Стратегічне управління як система стане ефективним тільки тоді, коли застосовуватиметься на всіх рівнях управління організацією.
Система стратегічного управління охоплює три рівні:
• корпоративний (рівень організації);
• діловий (сфери бізнесу);
• функціональний.
Виходячи з цього, можна виокремити три групи основних об'єктів стратегічного управління: організація, стратегічні господарські підрозділи (СГП), функціональні сфери організації.
Організація як об'єкт стратегічного аналізу — відкрита соціально-економічна система, що діє в одній або декількох сферах бізнесу. Може об'єднувати сукупність стратегічних господарських підрозділів.
Стратегічний господарський підрозділ (СГП) — самостійна структурна одиниця організації, що орієнтується на певні стратегічні зони господарювання (сфери бізнесу), має коло конкурентів, ресурси, самостійно визначену стратегію розвитку, яка адекватна загальній стратегії організації, її очолює керівник, що цілком відповідає за розвиток підрозділу.
Функціональна сфера організації — царина діяльності, яка ґрунтується на виконанні певних функцій структурними підрозділами організації — маркетингу, виробництва, управління персоналом та ін.
Основою стратегічного управління на всіх рівнях є стратегічні рішення. Стратегічні рішення — управлінські рішення, що визначають ринки, товари та канали, які матимуть найбільшу цінність для організації в майбутньому.
Стратегічні рішення спрямовані в майбутнє та пов'язані із великою невизначеністю, масштабним залученням ресурсів, закладають основу для прийняття оперативних рішень.
До стратегічних рішень на рівні організації належать, наприклад, рішення про вихід на нові ринки збуту, придбання, злиття, продаж, перепрофілювання тих чи інших стратегічних господарських підрозділів.
На рівні стратегічних господарських підрозділів — це рішення щодо впровадження нової продукції, нових технологій, утворення збутової мережі та стосовно взаємодії з постачальниками, клієнтами.
На рівні функціональних сфер організації стратегічні рішення охоплюють рішення щодо нових форм організації та оплати праці, добору кадрів, придбання ліцензій, за початкування нових напрямів досліджень, переходу на нові види сировини, матеріалів для виготовлення продукції.
Характерною рисою стратегічних рішень на всіх рівнях стратегічного управління є високий ризик і неможливість абсолютно точно с прогнозу вати майбутні результати.
Стратегічне управління як система управління є результатом еволюції системи загально-корпоративного управління. Слід виокремити такі системи управління, що передували системі стратегічного управління:
• управління на основі бюджетно-фінансового контролю;
• управління на основі довгострокового планування;
• управління на основі стратегічного планування.
Кожна із цих систем управління орієнтується на більш високий рівень нестабільності зовнішнього середовища, що оточує організацію. Будь-яка наступна система містить елементи систем управління, характерні для попереднього рівня. Наприклад, для реалізації розробленої стратегії організації передбачається складання бюджетів, для стратегічного аналізу можна використати метод екстраполяції та ін. Порівняльну характеристику систем управління наведено в таблиці 10.
Таблиця 10. Порівняльна характеристика систем управління
Параметри | Бюджету ванни | Довгострокове планування | Стратегічне планування | Стратегічне управління |
Припущення | Минуле повторюється | Тенденції розвитку зберігаються — екстраполяція | Нові тенденції можна передбачити | Часткова передбаченість за слабкими сигналами |
Тип ЗМІН | Повільніший, ніж реакція організації | Порівняний з реакцією організації | Порівняний з реакцією організації | Швидший за реакцію організації |
Процес | Циклічний | Циклічний | Циклічний | Реальний масштаб часу |
Основа управління | Контроль відхилень | Передбаченнязростанняможливостей | Зміна стратегічних орієнтирів | Урахування розвитку ринку та зовнішнього середовища |
Акцент в управлінні | Стабільність, реактивність | Передбачення | Дослідження | Творчість |
Стратегічний менеджмент пов'язаний з досягненням стратегічних результатів: нових ринків, нових товарів, нових технологій. У стратегічному менеджменті, крім економічних і технологічних змінних, враховуються психологічні, соціальні та політичні фактори. Стратегічний менеджмент складається із:
• формування стратегій;
• розвитку ділових спроможностей організації;
• управління впровадженням стратегій та розвитком здатностей.
