Маркетинг персоналу стає одним з найважливіших чинників виживання підприємств в умовах ринкових відносин. Іноді мінімальні вкладення і максимальне використання "людських ресурсів" дозволяють підприємству виграти в конкурентній боротьбі.
Центри управління персоналом необхідні на кожному більш менш великому підприємстві, а роль керівника цієї служби зростає. Вій стає одним з основних керівників сучасного підприємства або фірми.
Маркетинг персоналу як інструмент цілеспрямованої і ефективної роботи з персоналом є складовою частиною стратегії і тактики виживання і розвитку підприємства у ринкових відносинах. По мірі розвитку особистості працівника доводиться все частіше узгоджувати ринкові умови та інтереси співробітників підприємства. Тому розвиток виробництва все більшою мірою потребує планування його кадрового забезпечення.
Ефективному використанню "людських ресурсів" передують відбір і підбір персоналу підприємства. Цьому питанню приділяється звичайно найбільша увага в роботі центрів управління персоналом. Помилка в підборі кадрів спричиняє ланцюг непередбачених ускладнень в роботі фірми, пов'язаних з можливим переміщенням, а іноді і звільненням співробітника.
В умовах ринкової економіки все більш актуальною стає проблема виходу з кризи трудової активності працівників багатьох підприємств країни. Розробка і удосконалення стимулів і мотивів до праці виходять за рамки наукових і пізнавальних проблем і все більше ставляться в практичну площину як засіб в боротьбі з конкурентами і виживання в умовах ринку.
Фахівці з управління "людськими ресурсами" повинні мати комплексну систему знань у сфері управління, маркетингу, соціології, психології і права. Тільки за цих умов менеджер може стати управлінцем в справжньому сенсі цього слова.
Питання для самоконтролю
1. В чому полягає суть поняття маркетингу робочої сили? Які базові принципи маркетингу персоналу ви знаєте?
2. Визначте суб'єкт та об'єкт маркетингу на ринку праці.
3. Які підходи використовуються для позиціонування товару на ринку робочої сили?
4. Назвіть основні концепції маркетингу робочої сили.
5. Визначте основні та специфічні функції маркетингу персоналу як виду управлінської діяльності.
6. Дайте характеристику основних етапів процесу управління маркетингом персоналу.
7. Сформулюйте принципи визначення змісту і складу завдань маркетингу персоналу.
8. В чому полягає сенс маркетингу персоналу як специфічної діяльності служби управління персоналом?
9. Назвіть основні напрями маркетингової діяльності в області персоналу.
10. Дайте визначення маркетингової інформаційної системи в управлінні персоналом та назвіть основні джерела цієї Інформації.
11. Сформулюйте основні вимоги до робочих місць, які працедавець пред'являє персоналу, що претендує на певні вакансії. Які документи конкретизують вимоги до певних посад?
12. В чому полягає аналіз навколишнього середовища організації?
13. Дайте характеристику внутрішніх факторів, що впливають на визначення змісту маркетингу персоналу.
14. Назвіть зовнішні чинники, що визначають зміст маркетингу персоналу.
15. Визначте напрями аналізу зовнішнього ринку праці.
16. Сформулюйте найважливіші напрями та визначте інструментарій внутрішнього ринку праці
17. В чому полягає особливість застосування масового маркетингу на ринку праці?
18. За якими критеріями можна сегментувати ринок праці?
19. Які Існують джерела покриття потреби в персоналі?
20. Назвіть та охарактеризуйте головні напрямки внутрішньо організаційних зв'язків в маркетингу персоналу.
Література
1. Алексеева М. М. Планирование деятельности фирмы: Учебно-методическое пособие. — М.: ЮНИТИ, 2000.
2. Бойдаченко П. Г. Служба управления персоналом. — М.: Экономика, 1999.
3. Богданова Е. Л. Маркетинговая концепция организации менеджмента персонала и конкурентоспособной рабочей силы. М.: Прогресс — Академия 1999.
4. Воронова В. Г. Кадровый менеджмент: Учеб. пособ./ Запорожская государственная инженерная академия. — Запорожье: ЗГИА, 2003. —166 с: ил.
5. Генкин Б. М. Экономика и социология труда: Ученик для вузов. — М.: ИНФРА-М,2000.
6. Иибаное А. Я. Федорова Н. В. Управление персоналом. — М.: Финстат-ин-форм, 2001.
7. Словарь-справочник менеджера / Под ред. М. Г. Лапусты. — М., 1996.
8. Управление персоналом/ Под ред. В. К. Потемкина. — СПб.: РАЕН, 2001.
9. Управление персоналом: Учебник для вузов / Ред. Базаров Т. Ю., Еремин Б. Л. — 2-е изд., перераб. и доп. —М.:ЮНИТИ, 2002. —554 с; ил
10. Управление персоналом: Энциклопедический словарь / Ред. Нибанов А. Я.; Гос. ун-т управления. — М..ИНФРА-М, 1998. —452 с.
11. Управление персоналом организации: Учебник / Ред. Нибанов А. Я. — М.: ИН-ФРА-М, 1998. —509 с: ил.
12. Управление персоналом организации: Практикум / Нибанов А. Я., Баткае-ва И. А., Ворожейкин И. Е., Ред. Нибанов А. Я.; Гос. ун-т управления. —М.: ИИ-
ФРА-М, 1999.—295 с.
13. Управление персоналом в организации: Учеб. пособие для вузов / Саа-кян А. К., Зайцев Г. Г., Лашманова Н. В., Дягилева Н. В. —СПб.: Питер, 2001. — 176 с: ил.
14. Управление персоналом организации: Учебник / Нибанов А. Я., Баткае-ваИ.А., Ворожейкин И. Е, Ред. Нибанов А. Я.; Гос. академия управления им. С Орджиникидзе. —М.:ИНФРА-М, 1997. —509 с
15. Цветаев В. М. Управление персоналом: Учеб. пособ. — СПб.: Питер, 2001. —192 с: .
16. Шекшнл С. В. Управление персоналом современной организации: Учебно-практическое пособ. — 2-е изд., перераб. и доп. — М.: ЗАО *Бизнес-школа "Интел-Синтез; 1997. — 336 с: ил. —2004. — Г/° 4. — С. 110-116.
12.1. Теоретичні основи сучасної концепції людського капіталу
12.2. Людський капітал І проблема розподілу доходів
12.3. Теорія "фільтру": трактування освіти як засобу відбору коштів або сигналізації
12.4. Концепція аналізу людських ресурсів
12.5. Вимірювання індивідуальної вартості працівника
12.6. Методи оцінки ефективності при інвестиціях в людський капітал
12.6.1. Основні моделі вимірювання результатів інвестування в людину
12.6.2. Оцінка корисності інвестицій в освіту
12.6.3. Методика оцінки ефективності інвестицій Джека ФІллІпса