФІКАЦІЇ ПРОДОВОЛЬЧИХ ТОВАРІВ
5.1. Зерноборошняні товари
Ідентифікаційні ознаки крупів
Ідентифікаційні ознаки борошна
Ідентифікаційні ознаки макаронних виробів
Ідентифікаційні ознаки хлібобулочних виробів
5.2. Кондитерські товари
Ідентифікаційні ознаки крохмалю
Ідентифікаційні ознаки натурального меду
Ідентифікаційні ознаки основних видів шоколаду
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru