Для виживання суб'єктів господарювання в умовах швидкозмінюваного зовнішнього оточення важливою проблемою є формування оптимальної товарної політики. Якщо не докладати стратегічних зусиль до її формування та реалізації, структура асортименту підприємств, що виробляють і реалізують, стає дуже нестійкою під впливом різних зовнішніх (а іноді й внутрішніх) чинників, що може призвести до комерційного провалу на ринку.
Успіх комерційної діяльності підприємства в обраному ринковому сегменті визначається насамперед умінням знайти і продати високоякісний товар, який задовольняє спектр потреб населення. Особливе значення для маркетолога мають основні категорії, такі як "товар" і "виріб" та умови його пропонування. Наріжним каменем формування ефективних маркетингових зусиль є їх диференціація відповідно до характеристик ринку, що обслуговується.
Колектив авторів на підставі опрацювання теоретичних і практичних аспектів формування та реалізації складових маркетингової товарної політики створив підручник, адаптований до потреб підготовки маркетологів для роботи у сфері торгівлі та послуг, відповідно до профілю діяльності нашого університету. Як показав досвід попереднього викладання, студенти відчувають нестачу підручників, орієнтованих на формування вмінь і навичок, необхідних маркетологам, які обрали сферою майбутньої професійної діяльності не промисловий, а споживчий ринок. З урахуванням саме такого підходу побудовано цей підручник, що складається з двох взаємопов'язаних частин, перша з яких має теоретичне, а друга - практичне спрямування.
Теоретична частина складається з восьми навчальних елементів, які інтегруються до змістових модулів відповідно до виділених для викладання навчальної дисципліни кредитів у межах кредитно-модульної системи організації навчального процесу.
Особливу увагу в теоретичній частині підручника приділено характеристиці мультиатрибутивної моделі товару, розгляду функцій маркетингу з акцентуванням не на розробці товару, а на необхідності його просування до кінцевого споживача. З огляду на перспективи розвитку соціально орієнтованого маркетингу, до підручника включені питання з пропонування екологічно чистих продуктів.
Після опрацювання теоретичної частини студенти мають змогу закріпити набуті знання і самостійно перевірити рівень їх засвоєння, скориставшись матеріалами другої, практичної, частини, яка містить питання для співбесіди, теми рефератів, тести і практичні завдання. Друга частина побудована з використанням спеціальних методичних прийомів, що стимулюють науково-дослідну, творчу складову в моделі підготовки сучасного маркетолога..
Опрацювавши всі навчальні елементи підручника, студент:
- розумітиме сутність маркетингової товарної політики;
- опанує термінологічний апарат маркетингової товарної політики;
- навчиться аналізувати і формувати концепції товару;
- навчиться досліджувати та визначати конкурентоспроможність товару;
- оволодіє основними правилами розрахунку конкурентоспроможності товару;
- навчиться використовувати матриці БКГ, Ансоффа, Портера під час планування товарної політики;
- набуде навичок побудови життєвого циклу товару і вирішення завдання маркетолога для кожного з них.
Автори підручника сподіваються, що поєднання теоретичних відомостей, прикладів практичного їх використання з тестовими завданнями і питаннями для співбесіди зробить підручник корисним не тільки для студентів, а й для викладачів, а також усіх тих, хто самостійно опановує проблеми розроблення ефективної маркетингової товарної політики.
2. Маркетингова концепція товару
3. Концепція життєвого циклу товару
4.Поняття конкурентоспроможності товару
Розрахунок рейтингів продукції
Визначення інтегрального показника конкурентоспроможності за технічними та економічними характеристиками
Маркетингові рішення з управління конкурентоспроможністю продукції
5. Сприйняття продукту і торгової марки
6. Планування нової продукції
Загальні концепції планування маркетингу