Стратегічне управління дає прогноз організації на майбутнє, базуючись на певних припущеннях — ключових гіпотезах (аксіомах). За І. Ансоффом, це такі основні гіпотези:
■ Гіпотеза випадковості. Відповідно до неї немає єдиного рецепта оптимального управління організацією, наявний певний середній набір різних типів управлінської поведінки, що відповідає різним типам проблем.
■ Гіпотеза про залежність від зовнішнього середовища. Проблеми, які ставить перед організацією зовнішнє середовище, визначають оптимальну модель поведінки організації.
■ Гіпотеза про відповідність. Для досягнення успіху рівень агресивності стратегії організації має відповідати рівню нестабільності середовища.
■ Гіпотеза про стратегії, здатності й діяльність. Діяльність організації є оптимальною тоді, коли її стратегічна поведінка відповідає рівню нестабільності середовища, а ділові риси відповідають стратегічній поведінці.
■ Гіпотеза про багатоелементність. Згідно з цією гіпотезою, успіх організації залежить від взаємодії та взаємодоповнюваності декількох компонентів управління — менеджерів, структури, культури, системи.
■ Гіпотеза про збалансованість. Для того, щоб діяльність організації була успішною, для кожного рівня нестабільності зовнішнього середовища необхідно дібрати відповідну комбінацію компонентів.
Ці гіпотези засвідчують, що система стратегічного управління кожної організації буде абсолютно неповторною, матиме свої певні характерні риси і залежатиме від таких чинників:
• сфери діяльності організації, її галузевої належності;
• розмірів організації;
• специфіки виробництва;
• наявного потенціалу організації;
• архітектоніки організації;
• спроможності персоналу організації.
Стратегічне управління є формою реалізації цільового підходу, оскільки орієнтується на визначення, обгрунтування та реалізацію довгострокових цілей організації за допомогою розробки стратегії.
Це проявляється у принципах стратегічного управління: цілеспрямованості, теоретико-методологічній обгрунтованості форм і методів; системному, комплексному підході до розробки стратегії; унікальності систем стратегічного управління; використанні майбутньої невизначеності як стратегічних можливостей; гнучкій адекватності систем стратегічного управління, зміні умов функціонування організації; результативності та ефективності.
Впровадження стратегічного управління можливе тільки тоді, коли організація стратегічно зорієнтована. Характерними рисами такої організації є:
• стратегічне мислення персоналу;
• застосування системи стратегічного планування;
• поточна діяльність підпорядкована досягненню стратегічних цілей;
• успіх базується на винахідливості та передбаченості (формування) потреб споживачів.
Як і кожна з попередніх систем управління організацією, стратегічне управління має певні проблеми.
Перша група проблем пов'язана з можливістю адаптації методології стратегічного управління для практичного використання вітчизняними організаціями. Методологія стратегічного управління досить складна, специфічна й передбачає наявність як певної стратегічної інформаційної бази, так і управлінського персоналу, що має відповідний рівень компетентності.
Друга група проблем пов'язана зі значними труднощами, що виникають у впровадженні системи стратегічного управління в практику діяльності наших підприємств. Стратегічне управління — це філософія бізнесу, мистецтво менеджерів, воно не містить рутинних схем дій для кожної організації. Тому внаслідок досить складного процесу становлення в організації, необхідності навчання персоналу, великих витрат часу й ресурсів, наявності спеціального підрозділу (групи людей) впровадження цієї системи управління в практику діяльності вітчизняних організацій відстає від бажаних темпів.
Таким чином, система управління сучасної організації, що охоплює дві підсистеми, які взаємодоповнюються, — це стратегічне управління, пов'язане з розвитком потенціалу організації, досягненням довгострокових цілей розвитку, та оперативне управління, яке використовує наявний потенціал для досягнення короткострокових цілей.
Система стратегічного управління об'єднує підсистеми стратегічного аналізу та вибору (планування) стратегії організації, а також управління стратегічними проблемами в реальному масштабі.
Практика свідчить, що найчастіше намагаються впровадити стратегічне управління організації, які дотримуються підприємницької поведінки на ринку.
5.4. Формування стратегії конкурентоспроможності організації
5.5. Аналіз стратегічних альтернатив і вибір стратегії організації
5.6. Управління реалізацією стратегії
Розділ 6. МАРКЕТИНГ-МЕНЕДЖМЕНТ
6.1. Роль маркетингу в управлінні організацією
6.2. Організаційні принципи управління маркетингом
6.3. Управління за цілями в системі маркетинг-менеджменту
6.4. Інформаційне забезпечення маркетингу
6.5. Організація маркетингу